سرپرست اداره کل میراث فرهنگی اردبیل:

مستندات تبدیل قلعه اولتان پارس‌ آباد به پایگاه ملی باستان‌شناسی فراهم شد

1401/08/30 - 13:35 - کد خبر: 81098 نسخه چاپی

نصر: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از پایان عملیات کاوش نجات‌بخشی حریم قلعه اولتان شهرستان پارس‌آباد مغان و به دست آمدن مستندات علمی و تاریخی لازم برای تبدیل آن به پایگاه ملی باستان‌شناسی خبر داد.

به گزارش نصر، فردین عینی روز دوشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: عملیات کاوش نجات‌بخشی در حریم قلعه اولتان از سه ماه پیش آغاز شده بود و بعد از دو مرتبه تمدید مجوز، این عملیات به پایان رسیده و به استناد اشیا و تدفین‌های به دست آمده از آن و مستندات علمی موجود، موضوع تبدیل قلعه به پایگاه ملی باستان‌شناسی را در وزارتخانه متبوع طرح و از آن دفاع خواهیم کرد.
وی ادامه داد: ارزش قلعه و محوطه باستانی اولتان کمتر از ارگ بم نخواهد بود و در صورت ثبت آن به عنوان پایگاه ملی باستان شناسی، با برنامه‌ریزی لازم از ناحیه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل، این محوطه باستانی می‌تواند به عنوان مقصد مهم تاریخی برای گردشگران داخلی و خارجی بخصوص کشورهای همسایه باشد.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل افزود: بررسی آرکئوژئوفیزیک (باستان‌سجنی محیطی) این محوطه در ماه‌های قبل با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال و با همکاری دانشگاه شهید بهشتی تهران انجام شد و مستندات و آثار ارزشمندی به دست آمد که نشان از اهمیت منطقه در دوره‌های مختلف تاریخی دارد.
عینی ادامه داد: اعتباری حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای کاوش نجات بخشی هزینه شده است که با تداوم تخصیص اعتبارات می‌توانیم اقدامات مهمی را در محوطه باستانی اولتان انجام دهیم.
رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل هم چنین پیش در گفت و گو با ایرنا با اشاره به تابوت‌های چوبی دوره اسلامی به دست آمده از گورستان قلعه اولتان پارس‌آباد، آن را نسبت به گورهای ادوار اسلامی متمایز می‌کند.
روح الله محمدی اظهار کرد: ۶ نمونه تابوت چوبی در محوطه باستانی اولتان شهرستان پارس آباد شناسایی و ۲ مورد آن حفاری شده است و به دلیل اینکه تدفین با تابوت چوبی در ادوار اسلامی بسیار کم‌سابقه است، گورستان اولتان اهمیت خاصی پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: شهر تاریخی اولتان در مسیر جاده فرعی راه ابریشم یا جاده قفقاز قرار دارد و در اصطلاح عامیانه به آن "ائل یولی" یا راه ایل می‌گفته‌اند و امتداد این مسیر از قلعه برزند گرمی و قیزقلعه‌سی بیله سوار به دربند داغستان منتهی می‌شده است.
محوطه باستانی اولتان قالاسی یا قلعه اولتان در ۱۲ کیلومتری شهرستان پارس‌آباد مغان از توابع استان اردبیل و در حاشیه رود مرزی ارس یا آراز و پانصد متری غرب روستایی به نام اولتان واقع شده است.
انتهای پیام/
مستندات تبدیل قلعه اولتان پارس‌ آباد به پایگاه ملی باستان‌شناسی فراهم شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار