خبر/

ایدز؛ انگ اجتماعی و رنج بیماری

1401/09/10 - 11:20 - کد خبر: 81952 نسخه چاپی

نصر: بیش از سه دهه از شناسایی ویروس HIV در جهان می گذرد،اول دسامبر هرسال مصادف با دهم آذر بنام روز جهانی ایدز نامگذاری شده است تا گوشزدی به جامعه باشد که خطر این بیماری جدی است و باید سطح پیشگیری و مراقبت ها را افزایش داد.

به گزارش نصر، ابتلا به ایدز علاوه بر اینکه فرد را به سوی مرگ تدریجی سوق می دهد، از جنبه اجتماعی و اخلاقی هم تبعات ویرانگری بر او می گذارد به خصوص که نگاه منفی جامعه و اطرافیان، رنجی مضاعف بر درد بیماری تلقی می شود و شاید همین مساله از عوامل اساسی در کتمان ابتلا و اقدام نکردن برای درمان از سوی شمار چشمگیری از مبتلایان باشد.
هراس از انگشت نما شدن یا انگ اجتماعی، به اذعان متخصصین و پزشکان از عوامل مهمی است که رغبت و میل افراد را برای آزمایش و پیگیری روند درمان در صورت علائم مثبت؛ کاهش می دهد.
ایران نیز همگام با دنیا پذیرفته است که باید نسبت به اشاعه این ویروس مهلک و همچنان بدون درمان قطعی، اقداماتی از جمله آموزش های ضروری را در دستور کار قرار دهد و وزارت بهداشت نیز در این زمینه فعالیت و برنامه هایی در دستور کار خود دارد.
ایدز مخصوص گروه خاصی نیست
حمید عمادی متخصص بیماریهای عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این زمینه به خبرنگار ایرنا، گفت: ایدز، یک بیماری عفونی است که مخصوص گروه خاصی نیست و هر کسی که بیشتر با خون و ترشحات جنسی سروکار داشته باشد، احتمال دارد با این ویروس در تماس باشد.
وی اظهار داشت: ضریب ابتلا به این ویروس در کسانی که با سرنگ و سرسوزن‌های مشترک تزریق می‌کنند، افرادی که روابط جنسی کنترل نشده دارند و حتی افراد دارای بیماری مقاربتی بالا است.
عمادی با بیان اینکه هرگونه اقدامی که مانع تماس خون و ترشحات جنسی افراد با هم شود، می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت ایدز را کاهش دهد، تصریح کرد: اگر فرد بیماری مقاربتی دارد، باید به سرعت برای درمان آن اقدام کند.
به گفته او، مداوای به موقع مادران باردار نیز می‌تواند مانع ابتلای کودک به ایدز شود، لذا انجام آزمایش های لازم برای مادران باردار ضروری است و اگر مبتلا به این ویروس هستند، حتما باید تحت درمان قرار بگیرند و به نوزاد خود شیر ندهند.
پس از ورود ویروس اچ آی وی به بدن چه اتفاقی می‌افتد؟
این پزشک ادامه داد: برخلاف اغلب عوامل بیماری‌زا، ویروس اچ‌آی‌وی هیچ آسیبی به بدن نمی‌زند، فقط وارد گلبول سفید شده و از امکانات آن برای تغذیه و رشد خود استفاده می‌کند و هیچ قسمتی از بدن، حتی گلبول سفید را تخریب نمی‌کند، پس علامتی ندارد.
عمادی گفت: عفونت اچ‌.آی‌.وی بدون علامت است و هر چه تعداد ویروس بیشتری در هربار مواجهه وارد بدن شود و چنانچه مواجهه مستمر باشد، زودتر می‌تواند قوای سیستم ایمنی را کاهش دهد، از این رو تشخیص اچ‌.آی‌.وی فقط بر مبنای آزمایش خون است و اگر فرد تحت درمان قرار نگیرد و علایم ایدز آشکار شود، همچنان آزمایش خون وی مثبت است.
بهنام عرشی سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه افزود: از ۲۲ هزار فرد شناسایی شده مبتلا به ایدز در کشور، ۹۰ درصد آنها خدمات درمانی را به صورت رایگان دریافت می‌کنند و متاسفانه به دلایل مختلف مانند انگ اجتماعی هنوز مبتلایان به این بیماری کمتر برای تشخیص و درمان مراجعه می‌کنند.
داروی قطعی برای درمان ایدز وجود ندارد
وی اظهار داشت: تاکنون داروی موثری که بتواند ویروس ایدز را کامل از بین ببرد وجود ندارد اما داروهای مناسبی در بازار موجود است که می‌تواند تعداد ویروس در خون را به شدت کم کرده و مانع پدید آمدن علائم مرحله ایدز شوند. در کنار این داروها، فرد باید تحت مراقبت قرار گیرد تا عواملی که باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود نیز از بین برود.
عرشی تاکید کرد: مراقبت مستمر افراد مبتلا به ایدز و درمان به‌موقع عفونت‌ها و بیماری‌های دیگر می‌تواند در به تعویق انداختن مرحله بیماری بسیار موثر باشد؛ به گونه‌ای که در صورت مراقبت و درمان به‌موقع، ممکن است علائم بیماری ایدز تا پایان عمر بروز نکند.
این مقام مسئول در وزارت بهداشت اظهار داشت: برای پیشگیری از ابتلا به ایدز باید رعایت اصول بهداشتی مورد تاکید قرار گیرد. این بیماری مخصوص طبقه، قشر یا گروه خاصی نیست و اگر عامل این بیماری وارد بدن هر کسی شود، آن فرد می‌تواند مبتلا شود چون ویروس در گلبول‌های سفید خون و ترشحات جنسی وجود دارد و همه افراد دارای گلبول سفید در خون و ترشحات آنها هستند، پس هر فردی که با ویروس در تماس باشد، می‌تواند مبتلا به عفونت اچ‌.آی‌.وی شود.
به گفته عرشی، رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از رفتارهای پرخطر از اصلی‌ترین روش‌های پیشگیری از بیماری‌های عفونی است.
انتهای پیام/
ایدز؛ انگ اجتماعی و رنج بیماری خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار