قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل مطرح کرد:

گسترش همکاری علمی ایران و سنگال/ اعطای بورسیه زبان فارسی

1398/09/10 - 16:05 - کد خبر: 8239 نسخه چاپی

نصر: قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل با سفیر جدید کشورمان در سنگال دیدار کرد در این دیدار بر توسعه همکاری علمی و فناوری بین دو کشور تاکید شد.

به گزارش نصر به نقل از مهر، حسین سالارآملی رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با  دهشیری سفیر جدید کشورمان در سنگال ملاقات کرد.

در این دیدار که با حضور معاونان مرکز همکاری ها، کارشناسان مرکز و وزارت امور خارجه و نمایندگان موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو برگزار شد، طرفین بر گسترش هر چه بیشتر همکاریهای علمی و فناوری فیمابین دو کشور در حوزه های مختلف تأکید کردند.

در ابتدای این دیدار، گزارشی از وضعیت کنونی و سابق کرسی زبان فارسی در آن کشور ارائه شد. با توجه به فارغ التحصیلی چند نفر از دانشجویان بورسیه سنگالی رشته زبان فارسی در کشورمان، پیشنهاد شد زمینه اشتغال به کار آنها در آن کرسی فراهم شود تا هم انگیزه مضاعفی برای سایر دانشجویان باشد و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

همچنین پیشنهاد شد دوبله برخی سریال ها و فیلم‌های سینمایی ایران در آن کشور توسط همین دانشجوها انجام شود که منجر به آشنایی هرچه بیشتر مردم سنگال با فرهنگ غنی ایران خواهد شد.

سالار آملی بر تقویت هرچه بیشتر کرسی در آن کشور تأکید و بیان کرد از آنجا که این کرسی سابقه ای طولانی دارد، باید در هر شرایطی آن را حفظ کرد.

در حوزه بورسیه اعلام شد در حال حاضر ۱۷ دانشجوی سنگالی در کشورمان حضور دارند که ۱۴ نفر از آنها بورسیه هستند. رئیس مرکز همکاری‌ها بر آمادگی کشورمان برای اعطای ۵ بورسیه جدید به ویژه در حوزه زبان فارسی و ایران‌شناسی به تشخیص سفیر کشورمان تأکید کرد.

موضوع تأسیس دانشکده مهندسی نفت توسط موسسه آموزش عالی دانش‌پژوهان پیشرو با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان در ادامه دیدار مطرح و با حمایت رئیس مرکز همکاری‌ها مقرر شد با عنایت به درخواست طرف سنگالی برای تأسیس این دانشکده، موضوع در اولویت همکاری‌ها قرار گیرد و با توجه فرانسوی زبان بودن مردم آن کشور، حتی در صورتی که طرف مقابل دانشجویان مسلط به زبان انگلیسی را معرفی نکند، مسأله با استفاده از مترجم و به نوعی حل شود تا این کار به سرانجام برسد.

در انتهای این دیدار بر توسعه همکاری‌های علمی و فناوری با آن کشور به ویژه در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای ورود سریع ‌تر دانشجویان به بازار کار تأکید شد.

در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به ضعف زیرساخت‌های برق آن کشور، زمینه ‌سازی برای حضور شرکت‌های کشورمان در تولید و فروش برق از محل آبهای جاری در رودخانه های آن کشور مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/

گسترش همکاری علمی ایران و سنگال/ اعطای بورسیه زبان فارسی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار