ناظر گمرکات استان:

۸۲۲ میلیون دلار کالا از گمرکات آذربایجان شرقی صادر شد

1401/08/30 - 09:09 - کد خبر: 81041 نسخه چاپی

نصر: ناظر گمرکات آذربایجان شرقی از صادرات بیش از یک میلیون و ۳۶۳ هزار تن کالا به ارزش ۸۲۲ میلیون دلار از گمرکات این استان در سال جاری خبر داد.

به گزارش نصر، لیلی اورنگی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عمده محصولات صادراتی از گمرکات آذربایجان شرقی در سالجاری را چدن، آهن و فولاد به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار با سهم ۲۴ درصد، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد ۱۷۳ میلیون دلار با سهم ۲۱ درصد، سوخت های معدنی روغن های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها ۷۳ میلیون دلار با سهم ۹ درصد، میوه های خوراکی ۶۱ میلیون دلار با سهم هفت درصد و مصنوعات ساخته شده از چدن، آهن یا فولاد ۴۳ میلیون دلار با سهم پنج درصد برشمرد.
ناظر گمرکات آذربایجان شرقی عمده کشورهای هدف صادرات از طریق گمرکات آذربایجان شرقی را ترکیه، عراق ، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و افغانستان عنوان و اظهار کرد: در این مدت ارزش صادرات از این استان به ترکیه ۲۸۲ میلیون دلار، عراق ۱۹۷ میلیون دلار ، ارمنستان ۹۲ میلیون دلار، جمهوری آذربایجان ۳۶ میلیون دلار و افغانستان ۳۰ میلیون دلار بوده است .
اورنگی میزان واردات از گمرکات استان در سال جاری را بالغ بر ۲۳۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۰۳ میلیون دلار اعلام کرد و افزود : عمده محصولات وارداتی از گمرکات استان در سالجاری وسایل نقلیه زمینی به ارزش ۲۱۳ میلیون دلار با سهم ۳۰ درصد، ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجراء و قطعات آنها ۸۹ میلیون دلار با سهم ۱۳ درصد، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد ۳۲ میلیون دلار با سهم چهار درصد، محصولات شیمیائی آلی ۳۰ میلیون دلار با سهم چهار درصد و چوب و اشیاء چوبی ۲۸ میلیون دلار با سهم چهار درصد می باشد.
وی با مقایسه پنج قلم عمده کالای وارداتی از طریق گمرکات استان آذربایجان شرقی نسبت به مدت مشابه سال قبل اظهار داشت : وسایل نقلیه زمینی هفت برابر رشد، ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجزاء و قطعات آنها ۱۳ درصد، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد ۱۹ درصد، محصولات شیمیائی آلی ۱۵ درصد، چوب و اشیاء چوبی ۱۸درصد افزایش داشته است .
ناظر گمرکات آذربایجان شرقی عمده کشورهای مبادی وارداتی از طریق گمرکات استان آذربایجان شرقی را ترکیه ، امارات متحده عربی ، چین، آلمان و کره جنوبی برشمرد و ادامه داد: در این مدت ارزش واردات از ترکیه ۴۱۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی ۹۵ میلیون دلار ، چین ۵۵ میلیون دلار، آلمان ۴۶ میلیون دلار و کره جنوبی ۱۷ میلیون دلار بوده است .
وی افزود: نسبت به سال گذشته واردات از طریق گمرکات استان آذربایجان شرقی از کشورهای ترکیه ۳۶ درصد ، امارات متحده عربی ۲۰ درصد افزایش ، چین ۱۷ درصد ، آلمان ۴۶ درصد کاهش و کره جنوبی ۲ برابر رشد داشته است .
به گزارش ایرنا، در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲ میلیون و ۳۳۴ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۱۹ میلیون و ۲۰۲ هزاردلار از طریق گمرکات استان صادر شده است که از لحاظ ارزش دلاری ۳۲ درصد و از حیث وزن ۱۲ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش نشان می‌دهد.
انتهای پیام/
۸۲۲ میلیون دلار کالا از گمرکات آذربایجان شرقی صادر شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار