معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی تاکید کرد؛

لزوم تقویت پوشش گیاهی در عرصه‌های حاشیه دریاچه ارومیه

1401/09/19 - 13:20 - کد خبر: 82800 نسخه چاپی

نصر: معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی بر لزوم تقویت پوشش گیاهی در عرصه‌های حاشیه دریاچه ارومیه تاکید کرد و گفت: با تقویت پوشش گیاهی در حاشیه دریاچه ارومیه انشاالله خواهیم توانست با گرد و غبارهای نمکی و غیرنمکی مقابله کنیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی، ابوالفضل مختاری در گفتگویی به اجرای طرح مقابله با بیابان زایی در حاشیه دریاچه ارومیه و قرق محدوده آن اشاره کرد و افزود: خشک شدن و پسروی آب دریاچه ارومیه یکی از چالش‌های زیست محیطی ملی کشورمان است و طرح بوته کاری و درختکاری در حاشیه دریاچه ارومیه یکی از طرح‌های مهم برای پیشگیری و کاهش عواقب زیست محیطی خشک شدن دریاچه ارومیه است که در سه هزار و 825 هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه اجرا شده است.
وی افزود: در جهت پیشگیری از بروز ریزگردهای نمکی در حاشیه دریاچه ارومیه 41 کیلومتر بادشکن غیرزنده احداث شده است و 10 کیلومتر هم بادشکن زنده احداث گردیده است.
مختاری ادامه داد: 32 هزار هکتار از عرصه‌های حاشیه دریاچه ارومیه با اجرای طرح قرق و در جهت حفظ پوشش گیاهی برای جلوگیری از فرسایش خاک و ایجاد ریزگردها مدیریت شده و همکاران منابع طبیعی بصورت دائمی بر اجرای طرح قرق این مناطق نظارت می‌کنند.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی بر لزوم تقویت پوشش گیاهی در عرصه‌های حاشیه دریاچه ارومیه تاکید کرد و گفت: با تقویت پوشش گیاهی در حاشیه دریاچه ارومیه انشاالله خواهیم توانست با گرد و غبارهای نمکی و غیرنمکی مقابله کنیم.
مختاری افزود: سه ایستگاه پایش اثربخشی اقدامات منابع طبیعی و آبخیزداری استان در منطقه ایجاد شده و نتایج بررسی‌های این ایستگاه‌ها نشان می‌دهد در مناطقی که پوشش گیاهی ایجاد کرده‌ایم، تا حدود زیادی از بروز گرد و غبار و ریزگردها پیشگیری شده است.
وی در پایان بر لزوم تسریع در اجرای پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه و تخصیص حقابه زیست محیطی این دریاچه تاکید کرد.
انتهای پیام/
لزوم تقویت پوشش گیاهی در عرصه‌های حاشیه دریاچه ارومیه نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار