گزارشی از اتوبوس مطالبه گری بسیج رسانه استان/

مایان سفلی، روستایی که هوا ندارد/ چرم شهر مایان نفس روستای مایان را برید

1401/09/02 - 17:57 - کد خبر: 81248 نسخه چاپی

نصر: روستای مایان سفلی به دلیل مشکلات مربوط به شهرک صنعتی مایان دچار مشکلات زیست محیطی شده و مردم این روستا قادر به استفاده از هوای قابل تنفس و آب سالم نیستند.

به گزارش نصر، عصر روز سه شنبه جمعی از اهالی رسانه و مسئولان در قالب اتوبوس مطالبه گری بسیج رسانه استان؛ مهمان روستای مایان سفلی که در 8 کیلومتری غرب تبریز قرار دارد، بودند؛ روستایی که از لحاظ مسافت شاید فاصله چندانی با تبریز نداشته باشد اما فاصله طبقاتی فراوانی با شهر تبریز دارد و اهالی این روستا حتی از هوای معمولی که هر روز تنفس می شود هم محروم بودند.
کسانی که به این روستا سفر می کنند در بدو ورود با اولین پدیده ای که روبه رو می شوند بوی نامطبوعی است که به هیچ عنوان قابل تحمل نیست و بیشتر از مشکلات دیگر مردم این روستا به چشم می آید. البته بوی نامطبوع تنها مشکل اهالی این منطقه نیست و مشکلات مربوط به آب و کشاورزی و ... در رده بعدی مشکلات این روستا قرار دارد.

در همین زمینه جلسه ای در مسجد جامع روستای مایان با حضور متفکر آزاد، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو، نمایندگان اداره محیط زیست استان، مسئولان مرکز بهداشت تبریز، نماینده اداره آب و فاضلاب، بخشدار مرکزی تبریز و سایر مسئولان با حضور اصحاب رسانه به همت بسیج رسانه ای برگزار شد تا برای حل مشکل این منطقه چاره دیگری اندیشیده شود.
در ابتدای این جلسه جمعی از اهالی روستا با بیان مشکلات مربوط به این منطقه علاوه بر انتقاد از بوی نامطبوعی که ناشی از فعالیت کارخانه چرم شهر است، از کیفیت بد آب شرب و آب مربوط به کشاورزی و دامپروری اعلام نارضایتی کرده و خواستار رسیدگی مسئولان به مشکلات این روستا شدند. همچنین یکی دیگر از مشکلات این روستا نبود مرکز درمانی ثابت در این منطقه است که مردم روستا حاضرند با مشارکت خود اقدام به احداث یک مرکز درمانی کنند.

در همین زمینه قاسم زاده، معاون توسعه مدیریت حقوقی و منابع انسانی اداره کل محیط زیست استان با بیان اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست  یک دستگاه نظارتی است، گفت: مسائل محیط زیست یکی از مهم ترین مشکلات حال حاضر است که نه تنها در این روستا بلکه در بسیاری از مناطق کشور با آن رو به رو هستیم. با توجه به وجود کارخانجات و ضایعات تولیدی ها در اطراف مایان، مشکلات اصلی این روستا مربوط به این مسائل است.
وی در ادامه افزود: با وجود بیش از 7500 واحد تولیدی در استان جزء استان های صنعتی کشور هستیم و پایش زیستی این واحد ها در دستور کار سازمان قرار دارد و دائما به صورت های مختلف واحد های تولیدی را مورد رصد قرار می دهیم.
در ادامه یکی از کارشناسان این اداره در خصوص مسائل مربوط به این روستا گفت: تمامی شهرک های صنعتی بایستی از برخی قوانین و مقررات خاص پیروی گنند اما متاسفانه در سال های گذشته در شهرک صنعتی مایان توجهی به این موضوع نمی شود.
وی افزود: در شهرک های صنعتی بزرگ بایستی تصفیه خانه هایی احداث شود اما در این منطقه تصفیه خانه به صورتی بوده است که سه تصفیه خانه ای که در این شهرک وجود دارد، نتوانسته به میانگین استاندارد برسد و حتی گاهی اوقات کار نمی کند و آب های خروجی بدون اینکه وارد تصفیه خانه شود وارد رودخانه ها شده و منجر به آلودگی می شود.
این کارشناس با انتقاد از نحوه روند این شهرک خاطر نشان کرد: با وجود چنین تخلفات شکایت از این واحد صنعتی صورت گرفته و در شعبه 8 دادیاری محکوم شده است. البته در سال 99 پس از کارشناسی مجدد آب های خروجی مشخص شد آلودگی های نه تنها برطرف نشده است بلکه به همان مقدار باقی مانده است.
در ادامه یکی اهالی این روستا با بیان اینکه هیچکدام از مسئولان این شهرک پاسخگو نیستند گفت: متاسفانه بارها با مدیر عامل این شهرک تماس گرفته شده و هیچگاه پاسخگو نبوده است و در مقابل این مسائل سکوت کرده است.

پس از اظهار نظر کارشناسان محیط زیست، نماینده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز که در این جلسه حاضر بود، در خصوص وضعیت بهداشت این منطقه اعلام کرد: بر اساس چارت وزارت بهداشت، تمامی پیشینه های لازم در مرکز درمانی در این روستا وجود دارد اما اهالی این روستا درخواست شبانه روزی کردن این مرکز را دارند که تا سال آینده در صورت موافقت این اتفاق صورت خواهد گرفت.
وی همچنین در خصوص مسائل مربوط آب این منطقه اظهار داشت: با توجه به مشکل آب خروجی از شهرک صنعتی و ورود به مزارع باعث می شود تا الودگی ها تکثیر یابد که در این  زمینه مکاتباتی صورت گرفته است و با ادارات مختلف رایزنی شده است. مشکل اصلی این شهر فاضلاب و کانال روباز و غیر اصولی در خیابان های اصلی است که در این زمینه با شورای شهر و دهیاری مکاتبات صورت گرفته است.
در پایان جلسه مطالبه گری از مسئولان در خصوص مشکلات مربوط به مایان سفلی مقرر شد جلسه ای برگزار شود تا هم مدت زمان حل کامل مشکلات مربوط به بوی نامطبوع و آب این منطقه اعلام شود و هم راهکارهای جدید اتخاذ شود.
با این وجود بر اساس بررسی های خبرنگار نصر از اقدامات انجام شده در خصوص حل مشکل روستای مایان سفلی به نظر می رسد با توجه به اختلافات موجود با مدیران شهرک چرم و اقدامات ضعیف ارگان های مربوطه در حل معضل بوی نامطبوع و آب این منطقه، متاسفانه مردم این منطقه به این زودی از آب و هوای سالم بهره مند نخواهند شد.
 
حمیدرضا سامبرانی 
انتهای پیام/
مایان سفلی، روستایی که هوا ندارد/ چرم شهر مایان نفس روستای مایان را برید حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار