رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کرد:

امکان بهره‌مندی ۱۵ دستگاه و وزارتخانه از اطلاعات حدنگاری فراهم می شود

1401/09/09 - 13:57 - کد خبر: 81880 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، گفت: به سندی جامع همکاری درباره طرح حدنگاری (کاداستر) هستیم که در این راستا امکان بهره‌مندی ۱۵ وزارتخانه یا دستگاه به صورت مستقیم از این اطلاعات سازمان ثبت فراهم می‌شود.

به گزارش نصر، حسن بابایی در نشست مشترک با کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای انجام اجرای بی‌نقص حدنگاری یا کاداستر و استفاده نسل‌های آینده باید کار جامعی صورت گیرد، اظهار داشت: با شرکت در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ اطلاعات سازمان ثبت در زمینه نقشه‌برداری و تصویربرداری‌های هوایی در اختیار این دستگاهها قرار خواهد گرفت زیرا اشتراک این داده‌های ارزشمند به طور قطع کمک شایانی به تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران حاکمیتی می‌کند.
وی ادامه داد: زیرساخت‌های مناسب احراز هویت دو مرحله‌ای و تصدیق الکترونیکی، به پیشنهاد کمیسیون اصل ۹۰ مقرر شد کار تصدیق الکترونیکی به صورت منطقه‌ای و در چند استان دیگر اجرا شود و برای تسری به کل کشور احتیاط را رعایت می‌کنیم و اگر ایراد خاصی مشاهده نشد به صورت فراگیر اجرایی می‌شود.
رئیس سازمان ثبت اسناد و امکلاک کشور گفت: در این جلسه به پیشنهاد رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مقرر شد دستگاه‌های دخیل در این حوزه نیز به صورت جدی پای کار باشند و اطلاعاتی که سازمان ثبت درباره اتباع خارجی و بیگانه لازم دارد در اختیار این سازمان قرار گیرد تا در حوزه تنظیم سند، از حیث احراز هویت مشکلی پیش نیاید.
وی با اشاره به همکاری سازمان ثبت، وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیون اصل ۹۰ در اجرای حدنگاری به ویژه در اراضی کشاورزی نیز گفت: میزان حدنگاری و صدور اسناد این اراضی در آبان ماه امسال به ۴۵۰ هزار هکتار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار برابر رشد داشته است و امیدواریم با هماهنگی های به عمل آمده با دادگستری های کل استان‌ها، شوراهای قضایی و حفظ حقوق بیت المال و و امور اراضی، شاهد روند شتابان در حدنگاری اراضی کشاورزی باشیم.
معاون رئیس قوه قضاییه با اشاره به برخی مسائل و مشکلات جدی حوزه سردفتری افزود: جایگاه و مسائل حوزه سردفتری از نوع اقدامات حاکمیتی و در بسیاری از موارد حتی از حوزه قضاوت نیز حساس‌تر است.
بابایی اضافه کرد: اگر بدون تدبیر صحیح اقدام به جذب بیش از حد سردفتر شود که تا همین لحظه نیز می‌توان گفت در بخش‌هایی به اشباع رسیده است و به علت کاهش ۵۰ درصدی اسناد بیع تنظیمی در هشت ماهه امسال در این دفاتر، با درخواست‌های استعفا و یا تعطیلی دفترخانه‌ها به علت عدم توانایی در تأمین هزینه نیروی انسانی و اجاره مکان مواجه هستیم و ممکن است یک بی‌نظمی حقوقی در کشور ایجاد شود.
وی ادامه داد: بنابراین باید ساز و کارهای جذب سردفتر اصلاح شود اما با این وجود بر اساس تکالیف قانونی، این آزمون در آذر امسال برگزار خواهد شد.

احراز هویت دو  مرحله‌ای و تصدیق الکترونیکی از سوی سازمان ثبت اسناد
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ از اقدامات جهادی سازمان ثبت در عرصه مأموریت‌ها و تکالیف مهم قانونی، بر رفع مسائل و مشکلات این سازمان با استفاده از ظرفیت‌های مجلس شورای اسلامی تأکید کرد.
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای احراز هویت دو مرحله‌ای و تصدیق الکترونیکی از سوی سازمان ثبت و سایر دستگاههای مرتبط گفت: از آنجایی که باید قبل از اجرای کشوری و گسترده این طرح از همه ابعاد آن اطمینان حاصل کنیم، بنابراین باید همه دستگاههای مرتبط همچون حوزه اتباع و مهاجرین وزارت کشور، وزارت امور خارجه و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه نیز در این زمینه کمک کنند و این اطمینان را به ما بدهند تا بتوانیم این خدمت را به مرور به کل کشور تسری بدهیم و در این زمینه نیز از این دستگاهها برای بررسی موضوع به نشست این کمیسیون دعوت خواهیم کرد.
وی به اجرای آزمایشی این طرح با همکاری مشترک سازمان ثبت و کمیسیون اصل ۹۰ در استان زنجان و رفع اشکالات آن از سوی این سازمان ثبت تا پایان آبان ماه اشاره کرد و افزود: مطابق با وعده داده شده، سازمان ثبت این کار را به انجام رسانده و بر اساس زمان بندی آن را اجرایی خواهیم کرد.
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ درباره مسائل مطرح شده در حوزه کاری مشترک کمیسیون اصل ۹۰ و سازمان ثبت اسناد و املاک که در این نشست مطرح شد گفت: یکی از موضوعات که کار مشترک زیادی بر روی آن صورت گرفت اجرای کامل حدنگاری یا کاداستر به ویژه در اراضی کشاورزری بوده که سازمان ثبت با همکاری کمیسیون اصل ۹۰ در حال اجرای آن است و ما هم در رفع مشکلات و موانع آن اقدام می کنیم.
پژمانفر اظهار داشت: در این جلسه همچنین درباره بهره مندی دستگاهها از اطلاعات و آمارهای پایه‌ای سازمان ثبت و تقاطع‌گیری این اطلاعات به ویژه در بخش سامانه املاک و اسکان و نقل و انتقالات خودرو بحث شد و این موارد هم با اقدامات جهادی سازمان ثبت و این کمیسیون پیگیری خواهد شد.
وی گفت: اطلاعات و اقدامات سازمان ثبت تأثیر مهمی در ساماندهی و رفع معضلات مسکن دارد و به کاهش پرونده‌های قضایی نیز کمک می‌کند و این اقدامات بدون شک در خلوت شدن دادسراها اثر خود را نشان می دهد.
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ افزود: سازمان ثبت یکی از دستگاههایی است که بیشترین همکاری را با ما داشته و یک تنه در اجرای بسیاری از مسائل مهم ایستاده و اقدامات جهادی و مهم آن و روحیه و کار تیمی مسئولین و کارکنان آن که تأثیرات مهمی در عرصه ملی دارد قابل تقدیر است و امیدواریم به زودی با همکاری این سازمان در روند راه اندازی سامانه املاک و اسکان نیز تسریع صورت گیرد.
پژمانفر با بیان اینکه امروز دشمنان ما سرمایه گذاری زیادی برای نا امیدی مردم کرده اند و ما باید این نگرانی های مردم را با اقدامات مؤثر و پیگیری های جدی برطرف کنیم گفت: سازمان ثبت با اقدام سریع در راستای قانون تسهیل بهبود فضای کسب و کار، به زودی آزمون سردفتری اسناد رسمی را برگزار می کند که البته باید حساسیت های مهم امر سردفتری در این راستا رعایت و نگرانی‌ها و ملاحظات سازمان ثبت نیز در این زمینه در نظر گرفته شود.
انتهای پیام/
امکان بهره‌مندی ۱۵ دستگاه و وزارتخانه از اطلاعات حدنگاری فراهم می شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار