رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت های مردمی تاکید کرد؛

لزوم بازنگری جدی مدارس غیردولتی

1401/09/10 - 11:11 - کد خبر: 81945 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی گفت: شاخص های الگوی شهریه مدارس غیردولتی امسال تغییر می کند و به مدل های سند تحول بنیادین و سند راهبردی سازمان مدارس غیردولتی مرتبط می شود.

به گزارش نصر، احمد محمودزاده در سلسله نشست‎های تبیین برنامه‎های فرهنگی، تربیتی سند تحول مدارس غیردولتی، همایش مدیران مدارس غیردولتی مناطق یک و سه شهر تهران با بیان این که تشکیل بسیج با صدور فرمان تاریخی بنیانگذار جمهوری اسلامی که باعث حضور مردم و مشارکت آنان در سرنوشت اجتماعی جامعه خویش برای ادامه مسیر انقلاب اسلامی شده است، اظهار کرد: امیدوارم همه ما به ویژه در سنگر نظام تعلیم و تربیت در ادامه مسیر و در راستای منویات مقام معظم رهبری قدردان عطیه الهی بسیج و ادامه دهنده این مسیر به ویژه زمانی که در معرض آزمون‎های سخت قرار می‎گیریم، باشیم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی ادامه داد: براساس فرمایش مقام معظم رهبری سند تحول به عنوان نقشه راه و نسخه شفابخش نظام تعلیم و تربیت نامگذاری شده است و باید اجرایی سازی سند تحول بنیادین را براساس تربیت دانش آموز شش ساحتی پیش ببریم؛ تربیت دانش آموزی با مشخصه‎های اعتقادی، علمی و اخلاقی که مزین به شاخص‎های مختلف است.
وی افزود: نگاه به سرمایه انسانی در تمام اسناد بالادستی به ویژه بیانیه گام دوم انقلاب، نگاه ویژه‎ایست و نیروی انسانی به عنوان بزرگترین و مهم‎ترین سرمایه کشور قلمداد می‎شود. نیروی انسانی عامل خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی است، لذا آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت همواره مهم بوده و تضمین کننده آینده جامعه کشور است.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: نیروی انسانی عامل توسعه کشور است. تداوم، استمرار و حفظ دستاوردهای انقلاب و گسترش آن به وسیله نیروی انسانی شکل می‎گیرد. آینده انقلاب اسلامی در کلاس‎های درس و در لحظه لحظه حضور دانش آموز در کلاس درس به وسیله معلم و دانش آموز مهندسی و طراحی می‎شود.
وی اضافه کرد: چرخ‎های سیاست، اقتصاد و فرهنگ جامعه به وسیله نیروی انسانی حرکت می‎کند و باید طوری برنامه ریزی کنیم دانش آموزی که آینده ساز نظام است دارای هویت ملی و اسلامی، مانوس به آرمان‎های انقلاب و شهدا، آشنا به افتخارات جمهوری اسلامی ایران و دارای اعتماد به نفس و علاقه‎مند به دستاوردهای انقلاب و مزین به آداب اسلامی و باورها و اعتقادهای اسلامی باشد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در ادامه اظهارکرد: بخشی از این ماموریت عظیم از سوی مدیران در مدارس غیردولتی انجام می‎شود. نظام جمهوری اسلامی ماموریتی دارد که تعلیم و تربیت باید با تمام قوت آن را در حوزه مسایل آموزشی و پرورشی انجام دهد تا تربیت در تمام حوزه‎ها شکل بگیرد.
محمودزاده افزود: مدیران مسئولیت دارند در حوزه مدارس غیردولتی بازنگری جدی صورت دهند. در آموزش و پرورش در تمام عناصر برنامه ریزی درسی و آموزشی باید این امر صورت بگیرد و مدارس غیردولتی نیز در این بین باید بتوانند نقش آفرینی کنند.
وی اضافه کرد: بخشی از این فرایند در مدارس باید اتفاق بیفتد و معلمان باید نقش پیشتازی، مرجعیت، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی را در مدارس داشته باشد، لذا امروز در مسیر پیشرفت و داشتن ایران قوی مهم است که نقش آفرینی کنیم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی ادامه داد: باید با تمام قدرت در میدان بود. دشمن در صحنه با تمام توان حضور دارد لذا جنگ ترکیبی وجود دارد و عوامل خود را به کار بسته است بنابراین وظیفه داریم به نسل حاضر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی جدی از دستاوردهای انقلاب داشته باشیم و آن را با زمان‎های قبل مقایسه کنیم. نیازمندیم یک برنامه‎ریزی جدی داشته باشیم زیرا نسل امروز مطالبه‎گر و پرسش‎گر است و باید با تکیه بر منطق، تبیین محتوایی از اهداف، دستاوردها و ماموریت‎های انقلاب اسلامی داشته باشیم و باب گفت‎وگو در مدارس را با نسل جدید باز کنیم.
محمودزاده اضافه کرد: این نسل باهوش است، لذا باید اقناع درست برای آنان صورت بگیرد. اقناع ظاهری جواب نمی‎دهد. خوشبختانه آورده‎های خوبی در انقلاب اسلامی در حوزه ارزش‎ها و اعتقادات داریم، لذا نیازمندیم توجیهاتی برای خود و دیگران داشته باشیم، باید معلم و مدیر مدرسه مسلح به این نگاه و رویکرد باشند.
وی در ادامه اظهارکرد: موضوع نمایشگاه دستاوردهای مدارس و اجرایی سازی سند تحول بنیادین جز سیاست‎های اجرایی مدارس غیردولتی است که به زودی در شهر تهران  برگزار می‎شود و انتظار داریم مدارس غیردولتی با الگوبرداری از سند تحول بنیادین حضوری در خور توجه و بر پایه توانمندی‎های دانش آموزان - که یاوران نسل چهارمی انقلاب هستند - داشته باشند و یکی از  اهداف اصلی آن، تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی افزود: برخی مدارس غیردولتی را عین عدالت آموزشی می‎دانند، برخی نیز می‌گویند موضوع طبقاتی شدن درحال شکل گیری است، لذا باید سنجه خوبی برای کارهای مدارس غیردولتی داشته باشیم. سنجه‎ها نباید تک بعدی باشد، مدرسه‎ای که آموزش محور است و تست زنی می‎کند، موفق نیست زیرا این مدرسه تک ساحتی است و باید شش ساحتی شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: موضوع اصلی در سازمان مدارس غیردولتی این است که براساس این که امر آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است و واگذاری به غیر، ممنوع است، سیاست‎هایی را تدوین کنیم.
محمودزاده تصریح کرد: یک رهاشدگی در مدارس غیردولتی و حتی مدارس دولتی در سال‎های گذشته داشته‎ایم، لذا کارهای مشترکی را باید با همراهی مدیران مدارس برای جبران این نقص‎ها انجام دهیم که البته بخشی از فعالیت‎ها آموزشی و تربیتی آغاز شده است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی اظهار کرد: شاخص‎های الگوی شهریه امسال تغییر می‎کند و به مدل‎های سند تحول بنیادین و سند راهبردی سازمان مستند می‎شود و سنجه‎های شهریه سال آینده متغیر می‎شود همچنین بارگذاری شاخص‎های رتبه بندی مدارس غیردولتی در حال انجام است.
وی افزود: در مدارس غیردولتی باید نیروی انسانی متخصص، با صلاحیت حرفه‎ای وجود داشته باشد و برای معلمی که آموزش دیده، توانمند شده و صلاحیت حرفه‎ای گرفته است، امتیاز قائل می‎شویم.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه اظهارکرد: در سند راهبردی سازمان سه برنامه جدی داریم که محورهای سازمان در تدوین برنامه‎هاست و عبارتند از اجرای برنامه‎های تقنینی یا قانون‎گذاری، اجرای برنامه‎های مدیریتی که در این خصوص اعمال حاکمیت و سنجش از مدارس یکی از رویکردهای ماست. در موضوع برنامه سوم، برنامه‎های مشترک با سایر معاونت‎های آموزش و پرورش را مدنظر داریم.
وی توضیح داد: آمادگی داریم به مدارس غیردولتی کمک کنیم و این علاقه مندی در دولت و مجلس هم دیده می‎شود. فعالیت‎های ما اکنون مدرسه‎ای است، لذا در حوزه‎های آموزشی و پرورشی همه مدارس غیردولتی باید نقش آفرینی کنند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمودزاده گفت: روند علمی کشور پرشتاب درحال حرکت است، لذا در فرایند تعلیم و تربیت باید نقش آفرینی کنیم، این رویکرد در برنامه‎های سال آینده ما نیز خواهد بود. باید بخشی از فعالیت‎ها به صورت محتوایی در کتب درسی صورت بگیرد تا این نگاه که مدارس غیردولتی آموزش محور هستند از بین برود. ما این کار را شروع کردیم و نیازمند کمک مدیران مدارس هستیم.
انتهای پیام/
لزوم بازنگری جدی مدارس غیردولتی خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار