خبر/

پرداخت وام نوسازی به ۳۹ هزار واحد در بافت فرسوده

1401/09/13 - 17:25 - کد خبر: 82234 نسخه چاپی

نصر: از ابتدای اجرای طرح نوسازی تاکنون بانک عامل بخش مسکن به ۳۹ هزار واحد مسکونی واقع در بافت‌های فرسوده تسهیلات نوسازی پرداخت کرده و این در حالی است که شرکت بازآفرینی شهری، نوسازی و بهسازی سالیانه ۱۵۰ هزار واحد را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش نصر، از ابتدای اجرای طرح نوسازی در بافت‌های فرسوده تاکنون تعداد ۷۰ هزار و ۳۲۱ نفر برای دریافت تسهیلات به بانک مسکن معرفی شده‌اند که بانک با تعداد ۳۹ هزار و ۵۶ واحد قرارداد به میزان ۶ هزار و ۲۴۶ میلیاردتومان منعقد کرده است. ۱۵ هزار و ۶۷۰ واحد از این تعداد در دولت سیزدهم محقق شده است.
این خبر را علی عسکری ـ سرپرست بانک مسکن اعلام  کرده و گفته است: از شروع طرح نوسازی تاکنون ۶ هزار و ۲۴۶ میلیارد تومان و از ابتدای دولت سیزدهم تا امروز معادل ۴ هزار و  ۳۴۷ میلیارد تومان قرارداد تسهیلات منعقد شده است.
به گفته وی، از سال ۱۳۹۸ تا شهریور ۱۴۰۰ تعداد ۳۱ هزار واحد برای دریافت تسهیلات نوسازی به بانک مسکن معرفی شد که بانک با تعداد ۲۳ هزار و ۳۸۶ واحد به مبلغ ۱۸۹۸ میلیارد تومان قرارداد منعقد کرد.
بنابراین گزارش، دولت سیزدهم نوسازی و بهسازی سالیانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی واقع در مناطق هدف بازآفرینی شهری را در دستور کار قرار داده و اعلام کرده می‌خواهد نسبت به قبل کار ۱۰ برابری انجام دهد. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد نوسازی مناطق هدف بازآفرینی شهری شامل بافت‌های فرسوده، حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی دست کم با پنج چالش شامل عدم همکاری برخی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، طولانی بودن مدت زمان صدور پروانه، تجمیع پلاک‌ها، افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی و پایین بودن تمایل به سرمایه‌گذاری در این مناطق مواجه است.
به دنبال تصویب قانون جهش تولید و تامین مسکن در مرداد ۱۴۰۰ وزارت راه و شهرسازی پرداخت تسهیلات نوسازی و بهسازی تا سقف ۴۵۰ میلیون تومان در کلانشهرها و مراکز استان‌ها و تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان در شهرهای دارای حرم مطهر را در دستور کار قرار داد. مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان از تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی بافت فرسوده با نرخ سود صفر درصد پرداخت می‌شود. افراد ساکن در محدوده‌های بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری می‌توانند از تمامی تسهیلات، حمایت‌ها و تخفیف‌های نهضت ملی بدون رعایت شرایط چهارگانه نهضت ملی استفاده کنند.
اوایل آبان ماه امسال سیاست‌ها و ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله‌ای در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری به تصویب رسید. تسهیل در تامین پارکینگ، تسهیل شرایط توده و نما، اعطای یک یا دو طبقه تشویقی و ایجاد کاربری انتفاعی در طبقه همکف به منظور حمایت از کسب و کارهای خانگی با تامین شرایطی از جمله این مشوق‌ها است که می‌تواند جذابیت سرمایه‌گذاری در بافت‌ها را بالا ببرد.
انتهای پیام/
پرداخت وام نوسازی به ۳۹ هزار واحد در بافت فرسوده خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار