رییس اداره محیط زیست شهرستان ارومیه؛

کیفیت هوای ارومیه ناسالم برای گروه‌ های حساس است

1401/09/19 - 15:16 - کد خبر: 82814 نسخه چاپی

نصر: رییس اداره محیط زیست شهرستان ارومیه گفت: طبق شاخص‌های زیست محیطی کیفیت هوای ارومیه ناسالم برای گروه‌های حساس، سالمندان، بیماران تنفسی و قلبی است.

به گزارش نصر، مختار خانی روز شنبه در گفت وگویی افزود: کیفیت هوای امروز ارومیه به علت افزایش ذرات ۲.۵ و ۱۰ میکرون، برای گروه‌های حساس ناسالم است.
وی با اشاره به پدیده وارونگی دما در ارومیه اظهار کرد: براساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای سطح شهر، وضعیت کیفیت هوا ناسالم برای گروه‌های حساس با شاخص ۱۲۰ (AQI ( Air Quality Index است و توصیه می‌شود نکات ایمنی توسط شهروندان رعایت شود.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارومیه ادامه داد: مردم از هر گونه فعالیت منجر به افزایش آلودگی هوا، از جمله روشن کردن آتش در معابر، سوزاندن لاستیک، عملیات قیرکاری، عمرانی و مانند آن باید خودداری کنند.
به گفته خانی، کاهش فعالیت‌های بدنی بیماران قلبی و ریوی مبتلا به آسم، به خصوص در فضای باز نیز در روز جاری ضروری است.
وی اضافه کرد: خودداری از خروج غیرضروری از منزل، کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و استفاده از وسایل حمل و نقل همگانی، جلوگیری از فعالیت توام با آلودگی واحدهای صنعتی آلاینده محیط زیست نیز باید مورد توجه همگان باشد.
آذربایجان غربی استانی کوهستانی با آب و هوای سرد است که اغلب در فصل های سرد سال مرکز آن ارومیه با پدیده وارونگی دما و انباشت آلاینده ها در برخی مناطق مرکزی و پرتردد شهری مواجه می‌شود.
شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است.
انتهای پیام/
کیفیت هوای ارومیه ناسالم برای گروه‌ های حساس است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار