مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تبریز خبر داد:

بلاتکلیفی پروژه نیروگاه زباله سوز شهرداری تبریز  / برای ‌راهبری نیروگاه ۶ سال زمان لازم‌ است

1401/09/19 - 10:22 - کد خبر: 82762 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تبریز به بلاتکلیفی پروژه نیروگاه زباله سوز شهرداری تبریز اشاره کرد و گفت: برای کمیت و کیفیت زباله، موضوع تضمین ارزش حرارتی از سوي سرمايه گذار مطرح است؛ لذا برای کیفیت زباله که تولید کننده آن مردم هستند، شهرداری توانایی تضمین نداشت ولی ما برای کمیت آماده ارائه تضمین‌ هستيم.

به گزارش نصر، “حبیبه هراتی” در گفت و‌گو ‌با‌ نصر افزود: بحث ديگر نیروگاه زباله سوز موضوع گیت فی آن ‌بود كه باید برق آن‌۱۹ سنت فروخته می شد تا برای سرمايه گذار توجیه  اقتصادی پیدا می کرد؛ اخیرا طبق بخشنامه ابلاغي حدود ٢٢٠٠٠ ريال قيمت خرید برق از سوي دولت تعيين شده است. اين رقم برای کلانشهرها با ضریب ۱.۲ محاسبه شده و اگر سیستم اروپایی باشد حتی تا ٣٠ هزار ريال قابل محاسبه و پرداخت است.
وی ابراز کرد: دولت خرید برق را تا سقف ۱۴ سنت تقبل كرده و بعد از ۱۴ سنت، تنها ٥ سنت باقی می ماند که برای سرمايه گذار توجیه اقتصادی داشته باشد. بنا به ديدگاه شهردار تبریز، ٥ سنت باقی مانده را به عنوان سرمايه گذاري شهرداري مي‌توان در نظر گرفت.
وی تاکید کرد: برای ‌راهبری نیروگاه ۶ سال زمان لازم‌ است چرا که با‌ تکنولوژی آن بیگانه و نیازمند آموزش هستیم و چون در سرمایه گذاری‌ها با مشکل مواجه شدیم، لذا در حال حاضر به هیچ نتیجه‌ای جهت احداث نیروگاه نرسیده‌ایم و سال قبل تنها ارزیابی زیست محیطی آن انجام شده است.
هراتی تصریح کرد: در رابطه با طرح جامع مديريت پسماند، چنين مي‌توان بيان كرد كه بازبینی طرح‌جامع تبريز به همراه هشت کلانشهر ایران در  حال مطالعه است و تهران به صورت متمرکز بازبینی طرح ۸ کلانشهر را به دانشگاه صنعتي شریف واگذار نموده است. در ‌ طرح پيشنهادي ۴ سناریوي کمپوست، ریجکت سوز، خشکاله ‌و تفکیک از مبدا پيش بيني شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز اذعان کرد: ظرفيت ریجكت سوز ۵۰۰ و ۱۰۰۰ تن پيش بيني شده است و نسبت به ميزان زباله رقم آن قابل بررسی و‌انتخاب می باشد.
وی به مدت زمان احداث نيروگاه ياد شده خاطرنشان کرد و گفت: ٢٤ الی ٣٠ ماه زمان لازم است تا نیروگاه احداث شود همچنین ۶ ماه نیز جهت آزمایش براي تطابق با استانداردهای زیست محیطی بايستي بهره برداري نیاز است.
انتهای پیام/
بلاتکلیفی پروژه نیروگاه زباله سوز شهرداری تبریز  / برای ‌راهبری نیروگاه ۶ سال زمان لازم‌ است سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار