خبر/

زنگ زلزله فرضی مدارس آذربایجان‌شرقی را فراگرفت

1401/09/08 - 11:53 - کد خبر: 81767 نسخه چاپی

نصر: همزمان با سراسر کشور زنگ زلزله فرضی در آذربایجان شرقی شرقی به صدا درآمد و حدود ۸۰۰ هزار دانش آموز در ۴۰ ناحیه و منطقه آموزش و پرورش استان تمرین آمادگی در برابر زلزله را برگزار کردند.

به گزارش نصر، با نواخته شدن زنگ زلزله دانش آموزان نحوه صحیح پناه‌گیری، عملیات تجسس، امداد و نجات و انتقال و درمان مجروحان، هنگام مواجهه با زلزله را طبق آموزش‌های ارائه شده به طور عملی اجرا کردند.
این عملیات تمرینی با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، مدیریت بحران استانداری، مدیریت بحران شهرداری تبریز، سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی شهرداری تبریز، سازمان جمعیت هلال احمر، فرماندهی نیروی انتظامی، مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی، اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ، فرماندهی سپاه عاشورا، شرکت های آب و برق و گاز برگزار شد.

مقابله با حوادث با تکیه بر آموزش های محله محور
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی در گفت و گو با ایرنا با خوب توصیف کردن این تمرین اظهار کرد: هماهنگی خوبی بین دستگاه های مربوطه در این عملیات برقرار بود و همه آنها طبق وظایف تعیین شده به موقع در محل حادثه حضور یافه و نسبت به امداد رسانی ، مداوا و نجات مصدومان اقدام کردند.
محمدباقر هنربر با بیان اینکه تبریز یک شهر حادثه خیز است و همه دستگاه های عضو ستاد بحران باید همیشه آماده باشند، افزود: ارتقای تاب آوری مردم در برابر حوادث از جمله اولویت های ما در ارایه آموزش ها است و مردم نیز باید آموزش ها را جدی بگیرند تا در مواقع بحران با کمترین چالش بتوان اوضاع را کنترل کرد.
تمرین زلزله، شبیه‌سازی شرایط بحرانی و یک مجموعه از تمرین‌ها برای ارزیابی برنامه‌های تدوین شده به منظور مقابله و مواجهه با حوادث و بلایا به ویژه زلزله در تمامی مکان‌ها از جمله مدارس است.
حدود ۸۰۰ هزار دانش آموز در ۴۰ ناحیه و منطقه آموزش و پرورش استان در تمام دوره های تحصیلی نحوه صحیح پناه‌گیری، عملیات تجسس، امداد و نجات و انتقال و درمان مجروحان، هنگام مواجهه با زلزله را طبق آموزش‌های ارائه شده به طور عملی اجرا کردند.
تمرین سراسری زلزله و ایمنی اولین بار در سال ۱۳۷۵ به پیشنهاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در سطح مهد کودک ها و مدارس ابتدایی شهر تهران به اجرا درآمد و از سال ۱۳۷۸ به سراسر کشور تسری یافت.
همچنین به منظور هر چه بهتر برگزار شدن این عملیات، تفاهم نامه ای در سال ۱۳۸۱ بین وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، کشور و آموزش و پرورش و نیز جمعیت هلال احمر و سازمان صدا و سیما به امضا رسید که در آن بر استمرار، بسط و گسترش فعالیت های تمرین سراسری زلزله و ایمنی تاکید شد.
انتهای پیام/
زنگ زلزله فرضی مدارس آذربایجان‌شرقی را فراگرفت خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار