رییس حوزه هنری استان:

آذربایجان‌شرقی میزبان کاروان هنری «روایت حبیب» در شمال‌غرب کشور است

1401/09/17 - 16:10 - کد خبر: 82679 نسخه چاپی

نصر: رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی گفت: این استان میزبان دومین مرحله برگزاری رویداد ملی کاروان هنری «روایت حبیب» در شمال‌غرب کشور است.

به گزارش نصر، سیدمحمدحسین بلاغی، روز پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه اولین مرحله این رویداد ملی سال گذشته به میزبانی هشت استان برگزار شد، افزود: این رویداد سال گذشته با پیشنهاد بنیاد مکتب حاج قاسم سلیمانی و با تولی‌گری حوزه هنری کشور آغاز شده است.
وی اظهار داشت: این رویداد امسال به مدت سه روز طی روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه از ۲۰ تا ۲۲ آذر با حضور هنرمندان ملی، فرااستانی و استانی در این آذربایجان شرقی برگزار می شود و برنامه های متنوعی برای آن تدارک دیده شده است.
رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی با بیان اینکه آسایش و آرامش کنونی مردم ایران مدیون رشادت های حاج قاسم سلیمانی در نگهداشتن داعش در خارج از مرزهای کشور است، گفت: اهمیت شناخت مکتب حاج قاسم به عنوان یک مکتب مردمی مخلصانه در جهت خدمت به مردم به ویژه قشر مستضعف را باید دانست و با تبدیل آن به یک تئوری و ایدولوژی به تمامی مدیران و کارگزان نظام بازتعریف کرد.
بلاغی، با تاکید بر اینکه حاج قاسم سلیمانی محور وحدت و انسجام مردم ایران بود، ادامه داد: در شرایط کنونی با وجود فشار مشکلات معیشتی به مردم و بروز اغتشاشات و فشارهای خارجی برای انحراف از اصالت انقلاب اسلامی، در آستانه شهادت این شهید باید این محور انسجام و محبت ملی دوباره بازخوانی و جامعه را به اصول تبیین شده از سوی حاج قاسم برگرداند و در بین مردم انسجام و وحدت ایجاد کرد.
وی با اشاره به برنامه های مختلف مردمی و هنری تدارک دیده شده برای این رویداد در این استان، یادآوری کرد: برگزاری برنامه های دانش آموزی و سلسله برنامه های زنگ حبیب در مدارس، ویژه برنامه قصه های خوب برای بچه های خوب، برپایی گالری سیار آثار فاخر تجسمی با موضوع حاج قاسم در ۲ محور عکس و پوستر در محوطه مسجد کبود با حضور تمامی هنرمندان کشور و برگزاری برنامه سفیر هنری روایت حبیب در فرهنگسرای الغدیر تبریز و شهرستان ممقان طی روز یکشنبه و دوشنبه از جمله برنامه های این رویداد است.
بلاغی، با اشاره به برگزاری کارگاه و ورکشاپ پوستر طی روز دوشنبه در گالری مهر حوزه هنری تبریز با حضور یکی از هنرمندان تجسمی ملی و ۲۰ نفر از گرافیست های این شهر در این رویداد ملی برای خلق اثر، افزود: اصلی ترین برنامه این رویداد، شب خاطره ملی روایت حبیب طی روز سه شنبه در مصلای اعظم حضرت امام با حضور هنرمندان و راویان ملی و استانی است که در این برنامه نسبت رزمندگان دفاع مقدس و جبهه مقاومت آذربایجان با شهید حاج قاسم سلیمانی تبیین می شود.

سرانه فضای سینمایی آذربایجان شرقی با بهره برداری از پردیس سینمایی ۲۹ بهمن ۲ برابر می شود
رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی با بیان اینکه تا ۱۵، ۲۰ روز آینده پردیس سینمایی ۲۹ بهمن تبریز به بهره برداری می رسد، گفت: این پردیس هم اکنون به بیش از ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است و با بهره برداری از آن ظرفیت و سرانه فضای سینمایی استان ۲ برابر می شود.
بلاغی، ادامه داد: این مجموعه دارای یک هزار و ۲۰۰ صندلی و ۱۰ سالن سینما بوده که برای اجرای آن بیش از ۳۶ میلیارد تومان هزینه شده که ۲۰ درصد از این مبلغ معادل حدود هفت میلیارد تومان از اعتبارات استان و ۸۰ درصد معادل ۲۹ میلیارد تومان از اعتبارات ملی حوزه هنری است.
وی با بیان اینکه پیش بینی شده بود که این پردیس سینمایی در مدت ۱.۵ سال به بهره برداری برسد، اظهار داشت: شیوع کرونا و افزایش قیمت ها موجب شد تا اجرای این پروژه حدود ۲.۵ سال طول بکشد.
رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی گفت: هم اکنون در سطح استان حدود ۱۰ سالن سینمایی فعال وجود دارد که با بهره برداری از سالن های سینمای پردیس ۲۹ بهمن، تعداد سالن های سینمایی فعال استان به حدود ۲۰ سالن و در ۱.۵ سال آینده این تعداد به سه تا چهار برابر افزایش می یابد.
بلاغی، افزود: به زودی پروژه پردیس سینمایی شهرستان میانه نیز آغاز می شود و همزمان با بهره برداری از پردیس سینمایی ۲۹ بهمن، پردیس سینمایی شهرستان مراغه نیز کلنگ زنی می شود.

۳۷ شب خاطره دفاع مقدس از سوی حوزه هنری استان برگزار شده است
رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه حوزه هنری کشور متولی برگزاری شب های خاطره دفاع مقدس است، گفت: آذربایجان شرقی در این زمینه پیشرو و صاحب سبک بوده و تاکنون ۳۷ شب خاطره دفاع مقدس با حضور ۱۰۰ نفر از راویان دفاع مقدس در عرصه ها و رده های مختلف دفاع مقدس برگزار شده و در این برنامه ها خاطرات آن دوران از سوی این افراد روایت شده که گنجینه بزرگی از این روایت ها ثبت و ضبط شده است.
بلاغی، با بیان اینکه کتاب شب های خاطره یکم تا هشتم با عنوان معجزنشان چاپ شده است، ادامه داد: جلد دوم این کتاب نیز از شب های خاطره نهم تا شانزدهم نیز چاپ و ضبط می شود و آثار هنری از روایت های شب های خاطره در قالب موشن گرافی، پوستر، فیلم مستند و کوتاه و قطعات موسیقی تولید می شود.
وی با اشاره به سایر اقدامات حوزه هنری استان در چهار سال گذشته یادآوری کرد: برگزاری برنامه تربیتی تئاتری شو با همکاری آموزش و پرورش، رصد تاریخ شفاهی استان در ۶ محور انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، جهاد و پیشرفت، محور مقاومت، سلامت و امنیت و پیش بینی انجام پیش مصاحبه از بیش از ۵۰۰ نفر و تدارک بیش از یک هزار و ۲۰۰ عنوان برنامه، رویداد، تولید کتاب و آثار هنری در قالب نقشه تحولی حوزه هنری از جمله این برنامه هاست.
رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی گفت: در حوزه موسیقی عاشیقلار نیز بعد از ۷، ۸ سال یک حرکت رو به رشد در حوزه فولکلور آغاز شده و آلبوم «غیرت مولکی» در ۶ قطعه تولید و پنج قطعه در موسیقی عاشیقلار آماده سازی می شود و در حوزه فیلم کوتاه و مستند نیز ۶ طرح در تهران مصوب شده و از حدود ۱۵ فیلم ۱۰۰ ثانیه ای استان حمایت می شود.
انتهای پیام/
آذربایجان‌شرقی میزبان کاروان هنری «روایت حبیب» در شمال‌غرب کشور است نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار