توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی تبریز صورت گرفت:

ساخت ارگان واره های قلب تپنده در دانشگاه علوم پزشکی تبریز

1401/09/09 - 17:31 - کد خبر: 81907 نسخه چاپی

نصر: محققان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با حمایت مرکز نوآوری و رشد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی موفق به ساخت ارگان واره های قلب تپنده شدند که این دستاورد گامی موثر برای درمان بیماریهای قلبی- عروقی است.

به گزارش نصر، محققان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با حمایت مرکز نوآوری و رشد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی موفق به ساخت ارگان واره های قلب تپنده شدند.
بنابر این گزارش، در این طرح فن آورانه، ارگانوئیدهای قلبی تپنده از سلول‌های پیش‌ساز قلبی حاصل از تمایز سلول‌های بنیادی پرتوان تولید شدند و می توانند به عنوان مدلی برای بررسی روشهای نوین درمانی در بیماریهای قلبی- عروقی از قبیل سلول درمانی برای بیماران با نارسایی‌ قلبی و آزمایش های دارویی مورد استفاده قرار گیرند.
مطابق اعلام صورت گرفته؛ این طرح فن آورانه مصوب مرکز نوآوری و رشد سلولهای بنیادی و پزشکی باز ساختی با همکاری مرکز تحقیقات قلب و عروق و مرکز تحقیقات ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و محققین پژوهشگاه رویان (دکتر سارا پهلوان) با موفقیت انجام شده است که گامی موثر برای درمان بیماریهای قلبی- عروقی می باشد.
 

مجری اصلی این طرح دکتر ندا روشن روان عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.
لازم به ذکر است، سیستم کشت ارگانوئید یک فناوری مرز دانش است که اساس آن بر تکثیر سلول های بنیادی استوار است. این فناوری اجازه کشت نامحدود از سلول های بنیادی جهت رشد اندام های مینیاتوری -ارگانوئید- را به دنیای علم و تکنولوژی داده است.
در سالهای اخیر مطالعات محدودی در کشورهای مختلف در زمینه تولید ارگانوئیدهای قلبی و استفاده از این ارگانواره ها برای سلول درمانی بیماریهای قلبی و همچنین برای آزمایش‌های دارویی آغاز شده است.
انتهای پیام/
ساخت ارگان واره های قلب تپنده در دانشگاه علوم پزشکی تبریز نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار