رئیس مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور؛

استان اردبیل پایلوت اجرای نژادها و ژنوتیپ‌های مختلف درختان میوه خواهد شد

1398/09/09 - 16:10 - کد خبر: 8105 نسخه چاپی

نصر: رئیس مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور گفت: ارقام، نژادها و ژنوتیپ‌های مختلف درختان میوه به صورت پایلوت در استان اردبیل به اجرا گذاشته خواهد شد.

به گزارش نصر به نقل از فارس، شکرالله حاجی‌وند در نشست بررسی توسعه باغداری استان با بیان اینکه ارقام،نژادها و ژنوتیپ‌های مختلف درختان میوه به صورت پایلوت در استان اردبیل به اجرا گذاشته خواهد شد، اظهار کرد: مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور دارای هفت پژوهشکده چای، پسته، گل و گیاهان زینتی، خرمای گرمسیری، مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری و سبزی و صیفی است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها و فاکتورهایی که تولیدات باغبانی استان اردبیل را به مخاطره می‌اندازد و همیشه  نگرانی تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش باغبانی را موجب می‌شود، سرمازدگی درختان میوه و عموماً تنش‌های زنده و غیره زنده است؛ به همین دلیل مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور ارقام، نژادها و ژنوتیپ‌هایی را به‌صورت پایلوت در استان اردبیل به اجرا خواهد گذاشت تا مناسبت‌ترین ارقام که مقاوم به شرایط آب و هوایی منطقه بوده و سازگاری خوبی از خود نشان دهند در این استان ترویج داده شوند.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور تصریح کرد: ایستگاه تحقیقات باغبانی مشگین‌شهر دارای ژنوتیپ‌های ارزشمندی از درختان میوه است که قطعا با تجهیز این مؤسسه سعی خواهیم کرد مسائل و مشکلات پیشروی آن را حل و فصل نماییم.

خلیل نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این جلسه اظهار کرد:کشت و صنعت مغان طرح احداث باغات در سطح سه هزار هکتار را در دست اجرا دارد که به لحاظ داشتن متخصصین و کارشناسان مجرب قطعا تمامی اصول فنی و لازم را مراحل کاشت با برداشت محصولات سردرختی را به بهترین نحو ممکن انجام خواهند داد.

وی افزود: هماهنگی‌های لازم با وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته است تا اعتبارات لازم برای گسترش سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار در باغات استان به اجرا در آید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: در اراضی پایاب سد خداآفرین 6 هزار هکتار از اراضی به توسعه باغات اختصاص داده شده و در حال حاضر ۵۰۰ هکتار از این سطح باغات در این منطقه به اجرا در آمده است.

نیکشاد ادامه داد: خسارت‌های ناشی از سرمازدگی هر ساله در باغات استان بسیار زیاد است، به گونه‌ای که در سال گذشته در اثر سرمازدگی ۷۰۰ میلیارد تومان به باغات استان خسارت وارد شد؛ انتظاری که از مؤسسه باغبانی کشور داریم این است که با استفاده از توان تخصصی کارشناسان و پژوهشگران راهکار مناسبی برای رفع این معضل اساسی اتخاذ نمایند.

گفتنی است؛ استان اردبیل با داشتن ۳۹۷۰۰ هکتار و داشتن ۱.۲۴ درصد از باغات کل کشور و رتبه ۲۸ در بین استان‌های کشور را دارا است.

انتهای پیام/

استان اردبیل پایلوت اجرای نژادها و ژنوتیپ‌های مختلف درختان میوه خواهد شد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار