خبر/

آذربایجان‌شرقی ششمین استان از نظر تعداد معلولان تحت پوشش بهزیستی

1401/09/19 - 13:11 - کد خبر: 82797 نسخه چاپی

نصر:مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی تعداد کل معلولان تحت پوشش را بیش از ۸۱ هزار معلول اعلام کرد و گفت: ششمین استان از نظر تعداد معلولان تحت پوشش هستیم.

به گزار ش نصر، فرگل صحاف روز شنبه در گفت وگویی شعار بهداشت جهانی را «معلولیت، آموزش و توانمندسازی» اعلام کرد و افزود: معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی به افراد دارای کم توانی ذهنی، جسمی، حسی و روانی خدمت ارائه می دهد.
وی خاطرنشان کرد: براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، توانبخشی فرایندی است پیشرونده، پویا، هدفمند و غالبا محدود به یک دوره زمانی که به افراد دارای ناتوانی این توانایی را می دهد تا به سطح عملکردی مطلوب ذهنی، جسمی و اجتماعی دست یابند. این فرایند با تامین و در اختیار گذاشتن ابزار، امکانات و تسهیلاتی جهت تغییر زندگی به منظور افزایش کیفیت زندگی از طریق جبران محدودیت عملکردی یا نقص عملکردی و نیز تسهیلاتی برای تطابق یا متناسب سازی مجدد محیط زندگی و اجتماعی انجام می شود.

۵.۰۳ درصد معلولان کشور تحت پوشش بهزیستی آذربایجان شرقی هستند
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی تعداد معلولان تحت پوشش را ۸۱ هزار و ۵۳ نفر معادل۵.۰۳ کل معلولان کشور اعلام کرد و گفت: ۵۱ هزار و ۱۱۳ نفر از این تعدا مرد و ۲۹ هزار و ۹۳۹ نفر زن هستند.
صحاف، ۵۳ درصد معلولان استان با ۴۲ هزار و ۹۶۵ نفر را دارای معلولیت شدید و خیلی شدید اعلام و خاطرنشان کرد: تعداد معلولان خفیف و متوسط ۳۸ هزار و ۸۸ نفر، معلولان جسمی حرکتی ۳۷ هزار و ۱۸۸ نفر، معلولان بینایی 11هزار و ۳۹۷ نفر، معلولان ذهنی ۲۰ هزار و ۱۵۶ نفر، معلولان روانی پنج هزار و ۴۶۳ نفر، معلولان شنوائی ۱۳ هزار و ۴۰۴ نفر، معلولان صوت وگفتار پنج هزار و ۷۲۸ نفر می باشد.
۲۳ هزار مددجوی معلول آذربایجان شرقی در مراکز شبانه روزی مقیم هستند
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی، تعداد مراکز روزانه نگهداری و خدمات دهی به افراد معلول را ۸۸ مرکز و مراکز شبانه روزی را ۴۴ مرکز اعلام و اظهار کرد: ۲۳ هزار و ۱۰ نفر در مراکز شبانه روزی مقیم هستند.
وی تعداد مددجویان معلول مستمری بگیر را ۵۸ هزار و ۶۱۲ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد پنج هزار نفر پشت نوبت در سال جاری ثبت و نسبت به برقراری مستمری اقدام شده است که از این تعداد ۳۶ درصد زن و ۶۴ درصد مرد هستند.
صحاف، افراد دارای معلولیت دریافت کننده کمک هزینه حق پرستاری ضایعه نخاعی را یک هزار و ۳۰۲ نفر، معلولان دریافت کننده کمک هزینه حق پرستاری و مددکاری را ۲ هزار و ۹۱۳ نفر اعلام کرد و از افزایش افراد بهره مند از کمک هزینه حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلول در خانواده به تعداد یک هزار و ۵۰۸ نفر در ۶ ماهه اول امسال خبر داد و افزود: ۹۰ مددجو از کمک هزینه مناسب سازی منزل و خودرو، ۵۵۱ مددجو از کمک هزینه دانشجویی بهره مند شده اند.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی حرفه آموزی و بازتوانی و خودکفا کردن معلولان را جزو اصول توانبخشی این سازمان دانست و گفت: ۱۳ مرکز حرفه آموزی، ۱۰ کارگاه تولیدی حمایتی و سه مرکز پشتیبانی برای یک هزار و ۲۵ نفر خدمات ارایه می دهند.
انتهای پیام/
آذربایجان‌شرقی ششمین استان از نظر تعداد معلولان تحت پوشش بهزیستی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار