قدیری‌ابیانه:

کسری بودجه ناشی از افزایش هزینه‌ها در جریان بررسی لایحه بودجه در مجلس است

1401/08/28 - 15:33 - کد خبر: 80918 نسخه چاپی

نصر: کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید: نمایندگان مجلس معمولا برای خوش‌آمد مردم حوزه انتخابیه خود عمل و اقدام به افزایش هزینه‌های دولت در جریان بررسی لایحه بودجه می‌کنند.

به گزارش نصر، «محمدحسن قدیری‌ابیانه» اظهار داشت: یکی از روال‌هایی که در مجلس شورای اسلامی همواره در دوره‌های مختلف وجود داشته این است که نمایندگان مجلس برای خوش‌آمد مردم حوزه انتخابیه خودشان به دنبال این بودند که پروژه‌هایی را در منطقه خودشان تعریف و تصویب کنند و بعد آن را به عنوان عملکرد و دستاورد خود به مردم معرفی کنند تا بتوانند در دور بعد هم رای بیاورند.
وی افزود: اما وقتی دولت پیشنهادی در بودجه می‌دهد، مثلا درآمد نفت و میزان صادرات نفت را در حدودی معرفی می‌کند و با آن مبلغ امکان اجرای پروژه‌های مورد نظر نمایندگان امکان‌پذیر نیست، نمایندگان معمولا اصرار دارند که پیش‌بینی درآمد را افزایش دهند تا بعد بگویند که با توجه به افزایش پیش‌بینی این پروژه‌ها قابل اجراست.
وی افزود: معمولا افزایش پیش‌بینی درآمد محقق نمی‌شود و دولت دچار کسری بودجه می‌شود. مثلا در بودجه ۱۴۰۱، دولت پیشنهاد کرده بود روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت صادر شود که به اصرار نمایندگان این رقم به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسید.
قدیری‌ابیانه گفت: در حالی که تاکنون که از نیمه سال هم عبور کردیم، این به حداکثر یک میلیون بشکه رسید.
وی با تایید این که مجلس با فشارهایی که به دولت آورده نه تنها مشکلی را درمان نکرده که بر مشکلات دولت هم اضافه کرده است، گفت: در بودجه ۱۴۰۲، سازمان برنامه پیشنهاد صادرات روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه را داده و پیش‌بینی شده که نسبت به پارسال کمتر اما نسبت به واقعیتی که محقق شده بیشتر است.
قدیری‌ابیانه اظهار داشت: قدم بعدی نمایندگان معمولا این است که به دولت و سازمان ها فشار می‌آورند که بیایند برای اجرای آن پروژه کلنگ‌زنی و مقداری هم برای آن هزینه کنند.
وی گفت: معمولا این پروژه‌ها متوقف می‌شود چون پیش‌بینی بودجه بر اساس واقعیت‌ها نبوده و کشور پر از پروژه‌های نیمه تمام است که خیلی از این‌ها یا به خاطر اعمال‌ نفوذ نمایندگان بوده یا مقامات حتی دولتی بوده است.
قدیری‌ابیانه گفت: برای انجام یک پروژه معمولا وضعیت‌سنجی می‌شود وقتی جابجا می‌شود پروژه معمولا صرفه خود را از دست می‌دهد و زیان‌ده می‌شود. این مساله حتی اجازه نمی‌داد بودجه واقعی هم صرف پروژه‌های عملیاتی شود.
قدیری‌ابیانه همچنین به دولت و سازمان برنامه و بودجه پیشنهادی کرد. او گفت: بودجه بر اساس هر ایرانی در هر ماه هم منتشر شود که با این کار درک اندازه بودجه بهتر خواهد بود و به تنظیم توقعات مردم از بودجه کشور خواهد شد.
وی معتقد است مجلس فعلی عملکرد بهتری نسبت به مجلس قبل داشته است.
انتهای پیام/
کسری بودجه ناشی از افزایش هزینه‌ها در جریان بررسی لایحه بودجه در مجلس است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار