یادداشت/

مروری بر توپ های جام جهانی از سال 1930 تا امروز

1401/09/01 - 18:25 - کد خبر: 81195 نسخه چاپی

نصر: داستان توپ های جام جهانی به اندازه ی تاریخچه بازی های فوتبال جذاب است، ساخت این توپ های حرفه ای از اولین تولید در سال ۱۹۳۰ تا امروز راه زیادی را طی کرده و دست خوش تغییرات بسیاری شده است. 

امروزه، توپ فوتبال دیگر از صفحات چرمی دست دوز ساخته نمی شود و تولید این توپ ها نیز با ظهور فناوری های نوین به سمت تکنولوژی ها پیشرفته رفته است و از نوآوری های سه بعدی و مواد پلی اورتان برای ساخت جدیدترین، سبک تر و سریع تر توپ  استفاده می شود.

توپ جام جهانی ۱۹۳۰، اروگوئه
مدل نمادین "T Model" از چرم با کیفیت بالا و ۱۲ پنل ساخته شده بود، آن زمان رقبای اصلی اروگوئه و آرژانتین اجازه داشتند مسابقات خود را با توپ های تولیدی خود انجام دهند و در فینال رقابت های استادیوم سنتناریو در مونته ویدئو از دو توپ مختلف استفاده شد. 
آرژانتین توپ نیمه اول - معروف به "Tiento" - را فراهم کرد و نیمه اول ۲-۱ پیش افتاد. پس از آن، اروگوئه میزبان نیمه دوم را با توپ 'T-Model' بازی کرد که بزرگتر و سنگین تر بود و ۴-۲ پیروز شد.

توپ جام جهانی ۱۹۵۴، سوئیس
توپ مسابقه جام جهانی سوئیس اولین توپ دست دوزی بود که دارای ۱۸ صفحه با لبه های زیگزاگی بود و در هم قفل می شدند و رنگ توپ قهوه ای تیره نبود، زرد متمایز بود که باعث می شد توپ در باران و گل دیده شود.

توپ جام جهانی ۱۹۶۶ انگلستان
 توپ "Challenge" توسط Slazenger از چرم مرغوب ساخته شده بود و دارای ۲۵ پانل مستطیلی با شکل کروی ایده آل بود و ترکیب آن برای سال ها استفاده می شد. 
توپ مسابقه جام جهانی در سه رنگ زرد، سفید و نارنجی عرضه شد.

توپ جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک
آدیداس در سال ۱۹۷۰ تامین کننده رسمی وسایل ورزشی فوتبال برای جام جهانی فیفا شد و از آن زمان تاکنون این کار را انجام داده است. 
جام جهانی مکزیک اولین مسابقات جام جهانی  بود که به صورت زنده از تلویزیون پخش شد و بنابراین، اولین توپ سیاه و سفید معرفی شد تا کنتراست رنگ ها به دید در تلویزیون کمک کند.
«تل استار» روکش پلاستیکی خاصی داشت که آن را بادوام تر و ضدآب تر می کرد.

جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک
در این دوره مسابقات تغییر بزرگی در تولید توپ فوتبال "آزتکا" ایجاد شد و اولین توپ با مواد مصنوعی ساخته شد.
 روی این توپ با پلی اورتان برای مقاومت در مقابل آب و عملکرد آن در سطوح سخت و مرطوب پوشانده شده بود.
این توپ همچنین اولین توپی بود که شامل طرح هایی با الهام از کشور میزبان بود.

جام جهانی ۲۰۰۲، کره جنوبی و ژاپن
حرکت از قدیم به جدید در اواخر قرن آغاز شده بود و توپ "Fevernova" از لایه های داخلی ضخیم تر برای افزایش دقت توپ در هنگام پرواز ساخته شده بود.

جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان
در طراحی جدید توپ فوتبال تنها با استفاده از ۱۴ پانل سطح صاف تر با تعداد اتصالات کاهش یافته امکان پذیر شد و طراحی "Teamgeist" دقت را بهبود بخشید بود.

جام جهانی ۲۰۱۰، آفریقای جنوبی
«جابولانی» یکی از توپ های بحث برانگیزتر مورد استفاده در جام جهانی شد.
این توپ دارای هشت پانل سه بعدی بود که برای اولین بار به صورت کروی با هم ترکیب شدند و گفته می شد که نسبت به نمونه های قبلی خود گردتر و دقیق تر است.

 با این حال، بازیکنان آن را خیلی دوست نداشتند، زیرا توپ در طول شوت های از راه دور در هوا تغییر مسیر داد و حرکت را غیرقابل پیش بینی کرد.

جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه
توپ «Telstar ۱۸» اولین توپی بود که در آن یک تراشه تعبیه شده بود که می توانست به یک تلفن هوشمند متصل شود و اطلاعات کلیدی در مورد بازی ارائه دهد، برای مراحل حذفی از Telstar Mechta استفاده شد.

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر
اولین جام جهانی در منطقه خلیج فارس که توپ «الریحلا» برای اولین بار در تاریخ فوتبال جهان با جوهر و چسب مبتنی بر آب ساخته شده است و دارای آخرین تکنولوژی های ارسال داده است.
این توپ دوستدار محیط زیست دارای پوسته پلی اورتان  با ساختار بدون درز با چسب حرارتی است و بر اساس اعلام فیفا، این توپ سریعتر از تمام مدل های قبلی خود حرکت می کند. 
«الریحلا» در زبان عربی به معنای «سفر» است.
همچنین، توپ جام جهانی ۲۰۲۲ قطر دارای حسگری است که در داخل آن قرار می گیرد که امکان تصمیم گیری دقیق را از طریق فناوری نیمه خودکار آفساید فراهم می کند.
وزن توپ جام جهانی ۲۰۲۲ تقریباً ۴۲۰ گرم است و در وب سایت آدیداس با قیمت ۶۴۹ درهم موجود است.

 

 

 




 



 
انتهای پیام/
مروری بر توپ های جام جهانی از سال 1930 تا امروز گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار