در مراسم عصر کتاب تبریز مطرح شد؛

اوضاع اسفناک نشر در آذربایجان

1401/08/28 - 07:39 - کد خبر: 80796 نسخه چاپی

نصر: جلسه تجلیل از ناشران و بزرگان عرصه کتاب آذربایجان عصر روز ۲۵ آبان به دعوت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در سالن خاقانی برگزار شد . 

به گزارش نصر، سید قاسم ناظمی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در آغاز جلسه به جایگاه کتاب در دنیای رسانه اشاره کرده و  از اوضاع نامطلوب کنونی صنعت نشر آذربایجان گفت: اوضاع وخیم صنعت نشر با تلاشی جمعی از جانب مردم و مسئولان بهتر خواهد شد. 

 معرفی نامداران عرصه ی فرهنگی نشر و کتاب آذربایجان
عبدالله عبدالهی فرد، نویسنده و رئیس اسبق کتابخانه تربیت ، سید علی ترابی شهیدی، کتاب فروش و کفش فروش شیرین زبان و عاشق گنجینه ی کتب، علی اصغر شعر دوست، نویسنده، شاعر و مدیر فرهنگی، احمدغلامعلی زاده ، نماینده نشریه بنیاد فرهنگی نیمه شعبان منتصب به مسجد انگجی از جمله نامداران عرصه ی فرهنگی نشر و کتاب آذربایجان مورد تجلیل قرار گرفتند.
 علی اصغر شعردوست، ضمن تمجید و تشکر از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی برای برگزاری چنین مجمعی در هفته ی کتاب، از قدمت حوزه ی نشر در تبریز و مظلومیت کنونی آن گفته و با اشاره به اقداماتی که در جایگاه مدیر مسئول برای این حوزه به عمل آورده بود ، خواستار پیشرفت سهم حوزه ی فرهنگ برای نشر سخت افزاری و نرم افزاری شد.
وی در ادامه از مهاجرت نیروهای با درایت و توسعه یافته آذربایجان ابراز تاسف کرده و گفت : استفاده از نیروهای جوان آذربایجان در عرصه های مختلف نیازمند شناسایی و به کارگیری و ارزش قائل شدن است.
شعردوست در ادامه سخنانش با اشاره به اثرگذاری بخش خصوصی در ارتقا حوزه ی فرهنگ کشور گفت: مدیران دولت و قوه مقننه باید به ظرفیت های بخش خصوصی توجه کنند.

رونمایی از یک کتاب
گزارش نصر می افزاید، در ادامه این مراسم از کتاب  مجموعه اسناد تاریخی ارتباط ایران و روسیه در قفقاز (آکاک) تالیف محمد علی پَرغو ، دانشیار دانشگاه سراسری منتشره از دانشگاه تبریز رونمایی شد.
صفر نصرالله زاده،  رئیس دانشگاه تبریز ضمن تقدیر از نویسنده کتاب، از اهمیت چرخش فرهنگی گفته و بر ارتقای قراردادهای فرهنگی ایران با دیگر کشورها مخصوصا منطقه قفقاز تاکید کرد.
وی با اشاره به روابط دوستانه کنونی ایران و روسیه و اهمیت توجه به روابط با منطقه قفقاز، مدعی شد که این کتاب در صدد پرورش و بهبود هرچه بیشتر این روابط برخواهد آمد. 
در ادامه به معرفی جمع دیگری از این فعالان فرهنگی استان از جمله جمشید لک لری، ناشر و صحاف اصغر عباس پور، ناشر وحید رضایی، مدیر بخش اطلاعات دفتر جبهه انقلاب فرهنگی، معصومه درخشان، خبرنگار حوزه کتاب ؛ انتظار سعادت کتابدار نمونه کتابخانه مرکزی و از دست اندرکاران محفل فرهنگی عصرانه قلم پرداخته شد. 
اصغر عباس پور، در سخنانی شرایط فعلی نشر را نقد کرده و برای نشان دادن عینی وضعیت، به صحافی یکی از کتب ارزشمند خود  و جلد  بی کیفیت کار را در مقابل کتب انتشاری در پایتخت به مقایسه گذاشته و گفت : چنین بی مسئولیتی ها در عرضه ی محصول فرهنگی به مردم فقط باید توسط نهاد دولت یا مدیریت اداره ارشاد اسلامی مورد توجه و بازرسی قرار بگیرد تا جلوی بی مبالاتی های هرچه بیشتر برخی فعالان این عرصه که به دور از کیفیت، به نام و تاریخ آذربایجان صدمه می زنند، گرفته شود.
وی  به آسیبی که آموزش و پرورش کشور دانسته یا ندانسته به حوزه کتابخوانی وارد کرده اشاره کرده و گفت: بعد از انقلاب کتابخانه ها و کتابداری های مدارس تبدیل به انبار شده و دیگر بهایی به آنها داده نمی شود و دانش آموزان برای درس انشا در گذشته بیشتر به مطالعه ترغیب می شدند تا در شرایط کنونی !
عباس پور همچنین قانون تخصیص درصدی از عوارض شهرداری به حوزه ی فرهنگ آذربایجان را یادآوری کرده و از کوتاهی مدیران دراین مهم گلایه کرد و گفت: ما خواهان رسیدگی به این موضوع هستیم. 
انتهای پیام/
اوضاع اسفناک نشر در آذربایجان نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار