در گفت‌وگویی مطرح شد:

نقش مهم حضرت زینب (س) در حفظ اسلام و اهل بیت (ع)

1401/09/09 - 10:22 - کد خبر: 81845 نسخه چاپی

نصر: اسلام، اهل بیت (ع) و تشیّع به برکت وجود و فداکاری‌های حضرت زینب (س) حفظ شده اند.

به گزارش نصر، حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی مشیری خراسانی، مدرس و کارشناس مذهبی، درمورد ویژگی‌های شخصیتی حضرت زینب (س) بیان کرد: انسان‌ها در طول زندگی شان رفتار‌هایی از خود نشان می‌دهند که این رفتار‌ها بیانگر تربیت، اخلاق و علم و در یک کلام، برگرفته از شخصیت آن هاست و هر فردی به تناسب شخصیتی که دارد، رفتار‌ها و حرکت‌هایی از خود نشان می‌دهد که ممکن است صحیح، متوسط یا بد باشد و در این میان، اندک افرادی هستند که حرکت‌های بسیار ارزشمند و با شکوهی از خود نشان می‌دهند و از جمله انسان‌های شایسته‌ای که چنین رفتار‌های صحیح و حرکت‌های بزرگی از خود به نمایش گذاشته اند حضرت زینب (س) هستند و این را می‌توان در ۱۴۰۰ سال گذشته مشاهده کرد.
حجت الاسلام مشیری خراسانی گفت: حضرت زینب (س)، شخصیت برجسته‌ای در تاریخ هستند که حتی روی افراد غیر مسلمان هم تأثیر گذاشته و باعث شده اند که اندیشمندانی از مذاهب دیگر به تحقیق درمورد شخصیت ایشان، حضرت زهرا (س)، مادر بزرگوارشان، امام حسین (ع)، برادر بزرگوارشان و اهل بیت (ع) بپردازند.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: یکی از اندیشمندان مسیحی، پیرامون شخصیت حضرت زینب (س) و امام حسین (ع) به مطالعه و تحقیق پرداخت و متوجه عظمت این بزرگواران شد و فهمید که حضرت زینب (س) و حضرت امام حسین (ع) در دامن مادری معصوم و بزرگوار تربیت شده اند و بدنبال آن، به مطالعه احوالات حضرت زهرا (س) و نگارش کتابی در این خصوص پرداختند.
حضرت زینب (س) در طول زندگی خود، اعمال شاخصی را از خود نشان دادند و یکی از آن‌ها در مسیر کربلا تا مدینه اتفاق افتاد؛ به طوری که با رفتار و مدیریت خود بر بحران فائق آمدند و بر مصیبت‌های بزرگی که تحمل کردند فقط عزاداری نکردند، بلکه به مدیریت میدان و بحران می‌پردازد.
حجت الاسلام مشیری خراسانی افزود: یکی دیگر از اعمال شایسته حضرت زینب (س) در مسیر کربلا به کوفه رقم خورد که با وجود تمامی مشقت ها، بسیار مدبرانه عمل کردند و جلوی ابن زیاد، از امام حسین (ع) و یاران باوفایشان و جریان امامت دفاع کردند و مانع از به شهادت رساندن امام سجاد (ع) شدند و برای حفظ اسلام تلاش کردند و در این میان، در مسیر کوفه تا شام هم بسیار هوشمندانه رفتار کرده و کاروان را با تمامی مصیبت ها، به خوبی مدیریت و تحمل کردند؛ به طوری که اگر صحنه‌های مصیبت را در کنار هم قرار دهیم و به آن‌ها توجه عمیق داشته باشیم، متوجه عمق مصیبت‌ها خواهیم شد. 
به گفته این کارشناس مذهبی، اگرچه یزید در شام تلاش کرد که پیروز شود، ولی حضرت زینب (س)، این صحنه را به مغلوب شدن یزید تبدیل کردند و خودشان و یارانشان بر او پیروز شدند و بدنبال آن، در مسیر شام تا مدینه، کار‌های بزرگی انجام دادند که منشأ انقلاب‌های بعدی علیه یزید و بنی امیه شدند.
حجت الاسلام والمسلمین مشیرزاده خراسانی گفت: به تعبیر اندیشمند مسیحی، اسلام را پیامبر اکرم (ص) ایجاد کرده، ولی اباعبدالله الحسین (ع)، این دین را حفظ کردند و به تعبیر بزرگان، اگر حضرت زینب (س) نبودند این حرکت بزرگ سیدالشهداء (ع) ناقص می‌ماند و در کربلا دفن می‌شد. بنابراین، حضرت زینب (س) نقش مهمی برای شیعه و امامت ایفا کردند؛ به طوری که اگر امروز، اسلام، اهل بیت (ع) و تشیعی داریم به برکت وجود و فداکاری‌های این بانوی بزرگوار است. زیرا با تمام وجود خود در صحنه کربلا ایستادند و برای همه سرمایه‌های زندگی شان دریغ نکردند. 
این کارشناس مذهبی افزود: یکی از تعابیر زیبا، عارفانه، عالمانه و عاشقانه حضرت زینب (س) درمورد صحنه کربلا این بود که حضرت (س) فرمودند: «ما رأیتُ الا جمیلا» و این نشان دهنده عمق نگاه ایدئولوژیک و باور عمیق حضرت زینب (س) به پروردگار متعال بود؛ پاسخی که در طول تاریخ بشر بی نظیر است و هنوز بر تارک وقایع کربلا می‌درخشد.
انتهای پیام/
نقش مهم حضرت زینب (س) در حفظ اسلام و اهل بیت (ع) باشگاه خبرنگاران جوان

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار