دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی عنوان کرد؛

حمل‌ونقل هوایی در تصمیم‌گیری‌ها فراموش‌ شده‌/ نوسازی هواپیماها به کمک بخش خصوصی

1401/09/13 - 10:24 - کد خبر: 82161 نسخه چاپی

نصر: دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه حمل‌ونقل هوایی یک حوزه فراموش‌شده در تصمیم‌گیری‌هاست، گفت که صنعت هوایی باید بتواند با کمک بخش خصوصی، هواپیماها را نوسازی کند.

به گزارش نصر، مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو، با بیان اینکه مشکل اصلی صنعت هوایی، بها ندادن به این صنعت است، گفت: حمل‌ونقل هوایی یک حوزه فراموش‌شده در تصمیم‌گیری‌هاست و در حال حاضر به‌دلیل دخالت‌هایی که در حوزه نرخ‌گذاری وجود دارد، عملا ما شاهد زمین‌گیر شدن ناوگان بیشتر هواپیمایی کشوری هستیم.
وی بیان اینکه اکنون نرخ بلیت هواپیما در برخی مسیرها با نرخ بلیت قطار برابری می‌کند، گفت: با توجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد هزینه‌های حمل‌ونقل هوایی ارزی است، این تعرفه‌های فعلی شرکت‌های هواپیمایی را در شرایط بسیار سختی قرار داده؛ در حال حاضر و با توجه به شرایطی که شرکت‌ها دارند، توان اقتصادی‌شان در حد امورات جاری است؛ بلیتی که الان فروخته می‌شود در بسیاری از مسیرها برای شرکت‌ها با زیان همراه است و امکان اینکه با این شرایط شرکت‌ها بتوانند هواپیمای جدید خریداری کنند، وجود ندارد یا بسیار کم است.

صنعت هوایی باید بتواند با کمک بخش خصوصی، هواپیماها را نوسازی کند
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با افزایش تعرفه، توضیح داد: مجلس شورای اسلامی یک بار برای نرخ پرواز تصمیم گرفته و قانونی تصویب کرده و بر اساس قانون برنامه پنجم و ششم توسعه، نرخ بلیت پروازهای داخلی آزاد است. توقعی که ما از دولت داریم این است که به قانون برنامه پنجم و ششم توسعه تمکین و از قیمت‌گذاری دستوری خودداری کند و اجازه دهد صنعت هوایی نفس بکشد و بتواند با کمک بخش خصوصی، هواپیماها را نوسازی کند.
اسعدی سامانی در پاسخ به اینکه آیا افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته می‌تواند تاثیری در مشکلات شرکت‌های هواپیمای داشته باشد؟ گفت: این موضوع هم مزید بر علت است؛ با توجه به اینکه نرخ‌هایی که در گذشته تعیین شده، با دلار ارزان‌تر بوده، الان با دلار با نرخ بیشتری محاسبه می‌شود که این موضوع هزینه را برای شرکت‌های هواپیمایی افزایش داده و روزانه با زمین‌گیری بیشتر هواپیمایی کشور مواجه هستیم.
وی در پاسخ به اینکه شرکت‌ها در صورت توانایی مالی، به خرید چه هواپیمایی اقدام می‌کنند؟ گفت: بازار هواپیما برای عرضه در دنیا گسترده است، هواپیمای دست‌دوم در دنیا عرضه می‌شود و هر شرکتی که توان مالی داشته باشد می‌تواند برای خرید اقدام کند. در حال حاضر دولت توان مالی ندارد که بخواهد در این حوزه سرمایه‌گذاری کند و برای اینکه بخش خصوصی به این حوزه وارد شود، دولت باید دست از تعرفه‌گذاری بردارد تا صنعت هوایی هم بتواند خدمات بیشتر و بهتری به مردم ارائه دهد.
انتهای پیام/
حمل‌ونقل هوایی در تصمیم‌گیری‌ها فراموش‌ شده‌/ نوسازی هواپیماها به کمک بخش خصوصی خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار