رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی؛

دستگاه‌های پوز نانوایان پشتیبانی قوی ندارند/ جریمه‌های ۳۰ تا ۱۰۰ میلیونی نانوایان متخلف

1401/09/10 - 11:55 - کد خبر: 81960 نسخه چاپی

نصر: رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی خاطر نشان کرد: نانوا 85 درصد هزینه تولید را پرداخت می‌کند برای اینکه بتواند هزینه‌ها خود را جبران کند به‌ناچار کم‌فروشی و یا گران‌فروشی می‌کنند. اتحادیه مخالف چنین اقداماتی است اما بعد از بررسی اوضاع متوجه می‌شود که چاره‌ای جز این ندارد؛ از سوی دیگر جریمه‌های سنگین 30 تا 100 میلیونی برای نانوایان در نظر گرفته‌اند که این جریمه‌ها نیز بازدارنده نیست چراکه نانوا باز تلاش دارد برای جبران این جریمه‌ها از جیب مصرف‌کنندگان هزینه کند.

به گزارش نصر، محمد سلیمانی در گفت‌وگو، در پاسخ به این پرسش که برخی مشاهدات میدانی حاکی از این مهم است که تعدادی از نانوایان اقدام به جمع آوری دستگاه‌های پز هوشمند کردند آیا این خبر را تایید می‌کنید؟ گفت: گزارشی از جمع‌آوری دستگاه‌ها پز از سوی نانوایان به اتحادیه داده نشده است؛ اما این دستگاه‌ها پشتیبانی قوی ندارند و برای تعمیر دستگاه نانوا حداقل باید 24 ساعت یا حتی 2 روز منتظر بماند که دستگاه سرویس و به‌روز شود، همین مسائل باعث شده است که نانوایان تمایل چندانی برای استفاده از این دستگاه‌ها از خود نشان ندهند.
وی با بیان اینکه برخی از نانوایان دستگاه‌های پز قدیمی را تحویل دادند، گفت: تعدادی از نانوایان دستگاه‌های پز قدیمی را حفظ کردند تا در صورت بروز مشکل در دستگاه‌های جدید بتوانند از آنها استفاده کنند چراکه در شرایط فعلی کمتر شخصی پول نقد همراه خود دارد.
این فعال صنفی با اشاره به مشکلات دستگاه‌های پز هوشمند، گفت: دستگاه‌هایی که به اینترنت متصل هستند مشکلات جدی دارند و قطع و وصل شدن آنها زمان‌بر است از سوی دیگر دستگاه‌های سیمی نیز جوابگو نیستند.
به گفته رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی؛ هوشمند کردن نانوایان یک کار ملی بود و نباید تنها به یک شرکت واگذار می‌شد؛ بانک سپه برای جلو بردن کار باید از همکاری چند شرکت دیگر بهره می‌گرفت و اینگونه پشتیبانی آن قوی‌تر می‌شد. برخی از نانوایان به اتحادیه مراجعه می‌کنند که پشتیبانی برای آنها رول نمی‌آورد.
سلیمانی با بیان اینکه مرحله دوم طرح هوشمندسازی نانوایان اجرایی نشده است، گفت: این طرح همچنان در مرحله اول است و هنوز برای مسئولان محرز نشده است که نانوا چقدر فروش دارد؟ 80 نانوا سنگکی و بیش از 100 نانوا سنتی در تهران هنوز مجهز به این دستگاه نشده‌اند؛ اجرای این طرح به این مرحله نرسیده است که هر نانوا در ماه چند کیسه آرد مصرف می‌کند.
این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که چرا نان‌ها کیفیت سابق را ندارند و یک روز بعد از پخت نمی‌توان آنها را مصرف کرد؟ گفت: کیفیت نان به آردی که نانوا از آن برای پخت استفاده می‌کند ارتباط مستقیم دارد؛ نانوایان یک واحد تولیدی هستند؛ البته در بررسی کیفیت نان باید عوامل دیگر را در نظر داشت، نرخ‌نامه نانوایان مربوط به 1400 است و نانوایانی که آرد نوع یک دریافت می‌کنند 15 درصد ونوع دو 10 درصد مابه‌التفاوت را دریافت می‌کند که این مبلغ نمی‌تواند هزینه نانوایان را تقبل کند.
وی ادامه داد: نانوا 85 درصد هزینه تولید را پرداخت می‌کند برای اینکه بتواند هزینه‌ها خود را جبران کند به‌ناچار یا کم‌فروشی و یا گران‌فروشی می‌کند. اتحادیه مخالف چنین اقداماتی است اما بعد از بررسی اوضاع متوجه می‌شود که چاره‌ای جز این ندارد؛ از سوی دیگر جریمه‌های سنگین 30 تا 100 میلیونی برای نانوایان در نظر گرفته‌اند که این جریمه‌ها نیز بازدارنده نیست چراکه نانوا باز تلاش دارد برای جبران این جریمه‌ها از جیب مصرف‌کنندگان هزینه کند.
سلیمانی با تاکید بر این نکته که باید شرایطی فراهم شود که نانوا سالم کار کند، گفت: تا زمانی‌که نانوا نتواند هزینه‌هایش را تامین کند چنین عکس‌العمل‌هایی از سوی نانوایان اجتناب‌ناپذیر است.
رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی میانگین پخت نان در روز برای نانوایان را حدود 8 کیسه دانست و افزود: اتحادیه مخالف فروش نان با قیمت‌های غیرمتعارف است اما باید نرخ‌نامه نیز اصلاح شود.
وی با انتقاد از برخی رفتارهای بازرسان در سنجش وزن نان‌ها، افزود: مشاهده شده است که برخی بازرسان یک نان را به واحدهای صنفی اطراف نانوا می‌برند تا آن را وزن کنند یعنی به وزنه ترازوی نانوایان اعتماد ندارند این در حالیست که این ترازوها دیجیتال است و اینگونه آبروی صنف را می‌برند؛ این عکس‌العمل‌ها شایسته نانوایان نیست چرا که در نرخ‌نامه نانوایان 2 درصد هم خطا در چانه‌ها لحاظ شده است و خطا در ضریب دست وجود دارد باید حداقل 3 تا 4 نان وزن‌گیری شود و میانگین این وزن‌ها معیار قرار بگیرد.
انتهای پیام/
دستگاه‌های پوز نانوایان پشتیبانی قوی ندارند/ جریمه‌های ۳۰ تا ۱۰۰ میلیونی نانوایان متخلف ایلنا - خبرگزاری کار ایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار