رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش:

سرانه پژوهشی دانش‌آموزی «صفر» است

1401/09/16 - 12:08 - کد خبر: 82529 نسخه چاپی

نصر: رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه سرانه پژوهشی مدارس، معلمان و دانش‌آموزان، صفر است، گفت: در حال برنامه‌ریزی و تلاش برای تامین منابع هستیم تا بتوانیم از سال آینده سرانه پژوهشی برای دانش‌آموزان و معلمان را ایجاد کنیم و در اختیار استان‌ها قرار دهیم.

به گزارش نصر، علی محبی در گفت‌وگو با ایسنا درباره روند تخصیص سرانه پژوهشی به مدارس، معلمان و دانش‌آموزان اظهارکرد: در حال حاضر هیچ اعتباری به این منظور تخصیص داده نمی‌شود و این سرانه صفر است.
وی افزود: بند قانونی مربوط به پژوهش وجود دارد که همه دستگاه‌ها به نوعی دارند به آن عمل می‌کنند و بر اساس آن باید یک درصد اعتبارات هردستگاهی (غیر از ردیف حقوق و مزایا) به امر پژوهش اختصاص یابد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه متاسفانه این بند قانونی طی سال‌های گذشته در وزارت آموزش و پرورش به صورت کامل عملیاتی نشده و در اختیار پژوهشگاه مطالعات قرار نگرفته است، گفت: خوشبختانه از ابتدای سال جاری برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم متناسب با برنامه‌ها منابعی را جذب کنیم.
محبی ادامه داد: اما تاکنون چیزی به نام سرانه پژوهشی برای معلم، دانش‌آموز و مدرسه وجود نداشته است و ما اخیرا در حال رایزنی و انجام اقدامات لازم هستیم تا آن را لحاظ کنیم که اگر منابع آن تامین شود از سال آینده در اختیار دانش‌آموزان قرار بگیرد و عدد سرانه نیز بستگی به همین مبلغ تخصیصی خواهد داشت.
وی همچنین برخی ماموریت‌های پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش را برشمرد و گفت: توسعه فرهنگ پژوهش و پاسخگویی به نیازهای حال و آینده نظام تعلیم و تربیت از جمله وظایفی است که بردوش داریم. در همین راستا باید به آینده‌پژوهی، روندپژوهی و پژوهش‌های کاربردی توجه داشته‌ باشیم. 
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پایان اظهارکرد: این در حالیست که ظرفیت‌های موجود پاسخگوی نیازهایمان نیست. لازم است از ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده شود. به عنوان مثال در دانشگاه‌های علوم انسانی ظرفیت‌های خوبی در بدنه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید وجود دارد که می‌توان در راستای تحقق اهداف مدنظر در سند تحول بنیادین و ارتقای نظام تعلیم و تربیت از آنها بهره جست.
انتهای پیام/
سرانه پژوهشی دانش‌آموزی «صفر» است خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار