معاون اشتغال وزارت تعاون؛

صدور مجوزهای مشاغل خانگی آنی شد

1401/09/19 - 17:25 - کد خبر: 82834 نسخه چاپی

نصر: معاون اشتغال وزارت تعاون گفت: صدور مجوزهای مشاغل خانگی آنی شده و در حال حاضر ۲۶ دستگاه در حوزه مشاغل خانگی فعال هستند.

 به گزارش نصر، موضوع میز اقتصاد امروز به بررسی مجوز های مشاغل خانگی با حضور سیاح رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار،صادقیان مشاور امور فنی سازمان غذا و دارو،کریمی معاون اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی،نیازی معاون توسعه اشتغال محور مشاغل خرد بنیاد برکت بحث و بررسی شد.

سوال: چه تغییری رخ داد که شما توانستید مجوز هایتان را سریع تر صادر کنید؟
کریمی: صدور مجوز های مشاغل خانگی آنی شده است. اکنون بیست و شش دستگاه در حوزه مشاغل خانگی در حال فعالیت هستند که بیش از نود پنج درصد مجوز های آنها آنی صادر می شوند. سامانه ما کاملا بر خط است و اطلاعات آن همواره در دسترس است. در این بازه زمانی صدور مجوز بیست درصد رشد داشته است. نود و پنج درصد مجوز های ما ثبت محور است.
درخواست ها چون مجوز ها ثبت محور اند،هر درخواستی که تا انتها برود به مجوز تبدیل میشود. مشکلات ما تا کنون زیر ساختی و فنی بود و این موجب عدم صدور مجوز ها شده بود اما اکنون سامانه هیچ مشکلی ندارد و مردم می‌توانند مراجعه کنند و تولید در خانه های را شروع کنند.
ما دو نوع مدل مجوز مشاغل خانگی داریم،یک مدل مستقل و مدل دیگر پشتیبان است. مستقل ها ثبت محور نیستند چون فرایند قانونی دارند،اما بیش از نود و پنج درصد مجوز های ما ثبت محور هستند. دستگاه های وزارت میراث،نیرو،جنگ و... ثبت محور اند و مشکلی ندارد اما سی و یک دستگاه ثبت محور نیستند. بازه زمانی تاییدیه گرفتن قرار است به حداقل برسد.
پر انتقاد ترین مجوز های ما همین سی و یک تا هستند. درگاه ملی مجوز ها اینها را تعیین و تکلیف کرده است. تعادل ما را این سی و یک مجوز بهم زده است.

سوال: اکنون مشکلات مجوز های کاریابی رفع شده است یا خیر ؟
کریمی: این موضوع مجزا از مشاغل خانگی است اما سرعت صدور مجوز های کاریابی های داخلی به ده روز کاری رسیده است. همکاران ما در استان ده روز فرصت دارند که مجوز ها را بررسی کنند،در غیر این صورت سامانه مجوز را تحویل متقاضی میدهد. کسانی که مجوز های مشاغل خانگی دارند یک سامانه فروش مشاغل خانگی را ما طراحی کردیم و هیچ دخالتی ما در آن نداریم.
توسعه ی بازارچه های فیزیکی فروش مشاغل خانگی هم در این مدت رخ داده است در استان های مرزی عمدتا این اتفاق ها در حال انجام است. ما به همه استان ها در حال ابلاغ این موضوع هستیم. بازارچه های فروش بالاخره چون حضوری هستند یک مقدار طول می‌کشند.

سوال: چرا پاسخگویی شما به مجوز ها آن قدر طول می کشد؟
صادقیان: صدور مجوز های ما در واقع صدور تاییدیه های غذا و دارو است و قطعاً نمی‌تواند شش ماه طول بکشد این موضوع در کمتر از دو هفته میتواند صادر شود. افراد به ما مراجعه می‌کنند و به دلیل نقص مدارکی که به ما ارائه می‌کنند ممکن است فرایند مجوز آن طول بکشد.

سوال : نظر شما در این خصوص چیست؟
کریمی: مسئله این است که آن مدارکی که انقدر طول میکشد چیست. همین مدارکی که میگویید تهیه کنند باید از زیر مجموعه این سازمان تهیه شود. ما از سازمان غذا و دارو بابت این سخت گیری ها تشکر هم میکنیم اما چرا باید انقدر تأییدیه های طولانی وجود داشته باشد، تقاضای ما این است که مراحل با یک بار مراجعه طی شود. ما مجوز را آنی صادر کنیم اما به او سی روز کاری فرصت دهیم تا کار خود را تایید کند و مجوز ها را بیاورد اگر این کار را نکرد مجوز او خود به خود باطل شود.

سوال: موارد مطرح شده درست است؟
سیاح: این اختلاف کوچک قابل حل است،سازمان غذا و دارو می‌گوید که مأمور من باید این سلامت کالای غذایی را تایید کند و وزارت کار میگوید این موضوع باید ثبت محور شود. منتهی شرایط باید شفاف شود. تا دو هفته آینده این مشکل حل خواهد شد‌. کار های کد و دریافت آن به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.
صادقیان: در این یک ماه که می گویید فرصت دهیم اگر کسی این غذا یا ماده غذایی را مصرف کند و بعد دچار مسمومیت شود چه کسی پاسخگوی این موضوع خواهد بود ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم این موضوع را بپذیریم اما وجدانا و حتی قضایی هم کار درستی نیست.
متقاضی اگر مدارکش کامل باید طی دو ساعت کارهای مجوز آن انجام میشود.

سوال :برنامه بنیاد برکت چیست؟
نیازی: ما در این بنیاد در حوزه مشاغل خانگی سعی کردیم یک مدل اشتغال زایی داشته باشیم. ما می‌خواهیم تا پایان سال حدود صد هزار طرح را ایجاد کنیم. حدود ده هزار میلیارد تومان ما می خواهیم هزینه کنیم.

سوال: نظر شما چیست؟
کریمی: تمام تلاش ما این است که سرعت را بالا ببریم. ما سعی داریم بالاترین مبلغ ابلاغی برای مشاغل خانگی را داشته باشیم. سقف تسهیلات را هم ما افزایش دادیم و به صد و پنجاه میلیون تومان رسانده ایم و پشتیبان میتواند چهار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کند.
انتهای پیام/
صدور مجوزهای مشاغل خانگی آنی شد باشگاه خبرنگاران جوان

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار