مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز عنوان کرد:

4 هزارقلاده سگ بلاصاحب در تبریز/ از ترحم شهروندان تا جمعیت انفجاری سگ ها

1401/09/17 - 16:15 - کد خبر: 82643 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز گفت: در راستای ساماندهی سگ های بلاصاحب شدیدا به همراهی مردم نیازمندیم

به گزارش نصر، "حبیبه هراتی"، در گفت و گو با سردبیر و خبرنگاران نصر به ساماندهی سگ های بلاصاحب که اخیرأ وارد مسئولیت این سازمان شده است، اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر جمعیت سگ‌های بلاصاحب به حالت انفجاری بیشتر می شود.
وی اظهار کرد: در راستای ساماندهی سگ های بلاصاحب شدیدا به همراهی مردم نیازمندیم. مردم باید مخاطرات حضور سگ های بلاصاحب در بین جمعیت و حیات شهری را درک کرده و از روی دلسوزی به سگ ها غذا ندهند. متاسفانه بعضی مردم در مقابل ساماندگی سگ های بلاصاحب گارد عجیبی می گیرند.
هراتی به احداث مرکز نگهداری و پناهگاه حیوانات تبریز اشاره کرد و گفت: تبریز اولین شهری است که به صورت اصولی سایت پناهگاه با ۳۶۵ مترمربع زیربنا کلینیک، 6هکتار جهت واکسیناسیون، 8.5 هکتار جهت رهاسازی سگ های بلاصاحب توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز را ایجاد می کند. این اراضی در ضلع جنوبی لندفیل ها قرار دارد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز با بیان اینکه با تمام توان پیگیر تکمیل پروژه پناهگاه نگهداری حیوانات شهری هستیم، گفت: سگ‌های بلاصاحب تبریز پس از زنده گیری با استفاده از داروهای بیهوشی و امکانات لازم شهرداری با مشارکت اداره کل دامپزشکی تبریز عقیم سازی شده و علیه بیماری هاری واکسیناسیون می‌شوند. طبق هماهنگی با دامپزشکی، روزانه یک تن غذای پخته  به سگ های جمع آوری و نگهداری شده داده می شود. همچنین 150 میلیون تومان برای طراحی ماشین آمبولانس جمع آوری سگ های بلاصاحب توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز داده شده است.
وی ابراز کرد: پروتکلی که در سال 87 وجود داشت مبنی بر جمع آوری، عقیم سازی، واکسیناسیون و انگل تراپی بود که بعد از آن یا موظف به نگهداری سگ های بلاصاحب بودیم و یا می توانستیم آن ها را واگذار و یا رهاسازی کنیم اما در حال حاضر طبق پروتکلی که در تهران نوشته شده است، سگ های بلاصاحب باید یک سال از مناطق مسکونی و حیات وحش دور باشند. لذا براساس دستورالعمل ساماندهی و کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب که از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ابلاغ شده، محلی با تائید اداره کل حفاظت محیط زیست و اداره کل منابع طبیعی استان جهت رهاسازی سگ‌های جمع آوری شده پیش بینی شده است که متاسفانه آخرین مرحله برای اخذ مجوز، نیاز به تائید منابع طبیعی دارد که در این قسمت با چالش مواجه هستیم. این طرح به طور رسمی از ۲۹ مردادماه امسال آغاز شده است.
هراتی با بیان اینکه در تبریز بیش از 4 هزارقلاده سگ بلاصاحب وجود دارد، اذعان کرد: آماری که انجمن حمایت از سگ های بلاصاحب به ما دادند، بالغ بر 700 قلاده سگ بود ولی در حال حاضر بیش از یک هزار و 200 قلاده زنده گیری کرده ایم.
وی تاکید کرد: غذا رسانی از طریق مردم، یعنی دعوت حیوان به محیط زندگی بشر و دوبرابر شدن زاد و ولد سگ ها. هر سگ سالانه دوبار زاد و ولد می کند و در هر دوبار بالغ بر 8 توله بدنیا می آورد. تا زمانی که پناهگاه احداث شود، با انجمن حامی حیوانات و با کلینیک وت با مبلغ بالغ حدود دو میلیارد تومان قرارداد بسته ایم.
انتهای پیام/
4 هزارقلاده سگ بلاصاحب در تبریز/ از ترحم شهروندان تا جمعیت انفجاری سگ ها سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   ssss   سال پیش  

انشالله که این روند ادامه داشته باشه. توی محله مرزداران تعداد سگ های ولگرد خیلی کم شده درسته هنوز هم تعدادشون زیاده و توی همه محله ها هستند ولی از این بابت از مسولان متشکریم.
به نظرم باید تو برنامه های رادیوی و تلوزیونی استانی راجع به این معضل شهری و اجتماعی صحبت بشه تا مردم یاد بگیرن چجوری با این پدیده برخورد کنن.
پژوهشیار