شهردار کلانشهر تبریز مطرح کرد:

خسارت ۲۲۰ میلیاردی ناآرامی‌ها در تبریز | تحول در حمل و نقل عمومی تبریر

1401/09/01 - 17:30 - کد خبر: 81190 نسخه چاپی

نصر: شهردار کلانشهر تبریز گفت: میزان خسارت ارزیابی شده در خصوص ناآرامی‌های اخیر در کلانشهر تبریز ۲۲۰ میلیارد ریال ایت.

به گزارش نصر، دومین نشست خبری شهردار کلانشهر تبریز عصر امروز سه شنبه ۱ آذر ماه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
"یعقوب هوشیار" در ابتدای این نشست خبری ساختار شکنی کرد و ابتدای جلسه را در اختیار خبرنگاران برای طرح سؤالات‌شان داد.
وی در خصوص حمل و‌نقل عمومی کلانشهر تبریز گفت: یکی از معضلات جدی شهری تبریز در حوزه حمل و نقل عمومی است؛ علاقه‌ای به پرداختن به عملکرد‌های گذشتگان ندارم، فرصت کمتری داریم و باید بتوانیم در این فرصت اندک گره باز کنیم.
وی اضافه کرد: در سه حوزه حمل و نقل سعی کرده‌ایم اقدام کنیم ۳۵۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل عمومی کرده‌ایم، با جذب رانندگانی که انجام خواهیم داد‌امیدواریم بتوانیم ضعف این حوزه را جبران کنیم. در حوزه تاکسیرانی نیز مجوز نوسازی دو هزار تاکسی را با وام‌های کم بهره از شورا گرفتیم که‌امیدواریم بتوانیم تا پایان سال قسمت عمده‌ای از تعهداتمان را در این حوزه عمل کرده باشیم.  
شهردار تبریز در خصوص مترو نیز گفت: در خط یک مترو بعد از حادثه‌ای که اتفاق افتاده بود، سه ایستگاه ناقص داشتیم، خط دو مترو با دو TBM داشتیم که هر دو متوقف و از شهر خارج شده بودند اما اکنون با همت همکاران‌ایستگاه ۱۵ را افتتاح و روز پنجشنبه‌ایستگاه شماره ۱۴ و  ۲۲ بهمن‌ایستگاه شماره ۱۳ به بهره‌برداری خواهد رسید.  
وی ادامه داد: در حال حاضر خط یک متروی تبریز کامل و در حال مسافرگیری است و‌امیدواریم این میزان را به پیک مسافرگیری برسانیم.  
وی افزود: بازنگری خط دو جز اولویت‌های ما است و به شدت نیازمند تأمین منابع مالی از طریق فاینانس هستیم. تلاش داریم این را ارتقا داده و زمان‌بندی را طراحی کنیم که‌امیدواریم از قراملک تا سه راه‌امین را در طول عمر شورا و شهرداری به بهره‌برداری برسانیم.  
شهردار تبریز اضافه کرد: یکی از موضوعات مهم بحث BRT دوم است که شاهد کم لطفی برخی از مجموعه‌ها هستیم که با وجود هزینه‌های بالای شهرداری مشکل ترافیک پابرجاست.

هوشمندسازی چراغ های راهنمایی در تبریز
وی به هوشمند‌سازی چراغ‌های راهنمایی برای اولین بار در تبریز اشاره کرد و افزود:   اگر این اتفاق بیفتد در حوزه ترافیک حدود ۲۰ درصد تأثیر‌گذار خواهد بود. رفتار‌های نقطه‌ای مؤثر نخواهد بود، حوزه حمل و نقل عمومی باید هوشمند باشد و در طول و عرض به صورت یکسان جلو برود.  
هوشیار با اشاره به اقدامات شهرداری در حوزه توسعه زیرساخت‌های فناوری شهر اذعان داشت: ۳۰۰ کیلومتر به عنوان زیرساخت هوشمند‌سازی شهر برای فیبر نوری در حال اجرا داریم که تا پایان سال در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

شناسایی 77 پروژه نیمه تمام در تبریز
وی با اشاره به تعدد ساختار‌های حکمرانی در شهر افزود: یکی از آسیب‌هایی که در ساختار‌های مختلف حکمرانی وجود دارد، خالی بودن از یک سری ساختار‌ها است، چون سلیقه محور هستیم و بر اساس نگاه خودمان موضوعات را طراحی می‌کنیم منجر به یک سری مشکلات می‌شود. ۵۱ پروژه مشارکتی از اول انقلاب در تهران تاکنون نیمه کار مانده‌اند.  
وی در خصوص پروژه‌های نیمه تمام عمرانی نیز اظهار داشت: در راستای پروژه‌های نیمه تمام نیز تلاش می‌کنیم و خوشبختانه تلاش‌های انجام یافته تاکنون مؤثر واقع شده است. ۷۷ پروژه را شناسایی کرده‌ایم که به صورت جدی هر هفته آن‌ها را پیگیری می‌کنیم و قسمت عمده آن را خلع ید کرده‌ایم
وی ادامه داد: در حوزه پسماند و سلامت مردم باید همه دست بدست هم دهیم و عملکرد خوبی داشته باشیم، در این حوزه عملکرد خوبی تاکنون نداشته‌ایم، سلامت جایگزینی ندارد. در حوزه پسماند دو پیمانکار داشتیم که یکی را خلع ید و دیگری را در روز‌های آتی خلع ید کردیم.
سعی می‌کنیم پروژه‌های نیمه تمام را احیا کنیم و نهایتاً خلع ید کنیم.
شهردار تبریز در رابطه با سامانه شفافیت نیز گفت: برخی افراد گا‌هاً با کلمات بازی می‌کنند، حقیقت این است که در حوزه هوشمند‌سازی شهری قدم‌های کندی داشتیم، اکنون سامانه شفافیت را رونمایی کردیم و حاضریم هر مطالبه‌ای را از سوی مردم منتشر کنیم.
وی با بیان اینکه قرار نیست جور دیگر سازمان‌ها را شهرداری بکشد؛ اطهار داشت: در رابطه موضوع بی‌اعتمادی در شهرداری؛ کل سرمایه ما در شهر اعتماد مردم است و اگر این مخدوش باشد هیچ کاری نمی‌توان کرد، باید بتوانیم اعتماد مردم را به آن ضرورت‌ها جذب کنیم. اگر روز شمار زدیم بخاطر این بود که قولی که می‌دهیم بر سر آن قول هستیم.

اینکه همکاران ما کار نمی‌کنند قابل قبول نیست
وی در پاسخ به سؤالی در رابطه با فعالیت مدیران زیرمجموعه خود گفت: اینکه همکاران ما کار نمی‌کنند قابل قبول نیست، ارزیابی سازمان‌ها و مناطق ما هفتگی است، تمام هفته‌ها ارزیابی هفتگی داریم اکنون هیچ کدام از مناطق ما متوقف نشده است، برای اولین بار عملکرد عمرانی را رد کردیم و این نشان از تلاش همکاران ما است. حتی از شهرداران مناطق اکنون برای مرخصی دو روزه نیز دریغ کرده‌ایم مگر در موارد خاص. خودمان را خالی از نقص و اشکال نمی‌دانیم یک نقص داریم.
وی اضافه کرد: در چرخه مدیریت شهرداری‌ایستایی داریم و این ضعف را قبول دارم و برای این موضوع بحث شهرداران نواحی را اعلام کردیم و به عنوان مدیران آینده تربیت می‌شوند که‌امیدواریم برای ادوار بعدی این نفرات جایگزین شوند.  

آخرین وضعیت اتوبان کسایی
شهردار تبریز در خصوص وضعیت اتوبان کسایی تبریز نیز اظهار داشت: اتوبان شهید کسایی در اختیار راهداری است، مردم چون از این اتوبان استفاده می‌کنند بعضا مجبور به مداخله هستیم، با آقای استاندار هم صحبت کرده‌ایم برای اتوبان کسایی در آخرین سفر دولت بودجه‌ای در نظر گرفته شده است، ما همچنان آماده همکاری با راهداری هستیم.
وی در خصوص میزان خسارت‌ها در ناآرامی‌های اخیر تبریز نیر اظهار داشت: میزان خسارات در جریانات اخیر ۲۲ میلیارد تومان برآورد شده است.
شهردار تبریز که در دومین نشست خبری خود با خبرنگاران سخن می‌گفت در خصوص برخی دعاوی حقوقی علیه مدیران شهرداری تبریز اظهار داشا: در رابطه با بحث دعاوی حقوقی حجم کاری که در شهرداری تبریز اتفاق می‌افتد حجم پرونده‌های حقوقی زیاد است، فارغ از اینکه عملکرد حقوقی شهرداری تبریز چگونه ارزیابی می‌شود. همکاران ما اکنون در حوزه حقوقی تلاش می‌کنند تا آسیب‌پذیر نباشیم.
وی ادامه داد: از سیستم قضایی استان صمیمانه تقدیر می‌کنم. مباحث مربوط به ساختمان اتوبوسرانی و خانه‌سازی آذربایجان حل شده است. تا این لحظه محکومیت قطعی نداشته‌ایم، در تمام پرونده‌های خاص ورود داریم و کار اجماعی صورت می‌گیرد. گا‌هاً قبل از اینکه دادگاه جلسه تشکیل دهد مصالحه می‌کنیم.

به کارگیری مدیران ناتوان
وی در پاسخ به سؤال سردبیر نصر پیرامون به کارگیری برخی مدیران ناتوان صرفاً به دلیل آشنایی با شهردار فعلی تبریز گفت: افرادی که با من همکاری کرده‌اند می‌دانند که در حوزه مدیریت با کسی تعارفی ندارم‌امانت بزرگی در دست ما وجود دارد؛ فعالیت پروژه رسالت اکنون قابل تقدیر است و‌امیدواریم در موعد مقرر اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: اصحاب رسانه ارزیابی و شاخص‌های خودشان را ارزیابی کنند. یکی از موضوعاتی که در «قرار خدمت سوم» داریم همراهی با خبرنگاران است.
وی اضافه کرد: نباید از نازیبایی‌های شهر فرار کنیم، به واسطه قرار‌های خدمت سال بعد نمی‌توانیم بگوییم فلان مشکل شهری را نمی‌دانستیم.
شهردار تبریز ادامه داد: کم کار‌ترین عضو تیم شهرداری فعلی بنده هستم، تمام همکارانم در حال تلاش هستند برخی از مدیران ما سه شبانه روز به خانه خود نرفتند.  

تعامل از نگاه هوشیار
هوشیار همچنین در خصوص تعامل با تمام اعضای شورای شهر تبریز نیز گفت: در رابطه با بحث شورای شهر هیچ عضو شورا آماده نیست بگوید که یکی از اعضای شورای شهر را نسبت به بقیه برتری داده‌ام، تعامل با همه اعضا وجود دارد، تعامل فقط در جهت منافع مردم است، اینکه امروز در خدمت شما هستم یک انتصاب به توصیه هیچ یک از ۱۳ عضو شورا انجام نداده‌ام. تلاش می‌کنیم با کمترین تغییرات بتوانیم امور را پیش ببریم.  
وی ادامه داد: به افکار و سلایق همه ۱۳ عضو نیازمندیم، با باز شدن بحث‌ها هیچ نقطه گنگی نمی‌ماند. از دید بنده «تعامل» به معنای عملی است که به نفع مردم و شهرمان باشد.
شهردار تبریز همچنین در خصوص ورود شهرداری به بورس و خسارت‌های ناشی کاهش ارزش سهام‌ها نیز گفت: از سنوات گذشته در رابطه با بورس فعالیت داشتیم. خوشبختانه دچار ضرر نشده‌ایم، سازمان سرمایه‌گذاری از سال آینده بودجه مستقلی خواهد داشت.
وی ادامه داد: این قول را می‌دهیم که شهرداری تبریز در سال ۱۴۰۲ با قدرت سرمایه‌گذاری را پیش خواهد برد که نمود آن همایش سرمایه‌گذاری در اردیبهشت ماه خواهد بود. همچنین حساب ذخیره سرمایه‌گذاری را در شهرداری راه‌اندازی کرده‌ایم.

فضای سبز در دوران هوشیار
هوشیار پیرامون فضای سبز نیز اظهار داشت: در رابطه با فضای سبز اگر بخواهم یک انتقاد از عملکرد خودمان داشته باشم حوزه فضای سبز است، برنامه‌ای که برای سال آینده داریم غیر از پارک‌های محلی ۴۰۰ هکتار در حریم و محدوده شهری جهش جدی در حوزه فضای سبز خواهیم داشت.
وی همچنین به موضوع حاشیه نشینی در تبریز اشاره کرد و افزود: در رابطه با بحث حاشیه نشینی نیاز به تعریف و بازنگری در تعریف موضوع وجود دارد، برخی کلی نگری‌ها در حوزه شهری انجام می‌دهیم. یکی از راهکار‌های رفع معضل حاشیه نشینی توانمندسازی مردم است، یکی از پروژه‌های ما تملک خیابان ۴۵ متری انقلاب تا پایان سال جاری است، ‌امیدواریم بتوانیم تا چند سال آینده آن منطقه حاشیه نشین تلقی نشود.
وی اضافه کرد: در بحث شهرک جوانان برای سال بعد یک هزار و ۵۰۰ واحد برنامه‌ریزی کرده‌ایم. به دنبال این هستیم که غرب تبریز را از حالت رکود دربیاوریم و جهش جدی ایجاد کنیم و از حرف گفتن در آییم.
هوشیار همچنین در خصوص کل جرایم راهنمایی و رانندگی اخذ شده از شهروندان تبریزی گفت: سال گذشته کل جریمه استان بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان بود که خوشبختانه دستور آن را گرفته‌ایم تا ۶۰ درصد مبلغ برای شهرداری‌های کل استان تخصیص یابد.
شهردار تبریز همچنین از احداث پیاده‌راه‌های جدید در تبریز اشاره کرد و افزود: برای سال بعد هر منطقه موظف به ایجاد یک پیاده راه است که این فرهنگ دو سویه است و‌امیدواریم موضوع پیاده‌سازی اتفاق بیفتد.

احیای ورزش در بدنه شهرداری تبریز
هوشیار در ادامه با اشاره به موضوع توجه به ورزش در تبریز اظهار داشت: در رابطه با بحث ورزش‌امیدواریم شرکت ورزشی که اکنون و در مراحل نهایی قرار دارد نگاه ویژه‌ای به بحث ورزش داریم، فضا‌های ورزشی، رشته‌های ورزشی و برای تمام سنین برنامه داریم. شهرداری به هیچ وجه نگاه حرفه‌ای و تیم‌داری در اساسنامه شهرداری وجود ندارد، شهرداری در هیچ رشته‌ای حضور تیم داری نخواهد داشت، در بودجه سال آینده پیوست فرهنگی، اجتماعی و ورزشی ایجاد خواهد شد. ۵۲ هفته در هر منطقه برنامه ورزشی خواهیم داشت.

فاز دو خاوران در برنامه اصلی شهرداری تبریز
هوشیار با اشاره به این‌که مرکز همایش بین المللی نیز طی سال بعد در شان مردم تبریز و با رفع نواقص در خدمت جامعه خواهد بود، ادامه داد: فاز دوم شهرک خاوران جزو ۷۷ پروژه ناتمام شهری بوده که به جد پیگیر موضوع هستیم و با تلاش همکاران توانستیم هم در رابطه با امور زیربنایی و هم برنامه بودجه مصوبه بگیریم که موارد را به شورای عالی شهرسازی فرستادیم و امیدواریم به زودی حل شود.
هوشیار پیرامون اقدامات فرهنگی در راستای هویت کهن شهر تبریز نیز اظهار داشت: در رابطه با بحث هویتی شهر تبریز توجه داریم، یکی از پروژه‌های جدی ما صاحب آباد است که سال بعد‌امیدواریم بتوانیم صاحب آباد را احیا کنیم، پروژه خانه ستارخان و باقرخان وارد شده‌ایم.
وی اضافه کرد: در رابطه با مرکز همایش‌های بین‌المللی از روزی که حضور داریم بر این اعتقاد بودیم که باید در‌شان مردم تبریز و با رفع نواقص صورت بگیرد.
هوشیار پیرامون مشکلات به وجود آمده در فاز دو‌خاوران نیز اضافه کرد: فاز دو خاوران جز چندین پروژه‌های ضروری ما است که درجلسات بعدی‌امیدواریم بتوانیم در رابطه با تعیین و تکلیف این اراضی تعیین کنیم. نقشه‌های لازم برای این منطقه انجام شده و مقدمات آن را به شورای عالی شهرسازی ارسال کرده است.
شهردار کلانشهر تبریز ادامه داد: در رابطه با مجموعه فرهنگی به دنبال این هستیم که تالار شهر را برای سال آینده راه اندازی کنیم؛ در 8 ماه گذشته بحث مطالعات در حوزه های مختلف داشتیم، این اطلاعات به درد ما خورده و توانستیم 19 محله را شناسایی کنیم که برای سال آینده در هر 19 محله فرهنگسرا خواهیم داشت.
وی در پاسخ به تفاوت های بین تبریز و قیاس آن با اصفهان گفت: این حرف ها وجود دارد، 
ارزیابی شهر ها با ساختمان ها و خیابان ها نیست، مطمئن باشید که قد و قوراه تبریز از اصفهان زیاد است.
وی در رابطه با موضوع اتوبان کسایی گفت: در رابطه با اتوبان کسایی تبریز پیگیر هستیم و حاضر بودیم شبانه این کار را انجام دهیم اما اداره راه تملک ها را انجام نداده بود، در رابطه با اتوبان کسایی دو مرحله اول به نفع شهرداری رای داده اند و منتظر رای هیئت 5 نفره هستیم.  
وی در پاسخ به تبدیل وضعیت پرسنل شهرداری افزود: 1400 نفر تبدیل وضعیت کرده ایم که هیچ هیچگونه مشکلی در وزارت کشور ندارند، 99 درصد تبدیل وضعیت هایمان تمام شده است، بحث تعیین وضعیت غیر ايثارگران در حال بررسی است که امیدواریم بزودی نتيجه آن معلوم شود.   
هوشیار با اشاره به ساماندهی وانت بار ها توضیح داد: در موضوع وانت بار ها اعتقاد دارم 
وقتی می‌خواهیم یک عارضه ای را حل کنیم باید مبتنی بر مطالبه ها و مطالعه شود و مردم اقناع شوند تا این کار شهرداری درست بوده است، نیازمند اقناع سازی مردم هستیم تا بتوانیم وانت بار ها را ساماندهی کنیم، از 15 آذر این طرح اجرایی خواهد شد. 
وی در رابطه با نمک پاشی در زمستان خبرداد: سال گذشته 50 هزار تن نمک پاشی داشتیم که امسال نمک پاشی جامد نخواهیم داشت، طبیعی است که این نارضایتی ایجاد خواهد کرد. 
وی اضافه کرد: در رابطه با پل فروزنده یک ریال هم تسهیلاتی دریافت نکرده ایم، در رابطه با با اینکه می‌گویند یکی از اعضای شورا تیم داری می‌کند اطلاعی ندارم؛ در چهار سال گذشته 4 تیم لیگ برتر شهرداری تبریز را با وضعیت اکنون مقایسه کنید، قصد ما ایجاد شاکله های این استعداد ها است، امیدواریم در بحث ورزشی عدالت را در تمامی مناطق رعایت خواهیم کرد؛ 51 هیئت ورزشی داریم که گاها در مسائل مالی مشکلاتی دارند، یکی از پروژه های اصلی ما در منطقه 4 است. 
وی خبر داد: مترو شهید بهشتی در حال حل است و امیدواریم در طی 15 روز آینده بازگشایی شود. 
هوشیار به یکی از برنامه های اولویت دار شهرداری تبریز پرداخت و گفت: یکی از اولویت های ما بحث امور بانوان بصورت مدیریت شده در قالب ساختار مدون است، رفتار های نقطه ای و جزیره ای آسیب زا است، به دنبال یک برنامه جدی برای ایجاد شغل پایدار و بانوان سرپرست خانوار هستیم تا بتوانیم بخشی از مشکلات روزمره آن ها را حل نماییم.  
وی در واکنش به نظرات برخی از اعضای شورا در جلسه علنی شورای شهر گفت: در رابطه با پروژه آتا سنتر، با کمال تاسف روز های آلودگی هوا در تبریز متاسفانه به سمت رشد می رود و 60 روز از سال را هوای آلوده تنفس می‌کنیم، چندین موضوع را احصا کرده ایم تا مطالعات انجام شود، یکی از موضوعات صنایع آلاینده در غرب تبریز است، به دنبال پروژه های متحرک در مناطق کم برخوردار هستیم، با مالکین پروژه آتا سنتر جلسه ای برگزار کردیم که اگر این پروژه اجرا شود اشتغالزایی و ارزش افزوده بالایی خواهد داشت، الزام قانونی وجود دارد که باید صنایع باید از داخل شهر دور شوند، ما از صنایع تبدیلی که آلودگی ایجاد نمی‌کند استقبال می کنیم، امیدواریم این صنایع تقویت و به محل مناسب منتقل شوند.
وی تأکید کرد: اولویت هایمان را برای نقاط محروم شهری گذاشته ایم و آثار این را مردم خواهند دید، در ده سال گذشته تنها سه ماشین سنگین برای شهرداری تبریز خریداری شده است که باید برای مواقع بحرانی تصمیم بگیریم، برای خرید ماشین آلات سنگین نیازمند 500 میلیارد هستیم تا بتوانیم برای سال آینده خرید ماشین آلات سنگین را انجام دهیم.
شهردار کلانشهر تبریز خبر داد: در سه ماهه اول ارزش افزوده تبریز 157 میلیارد و اصفهان کمتر از یکصد میلیارد بوده است.
وی خاطرنشان کرد: هر چقدر کار بیشتری انجام دهیم اشکال بیشتری نیز خواهیم داشت.
وی خطاب به خبرنگاران گفت چه کسی از پارک آبی تبریز خبر دارد؟ پارک آبی تبریز در چه وضعیتی است؟ امیدواریم بتوانیم بهمن سال آینده این پارک را به بهره برداری برسانیم. 
وی ادامه داد: برای حمام نوبر اقدام حقوقی کرده ایم و در زمان کوتاهی تحویل خواهیم گرفت، پروژه شاخص ما برگشت سرمایه‌گذاران به تبریز است، سرمایه گذار باید افتخار کند که برای تبریز خدمت می کند، مطمئن باشید تمامی پروژه های مشارکتی نیمه تمام سال آینده اجرایی خواهد شد. 
وی خبر داد: امروز پروژه چوخورلار بعد از 20 سال تمام شد که زیبنده شهر ما نیست که بعد از 20 سال پروژه به پایان برسد این در حالی است که در منطقه 9 هر دو هفته یک بار یک پروژه افتتاح می شود.
هوشیار گفت: کارخانه دوم آسفالت را برای سال بعد در حال ایجاد هستیم. 
وی در پایان خاطرنشان کرد: شخصا نمره قابل قبولی ندارم و برای خودم زیر 5 می دهم، اما برای همکارانم در طی این 8 ماه 20 می دهم، چرا که شبانه روز کار کرده و در حال تلاش اند؛ در رابطه با افق آینده برای شهرداری تبریز، شهرداری تبریز جز کوچکی از عظمت تبریز است، نیاز داریم همه ما زیر سایه و نام تبریز تلاش کنیم، تمامی کار های ما با برنامه ریزی است و باید مشکلات و ناملایمتی ها را رفع کنیم. 
انتهای پیام/
خسارت ۲۲۰ میلیاردی ناآرامی‌ها در تبریز | تحول در حمل و نقل عمومی تبریر محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار