گزارش اختصاصی نصر/

از آتاسنتر تا سهام خبنیان! / سهم شهرداری از افزایش ارزش یک سهام

1401/09/19 - 09:36 - کد خبر: 82757 نسخه چاپی

نصر: در هفته های اخیر بار دیگر موضوع تغییر کاربری بنیان دیزل در صدر خبرها قرار گرفت به ویژه زمانی که شهردار جوان تبریز نیز از آمادگی برای تغییر کاربری سایر واحدهای صنعتی مستقر در منطقه صنعتی غرب تبریز خبر داد.

به گزارش نصر، اقدامی که در خصوص بنیان دیزل در سال 1394 اتفاق افتاد را می تواند نقطه سیاهی در تصمیمات مدیران وقت قلمداد کرد که یکی از خوشنام ترین واحدهای صنعتی در استانداردهای بین المللی را برای همیشه تعطیل کردند.
به نظر می رسد در ماه های اخیر با توجه به داغ شدن بورس بازی سهام داران عمده مالکان این مجموعه تلاش دارند تا بار دیگر با به صدر آوردن خبرهای آتاسنتر نفسی دوباره به افزایش ارزش سهام این مجموعه دهند؛ در واقع در وضعیتی که بسیاری از مجتمع های تجاری کلانشهر تبریز در رکود به سر می برد؛ هیچ خبری از احداث مجموعه آتاسنتر نیست و همه این خبرها در مسیر جریان سازی رسانه ای است.
قطعا تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی و ایجاد مراکز تجاری بر خلاف تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید ملی است.
 
هویت بنیان دیزل و سهام اش
بنیان دیزل 9 اردیبهشت سال 1347 با نام "درمن دیزل" آغاز و فعالیت تولید و ساخت انواع موتورهای دیزلی در اداره ثبت شرکت‌های تهران به ثبت رسید و پس از تکمیل احداث سالن کارگاه تولید و ساختمان مربوطه و نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات پروانه بهره‌برداری را دریافت کرد.
سهام شرکت 6 بهمن سال 1357 در فهرست شرکت‌های قابل معامله در سازمان بورس درج شد.
9 اسفند سال 99 در راستای خروج از شمولیت ماده 141، شرکت با نماد "خبنیان" در گروه خودرو و ساخت قطعات در تابلو قرمز بازار پایه فرابورس درج و معاملات آن از 31 شهریور سال 1400 آغاز شد. اکنون این شرکت 985.1 میلیارد تومانی در تابلو زرد بازار پایه حضور دارد و گروه سرمایه‌گذاری فولاد گستر کوثر مالکیت 79.7 درصد سهام آن را در اختیار دارد.
سهام شرکت بنیان دیزل (خبنیان) در تاریخ 31 شهریور 1400 برای نخستین بار در بازار سرمایه پس از سال‌ها وقفه به قیمت 12 هزار تومان بازگشایی شد.
در طول کمتر از 15 ماه سهام این شرکت بیش از 1400 درصد رشد داشته و قیمت آن بیش از 14 برابر شده است.
در تاریخ 15 آذر 1400 شرکت بنیان دیزل سرمایه خود را از ۵۵٬۰۰۰ میلیون ریال به ۹٬۸۵۱٬۹۹۷ میلیون ریال افزایش داد.
شرکت گروه سرمایه‌گذاری فولاد گستر کوثر، شرکت توسعه سرمایه‌گذاری دریک و شرکت مجتمع آهن و فولاد قائم سبلان سهامداران اصلی این شرکت هستند که نزدیک 60 درصد سهام شرکت متعلق به آن‌هاست.
نکته جالب معاملات این شرکت مربوط به 14، 15 و 16 آذرماه سال جاری می‌شود که در مجموع 532 میلیون برگه سهام معادل 532 میلیارد تومان می‌شود!
شرکت بنیان دیزل طی سال‌های 94 تاکنون هیچ سودی در مجامع خود توزیع نکرده است.
در تاریخ 21 مهرماه سال جاری شرکت بنیان دیزل در خصوص گزارش توجیهی پروژه آتا سنتر و تعیین کارشناسان منتخب تأمین سرمایه کاردان شفاف‌سازی کرد. شرکت اعلام داشت بر اساس این گزارش ارزش عرصه و اعیان سرمایه‌گذاری ۱۳.۳۲۹ میلیارد تومان برآورد شده است.
در تاریخ 21 فروردین خبنیان فعال کردن شرکت‌های زیرمجموعه گروه بنیان دیزل در حوزه‌های توسعه کوک (نوسازی و بهینه‌سازی اتوبوس شهری) 600 دستگاه در سال؛ سپهر بنیان دیزل (قطعه‌سازی خودرو) 30 هزار دستگاه در سال؛ آذر بنیان دیزل (تولید ژنراتور گازی و دیزلی) 1000 دستگاه در سال، مذاکره با شرکت یاقوت صنعت تبریز جهت خریداری زمین و سالن برای شرکت‌های فوق با کاربری صنعتی و تولیدی به‌صورت پرداخت آتی و اقساطی، اخذ جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری برای شرکت‌های فوق، تهیه طرح توجیهی فنی؛ مالی و اقتصادی برای شرکت‌های فوق با کمترین دوره بازگشت سرمایه، پیگیری اخذ ابلاغیه ماده 5 شهرداری برای مگا پروژه آتاسنتر را جزو برنامه‌های آتی و توسعه‌ای اعلام کرد.
 
سخن آخر
حال باید منتظر ماند و دید آیا مدیران استانی در برابر آغاز دومینوی نابودی صنایع غرب تبریز چه تصمیمی خواهند گرفت و آیا یعقوب هوشیار شهردار جوان تبریز نیز نام خود را به عنوان پرچم دار نابودی صنایع غرب تبریز تاریخی خواهد کرد.
آژانس خبری تحلیلی نصر در روزهای آتی در قالب گزارش های تکمیلی این موضوع را بررسی و موضع گیری نمایندگان مجلس و مدیران استانی را رسانه ای خواهد کرد.
انتهای پیام/
از آتاسنتر تا سهام خبنیان! / سهم شهرداری از افزایش ارزش یک سهام نصر

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   مسعود بانی   سال پیش  

با سلام آیا نهاد بورس نباید قبل از ورود چنین شرکتهایی مدارک و مستندات انرا بررسی کند که بعد سهام دار خرد از همه جا بیخبر پولش در چنین شرایطی حبس شود. چرا قبل از اینگونه اتفاقات جلوی آن گرفته نمیشود و چرا شرایط آن در بورس ابلاغ نمیشود این وسط خدا وکیلی مظلوم کیه؟ باتشکر
پژوهشیار