معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی:

عملیات عمرانی و تاسیساتی در «کندوان» باید با معماری ویژه این روستا همگون باشد

1401/09/05 - 18:51 - کد خبر: 81503 نسخه چاپی

نصر: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: تمامی عملیات عمرانی، تاسیساتی و سایر فعالیت ها در روستای دستکند «کندوان» باید با اقلیم و معماری این روستا همگون باشد.

به گزارش نصر، جواد رحمتی روز شنبه در جلسه شورای راهبردی روستای تاریخی کندوان با تاکید به اینکه اجرای سیستم گرمایشی همگون با معماری کندوان شرط اول و مهم این طرح است، افزود: با توجه به اهمیت همگون سازی تمامی عملیات عمرانی و تاسیساتی با معماری ویژه این روستای تاریخی باید این اقدامات علمی، مستند و متناسب با معماری آن باشد.
وی اظهار داشت: با لحاظ تمامی دشواری‌های موجود در فصل سرما برای ساکنان این روستا، تلاش می شود تا با مطالعات جامع مشاوران ذیربط، بهترین و پاک‌ترین سیستم گرمایشی برای اعمال در روستای کندوان انتخاب شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: انرژی برق برای به‌ کارگیری در سیستم‌های گرمایشی در مناطق مشابه اقلیم کندوان در نقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار گرفته است و به لحاظ زیست‌ محیطی نیز انرژی پاک محسوب می‌شود.
رحمتی، ادامه داد: بنابراین در بین تمامی طرح‌های مطرح‌ شده برای سیستم گرمایشی روستای کندوان، استفاده از سیستم برق نیز به‌ صورت جدی مورد بررسی قرار گرفته تا بتوان با تقویت زیرساخت‌های لازم و بهره‌گیری از امکانات دولت برای تغییر تعرفه برق منطقه، اجرای این طرح امکان‌سنجی شود.
روستای هفت هزار ساله صخره‌ای کندوان با کران های سنگی بکر و دست کند و زیبایی های زندگی شبه غارنشینی از جاذبه های طبیعی و تاریخی کشورمان در آذربایجان شرقی محسوب می شود.
این روستا در ۶۲ کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی قرار گرفته و به سبب ویژگی معماری صخره ای و بافت مخصوص آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است اما بیش از هفت سال است که در نوبت ثبت جهانی شدن یونسکو قرار دارد.
خانه های این روستا که از دل صخره های کله قندی و کندویی شکل دامنه کوه سهند کنده شده است، نماد سختکوشی مردم است که با دست های خود خانه ها را ساخته اند.
به عقیده محققان قدمت وجود این صخره ها که به کران (Karaan) معروف است به هفت هزار سال پیش و قدمت زندگی در آن نیز به هزار و ۵۰۰ سال پیش می رسد.
روستای کندوان پانزدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۶ به شماره ۱۸۵۷ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/
عملیات عمرانی و تاسیساتی در «کندوان» باید با معماری ویژه این روستا همگون باشد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار