لیواکوویچ، چیزهایی که هرگز نمی‌دانستید/

دلاور کرواسی: فارغ التحصیل علوم سیاسی!

1401/09/19 - 11:02 - کد خبر: 82770 نسخه چاپی

نصر: دومینیک لیواکوویچ برای دومین بار در مراحل حذفی جام جهانی قطر منجی تیمش شد تا کرواسی به لطف درخشش او در ضربات پنالتی راهی مرحله نیمه‌نهایی شود.

به گزارش نصر، درحالیکه در آغاز جام جهانی 2022 انتظار می‌رفت ستاره بزرگ کروات‌ها در این جام ستاره‌های نامداری مثل لوکا مودریچ یا ماتئو کواچیچ باشند اما با رسیدن جام به مراحل حذفی سنگربان کرواسی نامش را به عنوان ستاره اصلی شطرنجی‌پوشان مطرح کرد.
در بازی امشب کرواسی و برزیل در مرحله یک‌چهارم جام جهانی، نیمار در واپسین ثانیه‌های نیمه اول وقتهای اضافه برزیل را پیش انداخت تا کروات‌ها خودشان را در آستانه حذف شدن ببینند. اما در نیمه دوم وقتهای اضافه برونو پتکوویچ با شوتی که در میانه راه به مارکینیوش برخورد کرد و تغییر جهت داد کار را دوباره به تساوی کشاند تا سرنوشت کرواسی برای دومین بازی پیاپی به ضربات پنالتی کشیده شود. کروات‌ها در مرحله یک‌هشتم در مقابل ژاپن هم در این ضربات پیروز شده و به بازی مقابل برزیل رسیده بودند.
با توجه به آنچه در بازی مقابل ژاپن گذشته بود به محض رسیدن بازی امشب به ضیافت پنالتی نگاه‌ها به شکل طبیعی به لیواکوویچ دوخته شد. چرا که او در بازی مرحله قبل مقابل ژاپن با درخشش در مقابل پنالتی‌زن‌های ژاپنی نقش مستقیمی در صعود تیمش داشت.


شروع شهرت لیواکوویچ از بازی مقابل ژاپن
دیدار کرواسی و ژاپن در مرحله یک‌چهارم نهایی هم مثل بازی امشب در پایان 120 دقیقه به ضربات پنالتی کشیده شد. در آن بازی بر خلاف دیدار امشب ژاپنی‌ها اولین پنالتی را شلیک کردند ولی لیواکوویچ با یک شیرجه درست به سمت چپ موفق شد ضربه مینامینو را دفع کند. دومین ضربه ژاپنی‌ها هم دقیقا به همان سمت شلیک شد و لیواکوویچ این ضربه را هم با تشخیص درست و یک شیرجه با زمان‌بندی درست دفع کرد. با اینکه او در مقابل تاکوما آسانو موفق نبود اما پنالتی چهارم ژاپن را هم دوباره با یک شیرجه بلند دفع کرد تا مایا یوشیدا را ناکام بگذارد.
بازی در ضربات پنالتی با نتیجه 3-1 به سود کروات‌ها به پایان رسید تا همه رسانه‌ها نام لیواکوویچ را تیتر یک کرده و از او به عنوان سوپرمن و معجزه‌گر کروات یاد کنند.

این شهرت تصادفی نیست؛ لیواکوویچ سوپرمن واقعی
به خاطر آن درخشش استثنایی و مهار سه پنالتی ژاپنی‌ها بود که وقتی در پایان بازی امشب کاپیتان‌های دو تیم کنار داور ایستادند تا مراسم پرتاب سکه برای پنالتی‌ها را انجام بدهند همه نگاه‌ها نه به مودریچ و نیمار بلکه به سنگربان 27ساله کرواسی دوخته شده بود.
این بار در قرعه شروع ضربات پنالتی به کروات‌ها سپرده شد و نیکولا ولاشیچ توپش را به گل تبدیل کرد. رودریگو، ستاره رئال مادرید، که در نیمه دوم وارد زمین شده بود پشت توپ ایستاد تا اولین ضربه برزیلی‌ها را شلیک کند. با اینکه ستاره برزیلی ضربه ضعیفی به سمت چپ دروازه شلیک کرد اما لیواکوویچ بار دیگر با تشخیص درست جهت حرکت توپ و یک شیرجه پنالتی حریف را گرفت.
در پنالتی دوم برزیلی‌ها هم لیواکوویچ جهت ضربه کاسمیرو را به درستی تشخیص داد. کاسمیرو هم مثل رودریگو توپ را به سمت چپ شلیک کرد و لیواکوویچ به آن سمت شیرجه رفت اما ضربه کاسمیرو به سمت گوشه دروازه شلیک شد و سنگربان کروات هر چه کوشید دستش به توپ او نرسید.
در ضربه چهارم برزیلی‌ها که برای آنها حیاتی بود مارکینیوش برای اولین بار در این جام جهانی موفق شد لیواکوویچ را فریب بدهد اما شلیک او به تیر دروازه برخورد کرد تا برزیل حذف شده و کروات‌ها راهی مرحله نیمه‌نهایی شوند.

سنگربان پنالتی‌گیر کرواسی کیست؟
دومینیک لیواکوویچ 27ساله فوتبال را در باشگاه دیناموزاگرب دنبال می‌کند. او از خانواده‌ای تحصیل‌کرده می‌آید. پدر دومینیک مهندس عمران و دبیر وزارت حمل و نقل و دریانوردی کرواسی بوده است.
دومینیک در نوجوانی شیفته بسکتبال بود و در مدرسه او را به دلیل قد بلندش به این ورزش تشویق می‌‌کردند. اما از بخت خوب فوتبال کرواسی او چند سال بعد فوتبال را انتخاب کرد. لیواکوویچ اما نگران بود که در فوتبال به اندازه کافی موفق نشود و به همین خاطر در کنار ورزش در رشته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل به تحصیل پرداخت.
لیوواکوویچ از سال 2019 دروازه‌بان اول تیم ملی کشورش است و امسال در قطر موفق شد نامش را به عنوان یکی از محبوب‌ترین ستاره‌های فوتبال این کشور مطرح کند. دومینیک از سال 2013 به تیم ملی زیر 17سال کرواسی دعوت شد و در 9 سال گذشته در همه تیم‌های ملی کشورش در رده‌های سنی مختلف بازی کرده است.
انتهای پیام/
دلاور کرواسی: فارغ التحصیل علوم سیاسی! ورزش سه

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار