در آئین رونمایی از پوستر جشنواره منطقه ای مطبوعات شمال غرب کشور مطرح شد:

محتاط بودن افراطی نهاد های نظارتی/ فقر محتوایی رسانه های رسمی

1401/09/09 - 15:31 - کد خبر: 81894 نسخه چاپی

نصر: آئین رونمایی از پوستر جشنواره منطقه ای مطبوعات با حضور اعضای هیئت مدیره و بازرسان خانه مطبوعات و نمایندگان رسانه های آذربایجان شرقی، در تالار خاقانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تبریز برگزار شد. 

به گزارش نصر، سید قاسم ناظمی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در این آئین با اشاره به اهمیت رسانه، اظهار داشت: متولیان حوزه های اجتماعی و سیاسی در کنار توجه به کثرت و تنوع مقبول رسانه ای، نباید از کیفیت و مرجعیت رسانه های رسمی غافل شوند. 
وی برگزاری جشنواره ها و رویداد های رقابت محور را در این امر موثر قلمداد کرده و گفت: بدین وسیله نهاد های بالا دستی قدر و ارزش رسانه های محتوا محور و مقبول برای حمایت را در می یابند.

فقر محتوایی رسانه های رسمی 
ناظمی اظهار داشت: اولین شرط برای نتیجه بخش بودن این رویداد ها، لحاظ کردن قواعد رقابتی استوار و بدون رو دربایستی است. 
وی با اشاره به رویداد های گذشته و داوری های تعارفی، فقر محتوایی رسانه های کنونی را گواه این نقص قواعد دانسته و افزود : این فقر محتوایی و عدم اشراف به مخاطبین همچنین ارتباط  مستقیم با در آمد رسانه ها و محدودیت ها و محتاط بودن افراطی  نهاد های نظارتی دارد و باید با توجه به ارزیابی های میدانی که در این زمینه صورت می گیرد، این معادلات را بر عکس و مطلوب ساخت. 
وی در ادامه از مطالبه ی منطقی برای توسعه ی فضای رسانه ای گفته و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را موظف دانست که نه فقط در دوران بحران ،بلکه در تمام ادوار باید مسئولین را مقید کنند تا فضای رسانه ای تعاملی و گسترده را مهیا ساخته و به جنگ روایت ها که امروزه با روی کار آمدن رسانه های غیر رسمی، افزایش یافته، خاتمه دهند. 

جشنواره منطقه ای مطبوعات ، فرصتی برای افزایش مهارت رسانه ای
وی اظهار داشت: در چنین جشنواره هایی، می توان علاوه بر سواد نظری اهالی رسانه، با برگزاری برخی کارگاه ها و حضور اساتید عمل گرای  این حوزه در فضایی رقابت پذیر و مطلوب، موجبات مهارت افزایی اهالی رسانه را هم فراهم کرد. 
وی در پایان با اشاره به اشتراکات فرهنگی، زبانی و مسئله ای استان های هم جوار شمال غرب، افزود: خانه ی مطبوعات استان میتواند با طرح و برنامه ریزی موجبات هم افزایی خانه مطبوعات استان های هم جوار را فراهم آوردتا در سالهای آتی این جشنواره ها به استمرار برگزار شوند و اینگونه، تجارب زیسته ی اصحاب رسانه به هم منتقل شده و به اشتراک گذاشتن توانمندی ها، موجب توسعه هرچه بیشتر رسانه شود.
این گزارش می‌افزاید: در ادامه، حسن گلی، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کا فرهنگ‌و ارشاد اسلامی استان از ارتباط گستری با منطقه قفقاز گفت و تبریز را نقطه ثقل ارتباط منطقه ی شمال غرب و منطقه ی قفقاز دانست و بر لزوم هرچه بیشتر هم افزایی اهالی رسانه مناطق تاکید کرد. 
ادیبی راد، مدیر علمی این جشنواره از محور‌ های این مراسم گفت: طی برآیند های پنج جلسه تشکیل جلسات شورای سیاست گزاری در اداره کل، چهار محور اصلی و دو محور ویژه در ۹ قالب خبری برای جشنواره تعریف شده که به صورت فراخوان و با جزئیات بیشتر ارائه خواهد شد.
با توجه به ۲۰۰ نفر برنده و برگزیده ی این رویداد رقابتی ،می توان با برگزاری کارگاه های آموزشی و بازدید نفرات برگزیده از ظرفیت های فرهنگی استان، تحول موثری را در زمینه رسانه شاهد بود.
وی افزود: این جشنواره به صورت سامانه ای برگزار می شود(pres.festival.ir) و هیچگونه امکان دخل و تصرف درش نیست و در بحث داوری که در دو مرحله اتفاق میفتد، از حضور چهره های شاخص چهار استان بهره خواهیم جست. 
در ادامه معاونان مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، خانم حیدری و استان اردبیل، آقای نصیری، در خصوص لزوم افزایش ارتباط و دورهمی های رسانه ای اینچنین ازعان داشتند که میتوان در سایه ی چنین ارتباطاتی ،علاوه بر حوزه مطبوعات، سایر برنامه های فرهنگی و هنری را هم پوشش و گسترش داد.
به گزارش نصر، در پی توافق جمعی مسئولین حاضر در جلسه قرار بر این شد که آثار برگزیده ی جشنواره در قالب نشریه یا pdf منتشر شده و مورد استفاده همگان قرار گیرد.
انتهای پیام/
محتاط بودن افراطی نهاد های نظارتی/ فقر محتوایی رسانه های رسمی نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار