مدیرعامل شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز خبر داد:

شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز در بلاتکلیفی واگذاری

1401/09/08 - 21:33 - کد خبر: 81826 نسخه چاپی

نصر: شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز به عنوان یکی از کارخانه های قدیمی این شهر در بلاتکلیفی واگذاری قرار گرفته است.

به گزارش نصر، مدیرعامل شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز گفت: با توجه به اینکه شرکت ریخته گری ماشین سازی در لیست واگذاری قرار گرفته، نه امکان ورود بخش خصوصی برای نوسازی وجود دارد و نه دولت برای به روزرسانی خط تولید آن اقدام می کند که این امر موجب غیررقابتی شدن محصولات شرکت در بازارهای داخلی و خارجی شده است.
علی سررشته افزود: این شرکت ۶۰ مشتری بالقوه دارد که در صورت بهبود شرایط تولید می توانند به بالفعل تبدیل شوند.
مدیرعامل ریخته گری ماشین سازی تبریز با اشاره به بازدید نمایندگی های سه شرکت روس، ترک و صرب از این شرکت گفت: با توجه به قدیمی بودن خط تولید شرکت، این بازدید ها منجر به قرارداد نشد.
وی از تدوین سند نوسازی شرکت ریخته گری خبر داد و افزود: نوسازی این مجموعه در دو فاز و در بازه زمانی یک ساله تعریف شده که در مجموع ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته و ضمن امکان بازگشت سرمایه در عرض پنج سال، می توان بدهی های باقی مانده از سال های گذشته به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان را هم پرداخت کرد.
 مدیرعامل ریخته گری ماشین سازی تبریز تصریح کرد: اگر فقط فاز یک این مجموعه با ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه هم راه اندازی شود، می توان با درآمد این فاز، فاز دوم را هم راه اندازی
کرد و به بهره برداری رساند.
ذوقی مدیر تولید این شرکت هم با اشاره به مشکلات پیش روی این مجموعه و کارگران آن گفت: در حالی این شرکت با ۳۰ درصد ظرفیت خود کار می کند که مشکلاتی چون فرسوده بودن دستگاه ها، نبود نقدینگی، نبود روشنایی و آلودگی محیط کارگاه ها به گرد و غبار و گاز های سمی؛ ریخته گری ماشین سازی تبریز را در شرایط سختی قرار داده است.
 حدود سه سال پیش با حکم قوه قضائیه، شرکت های ماشین سازی و ریخته گری ماشین سازی تبریز از مالک آن که نااهل شناخته شده بود خلع ید شد و با خارج شدن این دو شرکت از دست بخش خصوصی، امیدها برای رونق گرفتن این مجموعه زنده شد و افق های جدیدی پیش روی این مجموعه صنعتی قدیمی و برند تبریز پدیدار گشت.
 اما شرکت ریخته گری ماشین سازی با حدود ۴۰۰ نفر پرسنل در برزخ واگذاری معلق مانده و روز به روز با فرسایش ماشین آلات آن و از دست دادن مشتریان داخلی و خارجی، رو به افول است.
بازدید میدانی از کارگاه های این شرکت گویای وضع نابسامان آن بوده و بیانگر این حقیقت است که شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز به رغم داشتن نیروی انسانی متخصص و کارآمد و همچنین زیرساخت های لازم؛ نمی تواند با تکنولوژی زمان جنگ جهانی دوم قامت راست کند.
انتهای پیام/
شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز در بلاتکلیفی واگذاری نصر

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   جاویدطلوعی غازانی   سال پیش  

سلام وقت به خیرمشکل اصلی صنایع سنگین غرب تبریز علاوه برپایین بودن سطح فن آوری وعدم امکان رقابت محصولات این صنایع دربازارهای داخلی وخارجی عدم تطابق بانقش وکارکرد اقتصادی بایسته تبریز درمقیاس ملی وکشوری هست.تبریز به عنوانیکی از کلانشهر های تاثیر گذار دراقتصاد ملی به دلیل استقرارکارخانجات سنگین وبافن آوری بسیارپایین فاقد مزیت نسبی درعرصه رقابتی می باشد.به استثنای کارخانه ایدم که محصولات واسطه ای تولید می کنند بقیه صنایع مستقر درغرب تبریز فاقد مزیت نسبی رقابتی هستند .این صنایع بابرنامه ریزی دولت باید به محورهای درحال توسعه وعقب مانده استان انتقال یابند وسطح فن آوری این صنایع نیز انتقال یابند.به جای این صنایع باید استارت آپها ومجتمع های علم وفن آوری اسقراریابند تاایده های خلاق وتوآورانه به ثروت تبدیل شود.
پژوهشیار