مدیرکل گمرک جلفا خبر داد:

افزایش ۸۷ درصدی ارزش صادرات از گمرک جلفا

1401/08/25 - 15:04 - کد خبر: 80698 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل گمرک جلفا گفت: صادرات هفت ماهه امسال گمرک جلفا نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش ۸۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش نصر، محمد خلیلی  با بیان اینکه صادرات کالا در سالجاری از لحاظ وزنی و ارزشی رشد چشمگیری دارد اظهار کرد: در هفت ماه گذشته ۱۶۳ هزار و ۹۲۶ تن کالا به ارزش ۸۸ میلیون و ۷۳۳ هزار دلار از گمرک جلفا به خارج از کشور صادر شده است.
وی اضافه کرد: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش ۸۷ درصد افزایش و از لحاظ وزن رشد ۵۵ درصدی داشته است.
خلیلی عمده کالا‌های صادراتی از طریق این گمرک را مشتقات نفتی، محصولات ساختمانی و خشکبار برشمرد.
مدیرکل گمرک جلفا همچنین از واردات ۱۲۳ هزار و ۴۲ تن کالا از گمرک جلفا به ارزش ۳۱۱ میلیون و ۵۴۳ هزار دلار در هفت ماه گذشته خبر داد و اعلام کرد: این کالا‌ها به صورت عمده شامل ام دی اف، تخته روکش و کابین بود.
خلیلی افزود: واردات کالا از طریق گمرک جلفا در هفت ماه اخیر به لحاظ وزن و ارزش رشد ۱۲ درصدی داشته است.
وی همچنین تعداد مسافرانی را که از طریق پایانه گمرکی جلفا به جمهوری خود مختار نخجوان تردد کرده اند در هفت ماه گذشته ۱۰۶ هزار و ۲۱۰ نفر برشمرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۳۲ برابر افزایش داشته است.
مدیرکل گمرک جلفا با اشاره به روند صعودی کلیه مبادلات مرزی در این گمرک، درآمد عمومی این اداره کل را ۹ هزار و ۶۳۶ میلیارد و ۶۶۳ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۹۹ برابر رشد داشته است.
گمرک جلفا با سابقه بیش از یک قرن با وسعت ۵۰۰ هکتار از نظر امکانات و داشتن انبار‌های بزرگ کالا یکی از بزرگترین گمرکات کشور است.
این گمرک قبل از تاسیس جمهوری‌های مستقل مشترک المنافع در انتهای مسیر قطار شوروی ـ جلفا قرار گرفته بود و حجم عظیمی از کالا‌ها از طریق راه آهن این مسیر وارد کشور می شد.
پس از تشکیل جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی این گمرک با جمهوری خود مختار نخجوان هم مرز شده است.
گمرک جلفا به واسطه دسترسی به امکانات ریلی (جلفا - تهران) و نزدیکی به کشور‌های CIS و نیز به دنبال فعالیت منطقه آزاد ارس مورد توجه تجار و بازرگانان قرار گرفته است.
انتهای پیام/
افزایش ۸۷ درصدی ارزش صادرات از گمرک جلفا نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار