فرماندار اردبیل خبر داد:

افزایش ۹ درصدی حجم ذخیره آب در سد یامچی اردبیل

1401/09/12 - 15:07 - کد خبر: 82107 نسخه چاپی

نصر: فرماندار اردبیل گفت: در اثر بارش‌های اخیر حجم ذخیره آب پشت سد یامچی اردبیل ۹ درصد افزایش یافته است.

به گزارش نصر، محمد اعتماد اعجازی روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده نیاز آب شهرستان اردبیل در سال ۱۴۲۵ بالغ بر ۹۲ میلیون مترمکعب است که هم اکنون کمتر از۵۰ میلیون متر مکعب تامین می‌شود.
وی افزود: این سد با توجه به شرایط مخزن آن قادر به تامین آب آشامیدنی و کشاورزی شهرستان نیست و برای جبران آن اقدامات توسعه‌ای در دستور کار قرار دارد.
فرماندار اردبیل اظهار کرد: هم اکنون کنترل تلفات آب ناشی از آبرسانی، مدیریت مصرف آب آشامیدنی وکشاورزی اولویت اساسی است که باید همگان در این زمینه مشارکت جدی داشته باشند.
اعتماد اعجازی اضافه کرد: مصرف آب آشامیدنی شهر اردبیل که از سد یامچی تامین می‌شود، نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و ضروری است شهروندان در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.
وی یادآورشد: حجم کل مخزن این سد ۸۲ میلیون متر مکعب است که در حال حاضر ۲۴ میلیون مترمکعب آب در پشت سد یامچی ذخیره شده است و این در حالی است که سال گذشته در این موقع سال ۲۲ میلیون متر مکعب آب در این سد وجود داشت.
فرماندار اردبیل بر ضرورت جایگزین کردن طرح آبیاری نوین به جای آبیاری سنتی تاکید کرد و گفت: اجرای طرح آبیاری نوین برای جلوگیری از هدر رفت آب و مصرف بهینه آب در اردبیل مورد توجه قرار گرفته و جهاد کشاورزی شهرستان باید در این زمینه اهتمام ویژه داشته باشد.
بر اساس آمارهای موجود استان اردبیل از نظر بارندگی در مقایسه با استان‌های واقع در شمال‌غرب کشور، شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان که به لحاظ اقلیمی در شرایط نسبتا مشابهی می‌باشند در جایگاه چهارم قرار دارد،
حوضه آبریز سد یامچی در وسعت حدود ۷۲۵ کیلومترمربع دارای پنج سرشاخه لای چای، نیرچای، امام چای، مشتقین چای و جوراب چای است که پس از بهم پیوستن این آبراهه‌ها در محل ساختگاه سد یامچی، رودخانه بالیخلو چای را تشکیل می‌دهند، این سرشاخه‌ها و انشعابات از ارتفاعات کوه سبلان سرچشمه گرفته و در امتداد و جهت غرب به شرق استان و با عبور از مرکز شهر اردبیل به رودخانه قره‌سو می‌پیوندد.
انتهای پیام/
افزایش ۹ درصدی حجم ذخیره آب در سد یامچی اردبیل خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار