در مصاحبه نصر با مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز مطرح شد/

صنعت سازان فتح رفتنی شد

1401/09/17 - 16:05 - کد خبر: 82667 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز گفت: سال 92 طرح تفکیک از مبدا در شهر اجباری شد و کل اختیارات آن طرح به شرکت صنعت سازان فتح داده شد که این شرکت نیز توانایی ایفای تعهدات را نداشت؛ در حالی که این شرکت خود را صاحب تمام زباله تبریز می دانست.

به گزارش نصر، "حبیبه هراتی" در گفت و گو با تحریریه نصر اظهار کرد: خوشبختانه بعد از 10 سال تحولی جدید در سطح مدیریتی شهرداری اتفاق افتاده است و آن تعیین تکلیف شدن قرارداد شرکت صنعت سازان فتح است و تا سه ماه فرصت داده‌ایم که کار را تحویل دهند و توسط 6 کارشناس قیمت گذاری شده است تا هزینه 6 سال مانده قرارداد را پرداخت کنیم. 
وی با بیان اینکه تعیین تکلیف این شرکت چه سودی می تواند به شهر داشته باشد، تصریح کرد: سال ۸۷ یک قرارداد مشارکت BOT بسته شد و در آن زمان هیچ کس حتی به حرف های یک کارشناس جزء در خصوص ایرادات وارده به قرار داد توجه نمی کرد تا اینکه رفته رفته به مشکل برخوردیم. یکی از ایرادات آن قرارداد، عدم امکان عقد قرارداد مشابه بود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز ابراز کرد: سال 92 طرح تفکیک از مبدا در شهر اجباری شد و کل اختیارات آن طرح به شرکت صنعت سازان فتح داده شد که این شرکت نیز توانایی ایفای تعهدات را نداشت؛ در حالی که این شرکت خود را صاحب تمام زباله تبریز می دانست.
هراتی به طرح‌ جمع آوری زباله ها از درب منازل تاکید کرد‌و گفت: درحال حاضر مردم به باکس های زباله خم و راست شده و علی رغم اینکه چهره شهر را خراب می کنند، آلودگی ها را نیز پخش می کنند. برای جلوگیری از آن باید طرح واقعی تفیک از مبدا یعنی از جمع آوری زباله های خشک از درب منازل انجام شود. این فرهنگ در مردم ایجاد شود که پسماندهای خشک خود را در سطل آشغال ها نریزند.


 
وی عنوان کرد: در حال حاضر برای جمع آوری پسماندخشک از مبدا، سه استارت آپ اعلام آمادگی کرده اند که به زودی مردم می توانند از طریق ثبت نام وارد سامانه شوند کیف پول خود را شارژ کنند و با فروش پسماند خشک خود، هزینه سهم پسماند خود را در امورات خیریه و یا استفاده از بیمه ها صرف کنند.
 وی با بیان اینکه نحوه مدیریت پسماند خشک و تر بسیار مهم است، خاطرنشان کرد و گفت:طبق آخرین آنالیزی که در سال 97 انجام داده ایم، حجم زباله خشک 43 درصد و 57 درصد زباله تر است. از 43 درصد پسماند خشک، 25درصد آن قابل بازیافت است.
هراتی ادامه داد: در مرکز دفن نیم الی یک درصد پسماندها تفکیک می شوند چرا که تمانی زباله ها قبل از رسیدن به مرکز دفن در سطل های زباله توسط زباله گردان تفکیک می شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تبریز گفت: در حال حاضر هزینه جمع آوری و دفن هر کیلو پسماند تر 510 تومان است. سالانه 400میلیارد تومان فقط برای جمع آوری زباله هزینه می کنیم. در تبریز، روزانه حجم زباله نزدیک به هزار تن است این‌درحالی است که حدود 150 تن زباله را نیز در شهرهای اقماری مدیریت می کنیم.
هراتی افزود: از هزار تن زباله روزانه، نزدیک به 600 تن مربوط به زباله تر و 400 تن مربوط به زباله خشک است. در بازیافت زباله خشک هیچ مشکلی نداریم ولی در بازیافت زباله تر سال به سال و به صورت تصاعدی و با برنامه پیش خواهیم رفت.
وی با بیان اینکه مردم تبریز محیط زیست دوست و اقتصادی هستند، اظهار کرد: اگر در راستای تفکیک از مبدا مانعی باشد، مشکل از ما است چرا که نتوانستیم به خوبی فرهنگ سازی و اطلاع رسانی کنیم.
انتهای پیام/
 صنعت سازان فتح رفتنی شد سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار