گزارش/

رفع نیاز بازار با راه اندازی واحدهای دارای زنجیره ارزش

1401/09/14 - 15:17 - کد خبر: 82334 نسخه چاپی

نصر: راه اندازی زنجیره ارزش در صنایع به خصوص صنایع غذایی و کشاورزی سهم عمده ای را در رفع نیازهای بازار ایفا می‌کند و سوق دادن تولید به این رویه نیازمند حمایت است.

به گزارش نصر، تامین مواد اولیه، بهبود کیفیت و عرضه گوشت مرغ، رفع نگرانی از بازگشت سرمایه، دارا بودن آخرین تکنولوژی های کشتارگاهی، تامین نهاده ها از واحدهای زیرمجموعه و دارا بودن کل زنجیره ارزش از تولید جوجه تا کشتار در یک مجموعه از جمله دیگر مزایای زنجیره ارزش در بخش تولید گوشت مرغ است.
بعد از آزادسازی نرخ نهاده ها یکی از نگرانی های دست اندرکاران این بود که واحدهای کوچک حذف شده و توانایی رقابت نداشته باشند زیرا قیمت ها افزایش یافته و تامین سرمایه در گردش یک مشکل اساسی بود بر این اساس قیمت تمام شده تولید برای واحدهای کوچک بالا است اما واحدهای دارای زنجیره ارزش، این نگرانی را به طور کامل برطرف می کنند.
کارشناسان معتقدند راه اندازی شبکه توزیع سرعت تامین مرغ مورد نیاز بازار را در تولید دارای زنجیره ارزش بالا می برد و صرفه اقتصادی آن برای تولید کننده و مصرف کننده را به دنبال دارد.
بزرگترین دغدغه مصرف کننده فرآورده های گوشتی قیمت، کیفیت مرغ و فرآورده های آن و همین طور دسترسی آسان در موارد نیاز است که دارا بودن تولیدی با زنجیره ارزش این امکان را برای مردم و خریدار به خوبی فراهم می کند.

واحدهای دارای زنجیره ارزش می توانند مشکل بازار و تامین مواد اولیه را حل کنند
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در بازدید از یک شرکت زنجیره ای تولید گوشت مرغ در آذربایجان شرقی، گفت: واحدهای دارای زنجیره ارزش می توانند مشکل بازار و تامین مواد اولیه را حل کنند بنابراین باید برای راه اندازی این واحدها هر آنچه در توان داریم، انجام دهیم.
اکبر فتحی یکی از مهمترین عوامل موثر در سرمایه گذاری در یک طرح را بازگشت سرمایه دانست و خاطرنشان کرد: وقتی یک طرح در قالب زنجیره ارزش اجرا می شود، مشکل بازار و تامین مواد اولیه آن حل شده و نگرانی از بابت برگشت سرمایه وجود نخواهد داشت.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: بعد از آزادسازی نرخ نهاده ها یکی از نگرانی های ما این بود که واحدهای کوچک حذف شده و توانایی رقابت نداشته باشند چون که قیمت ها افزایش یافته و تامین سرمایه در گردش یک مشکل اساسی بود و قیمت تمام شده تولید برای واحدهای کوچک بالا بود اما واحدهای این چنین، این نگرانی ما را به طور کامل برطرف می کنند.
فتحی با اشاره به اینکه فرآوری دارای تاثیرات مثبت برای واحد تولیدی است، خاطرنشان کرد: واحدهایی که به این صورت فعالیت می کنند نگرانی در خصوص تامین بازار و بازگشت سرمایه را بر طرف می کنند چون که نهاده ها از واحدهای زیرمجموعه تامین شده و کل زنجیره ارزش از تولید جوجه تا کشتار در یک مجموعه وجود دارد.
وی ادامه داد: با توجه به نوسانات قیمت بازار، هر یک روز تاخیر در پرداخت تسهیلات به این مجموعه می تواند زیان قابل توجهی را در پی داشته باشد بنابراین ضروری است که بانک عامل در خصوص پرداخت سهم خود از این پروژه که ۵۰ میلیارد تومان است، تعجیل داشته باشد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به پیشرفت بیش از ۷۵ درصدی این پروژه گفت: تا امروز تنها هشت میلیارد تومان از تسهیلات مصوب به این مجموعه پرداخت شده است که با پرداخت بقیه تسهیلات با توجه به پیشرفت قابل توجه پروژه می توانند آن را به زودی به اتمام برسانند.
فتحی اتمام این پروژه را در راستای مصالح استان دانست و اضافه کرد: ما هنوز هم این نگرانی را داریم که واحدهای کوچک در نتیجه آزادسازی قیمت نهاده ها قادر به ادامه فعالیت نباشند که حذف این واحدها می تواند ما را در زمینه تامین مرغ در بازار با مشکلات جدی مواجه کند و به همین دلیل اصرار داریم واحدهای دارای زنجیره ارزش به سرعت راه اندازی شوند تا دغدغه تامین مرغ در بازار آذربایجان شرقی برطرف شود.

نگرانی بابت بازگشت سرمایه نداریم/تسهیلات مرحله به مرحله پرداخت می شود
دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های آذربایجان شرقی و رئیس امور شعب بانک ملی استان نیز با اشاره به بررسی انجام این طرح قبل از سرمایه گذاری و اعطای تسهیلات، گفت: ما بررسی لازم را انجام داده ایم و نگرانی بابت بازگشت سرمایه نداریم و تلاش کردیم با همکاری و مساعدت، مصوبه ای از ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان اخذ کنیم تا بتوانیم تسهیلات مورد نیاز این واحد را اعطا کنیم که خوشبختانه در این زمینه نیز موفق بودیم.
عادل غلامی ادامه داد: مانعی برای پرداخت تسهیلات نداریم اما محدودیت هایی در این خصوص داریم که یکی از آنها پرداخت مرحله به مرحله تسهیلات است و تا امروز نیز تسهیلات مختص مرحله ساختمانی را پرداخت کرده ایم و میزان کمی از آن باقی مانده است که در پایان طرح پرداخت خواهد شد.
وی افزود: تسهیلات مرحله ماشین آلات را طی ۲ بخش پرداخت خواهیم کرد تا حرکت موثری در راستای اتمام طرح انجام دهیم و بتوانیم نقش شراکت خود را به خوبی ایفا کنیم و انتظار داریم یک برنامه زمان بندی شده از اتمام طرح ارائه شود تا بتوانیم اقدامات خود را با زمان بندی طرح هماهنگ کنیم چرا که تاخیر در راه اندازی طرح هم برای ما به عنوان سرمایه گذار و هم برای اجرا کننده پروژه زیان بار خواهد بود.

راه اندازی واحد طیور با ظرفیت ۳۱هزار تن مرغ در آذربایجان شرقی
مدیرعامل این شرکت زنجیره ای تولید یکپارچه، با بیان اینکه تولید گوشت مرغ در آذربایجان شرقی در سال ۱۳۹۷جهت تکمیل زنجیره اقدام به خرید کشتارگاه صنعتی طیور کرده و با اخذ مجوز نوسازی و بهسازی از سازمان جهاد کشاورزی در راستای افزایش ظرفیت به ۳۱ هزار تن گوشت مرغ در سال و بهبود کیفیت و عرضه گوشت مرغ گرید +A مطابق مقررات و الزامات جدید سازمان دامپزشکی کشور و همچنین جهت بهبود فرآیند و رسیدن به استانداردهای جهانی این صنعت اقداماتی انجام شده است، افزود: با بهبود عملکرد در ارائه خدمت به جامعه با استفاده از راه اندازی خط ۲ نسبت به تامین و عرضه گوشت مرغ با کیفیت و قابل صادرات اقدام می کنیم.
رضا فهمی ادامه داد: کشتارگاه طیور این شرکت دارای امتیازاتی همچون استفاده از آب شهری در شستشوی مرغ های کشتار شده جهت سلامت بیشتر تولیدات و جلوگیری از انتقال بیماری ها ، تخلیه کامل شکم با دستگاه های کاملا اتوماتیک (خط ۲) ، خنک کردن لاشه با استفاده از سیستم ایرچیلر Air Chilling، سیستم پیشرفته تصفیه فاضلاب، ایجاد بخش تبدیل ضایعات و امکان تولید پودر گوشت با کیفیت و مطابق با آخرین تکنولوژی های کشتارگاهی اروپا بوده که با سرمایه ثابت ۲ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای ۱۷۷ نفر در حال ساخت می باشد.
ظرفیت جوجه ریزی مرغداری های استان ۳.۵ میلیون قطعه در ماه و تولید مرغ در حدود ۱۰۰ هزار تن در سال است.
انتهای پیام/
رفع نیاز بازار با راه اندازی واحدهای دارای زنجیره ارزش خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار