گزارش اختصاصی نصر/

گام مهم شهرداری در زمستان امسال، محلول پاشی بجای نمک پاشی/ شهروندان همراهی کنند 

1401/09/06 - 09:18 - کد خبر: 81520 نسخه چاپی

نصر: در شهرهای سردسیر دنیا شهروندان شرایط زندگی خود را با وضعیت جوی متناسب می‌کنند.

به گزارش نصر، در 6 ماه دوم سال قرار داریم روز هایی که تبریز مهمان بارش برف خواهد بود، زمستان های تبریز معروف است، به طور کلی تبریز دارای اقلیمی با رطوب کم و به دلیل ارتفاعی که از سطح دریا دارد دارای زمستان های طولانی و سرد می باشد.
در زمان های قدیم وقتی برف می بارید هر کسی جلوی درب خانه خودش را پارو می کرد.
اما امروزه بارش برف یک چالش عمده برای شهرداری ها بشمار می رود.
با این مقدمه که نمک پاشی چقدر برای طبیعت خطر آمیز است؛ باید با فرهنگ‌سازي و آموزش‌هاي شهروندي دوباره فرهنگ مشاركت مردم در برفروبي را با استفاده از اهرم‌هاي تشويقي احيا كرد.
شهروندان انتظار دارند که شهرداری در ساعات اولیه هم برف روبی کرده و خیابان ها را  نمک پاشی کند تا یخبندان موجب لغزش ماشین ها در خیابان های شلوغ و خلوت شهر نشود، انتظاری در این حد که خیابان ها مثل تابستان تمیز و بدون برف باشد.
متاسفانه برخی از شهروندان انتظارشان این است که شهرداری علاوه بر نمک پاشی خیابان ها، کوچه و حیاط منازل را هم نمک پاشی کند! انتظاری که متاسفانه در چند سال اخیر شهروندان و محیط زیست را با معضلات جدی روبرو کرده است.
فرهنگ اشتباهی در خصوص نمک‌پاشی بین شهروندان متداول شده است.
این درحالی است که در شهرهای سردسیر دنیا شهروندان شرایط زندگی خود را با وضعیت جوی متناسب می‌کنند.

نمک پاشی بدون عواقب آن صورت می گیرد
مدیر عامل خانه فعالین محیط زیست آذربایجان شرقی در گفتگو با نصر گفت: در زمستان بدلیل بارش برف احتمال وقوع تصادفات بدلیل لغزنده بودن خیابان ها بسیار است و باید مسئولین نسبت به این امر تمهیدات لازم را انجام دهند.
"احمد رحمانی مقدم" افزود: دم دست ترین راه حل نمک پاشی است که در تبریز صورت می‌گیرد بدون اینکه عواقب آن را در نظر بگیرند.
وی ادامه داد: هیچ کس منکر این نیست که نمک پاشی مضر نیست و متأسفانه در سایه این نمک پاشی ها شاهد این هستیم که باغ شهر تبریز نسبت به سایر شهر ها با فقر فضای سبز مواجه است.

نمک پاشی چه مضراتی دارد؟
وی با اشاره به اینکه اگر این روند ادامه داشته باشد حال آب های زیر زمینی خوب نخواهد بود تصریح کرد: علاوه بر مضراتی که نمک پاشی به خاک دارد و نهایتا وارد آب های زیر زمینی شده و آن ها را هم خراب می کند و اگر با این روال پیشروی کنیم مطمئنا وضعیت آب های زیر زمینی مطلوب نخواهد بود.
وی اضافه کرد: یکی از دیگر آسیب های نمک پاشی تخریب آسفالت است، به نظر می‌رسد برخی از پیمانکاران یا اشخاص اجازه نمی‌دهند در رابطه با این موضوع اقدامات اساسی و موثر صورت بگیرد چرا که نفع برخی از سودجویان در توزیع نمک است!

ذهنیت غلط در بین مردم
رحمانی مقدم به ذهنیت غلطی که در بین عموم رایج شده اشاره کرد و گفت: نمک یک ماده شیمیایی خطرناکی است که با پاشیدن آن روی خاک قطعا هیچ موجود زنده ای امکان حیات نخواهد داشت و فضای سبز از دست می رود، یک ذهنیت غلطی در بین مردم ایجاد شده و این است که می‌خواهیم زمستان را همچون تابستان زندگی کرده و خیابان های تابستان را در زمستان هم داشته باشیم و نمی‌خواهیم تابستان و زمستان را با زیبایی خود گذرانده و از آن استفاده کنیم.
وی ادامه داد: در دنیا مرسوم است که در مواقع بارندگی از حمل و نقل عمومی و مترو استفاده می‌کنند که متاسفانه شهر ما در این رابطه مشکل دارد و اتوبوس و تاکسی ها همه جای شهر را پوشش نمی دهد.
وی ادامه داد: به محض اینکه در شهر بارندگی اتفاق می افتد رانندگان تاکسی نیز خانه نشینی را ترجیح می‌دهند و این نیاز به برنامه ریزی بلند مدت و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی است.

لاستیک خودرو متناسب هر فصل
مدیر عامل خانه فعالین محیط زیست آذربایجان شرقی اظهار داشت: موضوع دیگری که وجود دارد این است که ما در تبریز تابستان و زمستان را از یک نوع لاستیک برای خودرو استفاده می‌کنیم در حالی که در تمامی کشور ها اینچنین نبوده و مثلا در ترکیه دو نوع لاستیک برای یک سال رانندگان استفاده می‌کنند و لاستیک هر فصل را بطور متناسب تعویض می کنند، در سال های گذشته این موضوع در شهر های ما نیز رایج بوده و در زمستان از لاستیک های یخ شکن استفاده می کردیم در حالی که این موضوع اکنون به فراموشی سپرده شده است.
البته این موضوع با مشکلات اقتصادی هم بی ربط نبوده و می‌تواند موثر باشد.

لزوم استفاده شهرداری از ماشین آلات برف روب
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت مجهر بودن ماشین آلات شهرداری افزود: استفاده شهرداری از تجهیزات برف روبی و ماشین آلات مربوط به برف روب که متاسفانه چنین خودرویی در سطح شهر تبریز وجود ندارد و باید این تجهیزات خریداری شود، ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که هزینه نمک پاشی در بلند مدت میتواند با خرید تجهیزات برف روب سر به سر بوده باشد و این نهایتا باعث می‌شود هم به محیط زیست آسیبی نرسانده و آسفالت تخریب نشود.

استفاده از ظرفیت دانشگاه ها
رحمانی مقدم به استفاده از ظرفیت دانشگاه ها پرداخت و تصریح کرد: بحث محلول پاشی نیز یکی دیگر از موضوعات مطرح در این راستا در چند سال اخیر بوده است که همان اثراتی که نمک پاشی دارد محلول پاشی هم به نسبت کم همان تاثیرات را می‌گذارد.
وی ادامه داد: شهرداری تبریز نیز می‌تواند از دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان در این حوزه استفاده کرده و از محلولی که می‌تواند به درد ما خورده و به محیط زیست آسیبی نرسانده باشد استفاده کند.
مدیر عامل خانه فعالین محیط زیست آذربایجان شرقی اظهار کرد: قطعا با ارتباط نهاد های اجرایی با دانشگاه می‌توان به این مهم رسید که همه این ها نیازمند برنامه بلند مدت است.

لزوم بهره گیری از شیوه های نوین
وی ادامه داد: محل دپوی نمک ها نیز توسط شهرداری در محل مناسبی نگهداری نمی‌شود و تنها با وزیدن یک باد به کانون ریزگرد ها تبدیل می‌شود، اگر چه در مقایس کوچک اما در هر صورت اثر خود را می گذارد که پیشنهاد می‌شود دپوی نمک یا در محل سربسته و یا بصورت پوشاندن آن صورت بگیرد، اگر این مشکل حل نشود قطعا در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.
وی تاکید کرد: مدیریت شهری باید از شیوه های نوینی که حداقل آسیب را به آسفالت خیابان ها داشته باشد، استفاده کند چرا که نمک پاشی موجب آلودگی آب ها و محیط زیست به مدت 400 سال می‌شود.
وی اضافه کرد: در سالیان گذشته در فصل سرما خودروها برای جلوگیری از لغزندگی در معابر از تایر یخ شکن استفاده می‌کردند اما اکنون این فرهنگ از بین رفته است و می گوید: شهرداری‌ باید با نمک‌ پاشی بدون برنامه محیط‌زیست را آلوده‌ نکند.

نمک پاشی شیوه غیر علمی است
رحمانی مقدم نمک پاشی را شیوه غیرعلمی دانست و گفت: نمک پاشی خیابان‌ها به منظور برف روبی، شیوه ایی بسیار ناپسند و غیرعلمی است، چنین عملیاتی باید به وسیله ماشین آلات و مواد سازگار با محیط زیست اجرا شود تا اثرات مخرب، هزینه های سرسام آور و عواقب زیست محیطی حاصل را کاهش دهد.
وی ادامه داد: نمک پاشی برای خاک، آب، گیاهان، جانوران و حتی مبلمان شهری زیان آور است و اساساً شیوه اجرای عملیات اشتباه است، نمک باید با حلالی مثل آب مصرف شود تا بتواند با پایین آوردن درجه ذوب برف سریع تر و بهتر عمل کند. زمانی که EC آب (درجه شوری آب) بالا برود، گیاهان شهری به علت عدم سازگاری با نمک در درازمدت دچار ضایعه و سوختگی شده و در نهایت به نابودی و خشک شدن گیاه منجر می‌شود. فقط گیاهان بیابانی و شورپسند تحمل نمک بیش از حد را دارند.
رحمانی مقدم در پایان خاطرنشان کرد: آلودگی حاصل از آب نمک به آب های زیر سطحی هم نفوذ کرده و درنهایت با جریان آب وارد دشت ها و مزارع می شود و فجایع و خسارت های ناشی از آن ماه ها و سال ها بعد پدیدار خواهد شد. علاوه بر این موجودات داخل خاک هم در امان نخواهند بود و تهدید به مرگ می شوند.

محلول پاشی بجای نمک پاشی 
رئیس کمیسیون خدمات شهری و فضای سبز شورای شهر تبریز گفت: در حوزه محیط زیست نیازمند این بودیم که توجه ها را به این سمت بیشتر جذب کنیم، نمک پاشی بیشترین تخریب به محیط زیست و تحت الشعاع قرار دادن زیر ساخت ها دارد.
"احد صادقی" افزود: بنا به تاکید شهرداری و اعضای کمیسیون خدمات در صدد این بودیم تا به سمتی برویم که فضای سبز و زیرساخت ها کمتر آسیب ببینند.
وی افزود: یکی از این راهکار ها این بود که حجم نمک پاشی را بصورت مکانیزه پایین بیاوریم و نمک پاشی بصورت ماشین های مکانیزه انجام یابد که در این راستا نامه ای به شهرداری برای مجهز نمودن دستگاه های مکانیزه نمک پاشی نوشتیم.
وی تصریح کرد: برای بودجه 1402 کمیته نیاز سنجی گذاشته شده تا بودجه نویسی بر اساس نیازمندی‌ها صورت بگیرد.
وی خبر داد: در حوزه کارشناسی، از اساتید دانشگاهی و شرکت های فعال دانش بنیان جلساتی برگزار کردیم، با توجه به اینکه نمک از کلرید سدیم خالص تشکیل می باید با اضافه کردن آهک به نمک به کلرید کلسیم تبدیل کنیم خود نوعی کود مناسب برای فضای سبز بوده و می تواند برف را ذوب کند.
صادقی گفت: اختلاط این ترکیب باید بگونه ای باشد که زمین یخ نبسته و برف آب شود به این منظور دستگاهی تحت عنوان راکتور اختلاط آورده اند که به اندازه مورد نیاز می‌تواند مخلوط این دو مواد را انجام دهد، این دستگاه ساخت شرکت های دانش بنیان داخل تبریز است.
وی اظهار داشت: در نامه به شهرداری الزامات ما این است که ابتدا برف روبی مکانیزه اتفاق بیفتد سپس محلول پاشی انجام شود.
وی خبر داد: مصمم هستیم امسال بجای نمک پاشی سنتی محلول پاشی اتفاق بیفتد، امیدواریم امسال با این اقدام آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود. 

تنش آسفالت با نمک‌ پاشی در زمستان
"یاشار خانی" کارشناس عمران با اشاره به اهمیت راه ها و لزوم مراقبت از آن ها گفت: راه‌ها ازجمله دارایی‌های مهم و ارزشمند کشورها به شمار می آیند، این در حالی است که سالانه هزينه زیادی برای ترمیم و بازسازی آن‌ها گذاشته می‌شود. وی ادامه داد: با توجه به گستره زیاد راه‌ها و اهمیت روز افزون آن ها در ارائه سرویس سریع، ایمن و قابل اطمینان در طول سال و همچنین افزایش هزینه های ساخت، حفظ و نگهداری این منابع ارزشمند از اهمیت بسیاری برخوردار است.
وی با انتقاد از نحوه نمک پاشی ها گفت: یخ بستن آب به همراه مواد یخ زدا در حفره‌های بتن آسفالتی می‌تواند باعث خرابی‌های شدید و کاهش قابل ملاحظه عمر سرویس دهی روسازی آن ها شود.
خانی تکمیل کرد: دمایی که آب در حفره‌های مویینه یخ میزند وابسته به ابعاد حفره‌ها و وضعیت شیمیایی است.
وی در پایان افزود: با کاهش اندازه حفره ها، دمای لازم برای یخ بستن آب نیز کاهش می‌یابد و در نهايت افزایش حجم آب در هنگام انجماد تنش‌هایی در آسفالت ایجاد می‌کند كه موجب تخريب آن مي‌شود.
گزارش نصر می افزاید، سازمان فرهنگی شهرداری تبریز می‌تواند بعنوان یکی از موثرترین سازمان ها در این امر ورود داشته و فرهنگ سازی را با سیاست های تشویقی انجام دهد.
شهردار کلانشهر تبریز نیز در دومین نشست خبری خود با تایید این خبر خاطر نشان کرد که امسال نمک پاشی کمتری در سطح شهر خواهیم داشت. 
 انتهای پیام/
گام مهم شهرداری در زمستان امسال، محلول پاشی بجای نمک پاشی/ شهروندان همراهی کنند  محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار