مدیر خدمات پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز

پرستار بازداشتی در تبریز نداریم / نیروی "موقت" در حوزه سلامت مقوله ای ناخوشایند است

1401/09/02 - 17:33 - کد خبر: 81268 نسخه چاپی

نصر: مدیر خدمات پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: خوشبختانه هیچگونه بازداشتی در اتفاقات اخیر از جامعه پرستاری در استان نداشته ایم.

به گزارش نصر، یوسف اشرفی در نشست خبری با خبرنگاران  در پاسخ به سوال جذب نیروهای موقت پرستار در دوران کرونا گفت: پرستاران طرحی؛  بعد از فارغ التحصیلی در بیمارستان ها مشغول به کار می شوند که در دوران کرونا به دلیل کمبود نیرو قرارداد کاری آن ها تمدید می شد، اما پس از فروکش کردن پاندمی کرونا و کاهش نیاز به پرستار تمدید قرارداد صورت نگرفت که این امری غیرقانونی نیست.
وی قطع همکاری با نیروهای "موقت" که در اوج تجربه و مهارت هستند را مقوله ای ناخوشایند برشمرد و افزود: برای این دسته از پرستاران امکان جذب مجدد با شرکت در آزمون پیش رو وجود دارد.
اشرفی در خصوص حقوق پرستاران نیز گفت: حقوق پرداختی نیروهای استخدامی از بند (و) خزانه و حقوق نیروهای قراردادی، شرکتی و طرحی از درآمد خود بیمارستان ها پرداخت می شود که این امر منجر به صرف درآمد بیمارستان ها برای حقوق کارکنان شده و در نتیجه بیمارستان ها در تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز با مشکل مواجه می شوند.
وی ادامه داد: جذب نیروهای پایدار هم منجر به افزایش کیفیت ارائه خدمات، ماندگاری و متبحر شدن پرستاران می شود و هم منابع مالی بیشتری برای تجهیز بیمارستان ها در اختیارشان قرار می گیرد.

شرکت های خدمات پرستاری
اشرفی در پاسخ به سوالی پیرامون  مجوز مراکز مراقبت در منزل اظهار داشت: این مجوز از طرف معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی صادر می شود، که از ۲۴ مرکز در سطح استان تنها  ۱۸ مرکز فعال داریم و مراکز بدون مجوز و بدون استاندارد بهداشت توسط حوزه درمان بازرسی و پلمپ شده اند و در صورت لزوم به مراجع قضایی ارجاع می شوند.
اشرفی ادامه داد: در آذر ماه سال جاری  ۲۰۰ نفر جذب نیروی علوم پزشکی می شوند که ۱۴۰ نفر آن کادر پرستاری است. همچنین در بهمن ماه سال جاری آزمون استخدامی که مجوز جذب نیرو به صورت کلان اخذ شده است برگزار می شود.

اشرفی ادامه داد: طبق آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی تبریز ضریب پرستار به تخت بیمارستانی در آذربایجان شرقی 0.9 است که طبق استاندارد کشوری تعیین شده از سوی وزارت علوم پزشکی این مقدار بسیار پایین است.

فعالیت 10 هزار کادر پرستاری در استان
آذربایجان شرقی دارای  6 هزار و 800 تخت بیمارستانی در سطح استان است و نزدیک به ۱۰هزار کادر پرستاری شامل پرستار اتاق عمل، پرستار بیهوشی  و کمک پرستار دارد که در بخش های خصوصی و دولتی استان مشغول به کار هستند. 
 اشرفی با اعلام اینکه ۲۷ درصد جامعه پرستاری استان را آقایان و ۷۳ درصد آن را خانم ها تشکیل می دهند، ابراز کرد: پرستاران خانم نیازمند توجه بیشتری هستند چرا که مسئولیت های محوله به بانوان در خانواده و اجتماع چشمگیر است.
مدیر خدمات پرستاری با بیان اینکه فقط ۴۷ درصد پرستاران نیروی رسمی و پیمانی بود و مابقی نیروهای طرحی و شرکتی هستند در خصوص سابقه کار نیروی پرستاری گفت: ۳۸ درصد کادر پرستاری دارای سابقه کاری پنج  ساله بوده و ۳۰ درصد بین ۱۱ تا ۲۰ سال سابقه کار دارند.
وی ادامه داد: ۷۰ درصد از کادر پرستاری نیروی جوان هستند که جهت بهره وری از این نیروهای مولد باید برنامه های رفاهی اجرایی شود. 
اشرفی در خصوص تحصیلات جامعه پرستاری گفت:  ۷۴ درصد از پرستاران مدرک لیسانس داشته و چهار درصد کادر دارای تحصیلات عالیه فوق لیسانس و دکتری هستند.
اشرفی ادامه داد: طبق آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی تبریز ضریب پرستار به تخت بیمارستانی 0.9 است که  استاندارد کشوری این نسبت 1/8 می باشد و این کمبود نیرو  منجر به  اضافه کاری تحمیلی پرستاران  شده و در نتیجه نارضایتی آن هارا به دنبال دارد.
مدیر خدمات پرستاری  ادامه داد: میانگین ضریب تخت اشغال شده در آذربایجان شرقی حدود ۶۷ درصد است یعنی این مقدار از  تخت های بیمارستان های استان همیشه دارای بیمار هستند. در حال حاضر حداقل پنج هزار بیمار در بیمارستان ها استان بستری هستند که پرستاران با جان و دل مشغول رسیدگی به این بیماران هستند و حتی در برخی از بیمارستان ها به دلیل کمبود اتاق در راه روهای بیمارستان از بیماران مراقبت می شود.
اشرفی ادامه داد: سازمان های بیمه گر استان آن درصد پولی که درخصوص تعرفه گذاری خدمات پرستاری دریافت نموده اند را به حساب بیمارستان ها واریز کرده اند و طی چند روز آینده به حساب پرستاران واریز می شود. این اقدام جزو مطالبات جامعه پرستاری بود که به کمک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نظام پرستاری دانشگاه علوم پزشکی این وجوه به حساب پرستاران واریز می شود.
انتهای پیام/
پرستار بازداشتی در تبریز نداریم /  نیروی نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار