جزئیات تولید «سابقه تحصیلی» برای کنکوری‌ها/تعیین تکلیف هنرستانی‌ها و فاقدین سابقه

1401/08/25 - 11:13 - کد خبر: 80652 نسخه چاپی

نصر: رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، روند تولید «سابقه تحصیلی برای داوطلبان کنکور» را تشریح و از طرح پیشنهادات جدیدی به شورای عالی آموزش و پرورش برای ترمیم معدل داوطلبان در شاخه‌های مختلف تحصیلی خبر داد و تاکید کرد که نگرانی از بابت ترمیم معدل و تولید سابقه تحصیلی برای کسانی که می‌خواهند در کنکور شرکت کنند وجود ندارد.

به گزارش نصر، محسن زارعی  در پاسخ به اینکه باتوجه به برگزاری دو نوبت آزمون سراسری در دی امسال و تیرماه سال آینده، سابقه تحصیلی برای دانش‌آموزان چه زمانی تولید می‌شود؟ اظهار کرد: در خرداد ماه که دانش آموزان امتحان نهایی می‌دهند، سابقه تحصیلی برایشان تولید می‌شود.
وی افزود: در آزمون دی، رتبه‌ای برای داوطلب تعیین نمی‌شود، بلکه نمره و تراز در آزمون مشخص می‌شود. یک نوبت آزمون هم در تیرماه داریم و بعد از آزمون تیرماه، رتبه نهایی اعلام می‌شود.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه در آن زمان، اگر فردی در هر دو نوبت شرکت کرده باشد، نمره بالاتر را برایش لحاظ می‌کنند و اگر تنها در یک نوبت شرکت کرده باشد نمره همان آزمون را برایش درنظر می‌گیرند و دیگر تفاوتی ندارد که آزمون دی باشد یا تیرماه اظهار کرد: هر دو آزمون به یک اندازه مهم هستند و اینطور نیست که مثلا آزمون تیرماه‌، آزمون اصلی باشد یا برعکس. در واقع کنکور دو بار برگزار می‌شود، اما در هرسال هر داوطلب یک بار اجازه انتخاب رشته دارد که آن هم در مردادماه انجام خواهد شد.
وی همچنین درباره ترمیم معدل گفت: یکی از نگرانی‌های موجود، همین ترمیم نمره است. در حال حاضر مصوبه ۹۱۵ شورای عالی آموزش و پرورش را داریم که طبق آن به هر داوطلب آزاد (نه فقط دانش آموز، بلکه هرکسی که فارغ التحصیل شده و دیپلم دارد) فرصت داده می‌شود تا یک مرتبه، نمراتش را ترمیم کند که حالا یا ممکن است همه دروس را انتخاب کند یا یک درس را؛ در مجموع برای هر درس یک بار فرصت ترمیم نمره برای کنکور سراسری وجود دارد.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: روال اینگونه بود که دانش‌آموزان نظام جدید خودشان می‌توانستند در مدرسه بزرگسالان ثبت‌نام کنند و دانش‌آموزان نظام قدیم باید به منطقه درخواست می‌دادند تا رای صادر و موافقت شود که در امتحانات نهایی شرکت کنند.
زارعی با بیان اینکه اکنون پیشنهاد دادیم مصوبه مذکور که تنها به «ترمیم» اشاره داشت به «ایجاد سابقه و ترمیم» تبدیل و تعمیم یابد تا داوطلبانی که سابقه تحصیلی ندارند هم بتوانند از این فرصت استفاده کنند اظهار کرد: این موضوع شامل کسانی می‌شود که فارغ‌التحصیل هستند و قبل از سال ۱۳۸۴ دیپلم گرفته‌اند و آن موقع سامانه‌ای وجود نداشته که نمراتشان ثبت و ضبط شود.
وی ادامه داد: درست است که امتحاناتشان نهایی بوده، اما ثبت و ضبط نشده است و ما می‌گوییم فاقد سابقه در سامانه هستند. اینها می‌توانند در قالب «ترمیم»، ایجاد سابقه تحصیلی داشته باشند یعنی به آنها اجازه داده می‌شود در امتحانات نهایی شرکت کنند. بر این اساس جای نگرانی نیست و هرکس فاقد سابقه است می‌تواند در قالب ترمیم معدل برای خودش ایجاد "سابقه" کند.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا امکان دریافت پرونده‌های تحصیلی و ورود نمرات این افراد از کارنامه به سامانه وجود ندارد؟ گفت: تعداد این افراد بالا نیست و کسانی هستند که بیش از  ۱۷ سال از صدور دیپلمشان می‌گذرد. یک علت این کار این است که تفاوت‌هایی با گذشته وجود دارد، بعضا برخی دروس در آن زمان نهایی نبوده و کتب تغییر کرده‌اند. به همین جهت تصمیم‌گیری واحدی شد که بیایند و ایجاد سابقه کنند.
زارعی درباره ترمیم معدل هنرستانی‌ها نیز توضیح داد و گفت: هدف از دوره هنرستان، آماده کردن بچه‌ها برای حضور در آموزش عالی نیست و قرار است مهارتی کسب کرده و با همان مهارت وارد بازار کار شوند و تحصیلاتشان را در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای مختص خود ادامه دهند.  ولی خب در به روی این افراد هم بسته نیست و اگر بخواهند در کنکور سراسری به رقابت بپردازند این امکان را دارند.
وی افزود: باتوجه به اینکه دروس عمومی از کنکور حذف شده و در قالب سابقه تحصیلی، سنجش می‌شود، این افراد می‌توانند دروس عمومی‌شان را در کنار دانش‌آموزان شاخه نظری، امتحان بدهند. پیشنهاد کردیم این امکان از همین دی ماه برای آنها فراهم شود تا بتوانند بیایند ثبت‌نام کرده، امتحان نهایی بدهند و تولید سابقه کنند.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اضافه کرد: اگر هم داوطلبانی رشته هنر را انتخاب کنند و نمرات دروس عمومی را داشته باشند کفایت می‌کند و مابقی دروس کنکور سراسری در قالب آزمون عملی و تستی مورد سنجش قرار می‌گیرد.
زارعی با بیان اینکه همچنین پیشنهاد شد کسانی که قبلا از فرصت ترمیم استفاده کرده‌اند چون با دید تاثیر قطعی نبوده است به آنها هم این فرصت داده شود که بتوانند یک بار دیگر از ترمیم در دوره تغییرات جدید کنکوری استفاده کنند اظهار کرد: این پیشنهادات در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح و کلیات آن پذیرفته شده، منتها هنوز نهایی نشده است. به محض نهایی شدن، اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و جزئیات را بر اساس شیوه‌نامه اجرایی اعلام خواهیم کرد.
وی درباره تولید سابقه تحصیلی در اتباع نیز گفت: تفاوتی در تولید سابقه تحصیلی دانش‌آموزان اتباع با دیگر دانش‌آموزان وجود ندارد و اگر تبعه‌ای می‌تواند در کنکور ثبت نام کنند و شرایطش را دارد، منعی برای ایجاد سابقه تحصیلی هم ندارد.
انتهای پیام/
جزئیات تولید «سابقه تحصیلی» برای کنکوری‌ها/تعیین تکلیف هنرستانی‌ها و فاقدین سابقه خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   گندم   سال پیش  

آیا دیپلمه های قبل از سال ۸۴ از همین دی ماه می توانند در ترمیم معدل شرکت کنند؟ آیا برای این ها هم ضروری است که پرونده از مدرسه بگیرند؟ چون ایجاد سابقه است نه ترمیم معدل.
پژوهشیار