یادداشت/

جنگ جهانی پشت نقاب جام جهانی

1401/09/20 - 13:40 - کد خبر: 82912 نسخه چاپی

نصر: آخرین باری که دو تیم انگلیس و فرانسه در یک دیدار رسمی به مصاف هم رفتند چهار هزار کیلومتر آن طرف تر از دوحه قطر در ورزشگاه دونباس آرنا شهر دونتسک اوکراین برگزار شد که امروزه تبدیل به یک مکان متروکه شده است.

فوتبال شاید تنها سرگرمی باشد که توجه مردم دنیا را از اتفاقات روزمره در جهان جدا کرده و اتفاقات را از ذهن مردم دنیا پاک کرده باشد. روز گذشته در مرحله یک چهارم نهایی رقابت های جام جهانی 2022 قطر دو تیم مدعی فرانسه و انگلیس به مصاف هم رفتند که در پایان تیم فرانسه با شکست انگلیس باز هم به نیمه نهایی این جام صعود کرد تا مردم انگلیس با غم و اندوه شب را صبح کنند.
اما تنها مردم انگلیس نبودند که از دیدار شب گذشته مقابل فرانسه یک خاطره بد در ذهن خود ثبت کردند بلکه مردم کشور دیگری هم با این دیدار خاطرات بازی این دو تیم را در کشور خود یادآور شدند؛ بخصوص کسانی که در دیدار تیم های انگلیس و فرانسه در رقابت های یورو 2012 در ورزشگاه  دونباس آرنا شهر دونتسک از نزدیک شاهد این بازی بودند.
آخرین باری که دو تیم انگلیس و فرانسه در یک دیدار رسمی به مصاف هم رفتند مربوط به رقابت های یورو 2012 بود که چهار هزار کیلومتر آن طرف تر در شهر دونتسک اوکراین برگزار شد و در نهایت دو تیم به تساوی رضایت دادند اما هیچکس فکر نمی کرد که این ورزشگاه ده سال بعد در جنگ روسیه و اوکراین نابود و تبدیل به یک مکان متروکه شود.


 
اولین تهاجم به ورزشگاه دونباس سال ۲۰۱۴ رخ داد؛ وقتی که نیروهای نظامی روسیه و اوکراین در شرق اوکراین درگیر شدند و گلوله‌باران باعث شد به بیرون این ورزشگاه آسیب برسد. بعد از این اتفاقات هم باشگاه شاختار دونتسک خانه به دوش شد و از این شهر رفت تا در خارکیف و کیف به مصاف رقبا برود. با شروع جنگ روسیه و اوکراین هم دونتسک کانون این جنگ و درگیری‌ها بوده و ورزشگاه باشکوه شهر دونتسک هم به طول کلی نابود شده است.
با این وجود در بازی دیشب دو تیم انگلیس و فرانسه نه تنها بازیکنان این دو تیم بلکه شاید هوادارن دو کشور هم به یاد نیاورند که محل آخرین دیدار این دو تیم در جنگ نابود شده و اثری از آن روزهای خوش اوکراین باقی نمانده است با این حال همانطور که کسی ده سال پیش، پیش بینی نمی کرد ورزشگاه دونباس آرنا شهر دونتسک اسیر جنگ شود امروز هم کسی فکر نمی کند که شاید روزی جنگ های خاورمیانه ای گریبان قطر را هم بگیرد و ورزشگاه البیت شهر دوحه به یک مخروبه تبدیل شود.
انتهای پیام/
جنگ جهانی پشت نقاب جام جهانی حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار