«نصر» روایت می کند، از صفر تا صد کشتار مرغ:

کشتارگاه ها نیازمند توجه دولت

1401/08/24 - 15:01 - کد خبر: 80583 نسخه چاپی

نصر: مردم دیگر نمی‌توانند مرغ بخرند، هزینه بالای مرغ نسبت به سال گذشته امکان خرید برای مردم را کاهش داده است.  

به گزارش نصر، دوازدهمین تور رسانه‌ای سازمان جهاد کشاورزی استان به همت روابط عمومی این سازمان با حضور دو روزه اصحاب رسانه عصر دیروز دوشنبه آغاز شد. 
 «نصر» مراحل صفر تا صد کشتار مرغ را از آغاز مرحله مرغ زنده تا کشتار و بسته بندی را روایت می‌کند. 
این جا یک مرغداری در جاده عیش آباد 20 کیلومتری مرند است؛ هوای سرد و تاریک، ساعت 20 مرغداری قراچورلو اولین مقصد این تور است. 
وارد سوله ای می شوم که ردیف به ردیف مرغ های زنده را برای انتقال به کشتارگاه در جعبه های مخصوصی قرار می دهند؛ بوی آزاردهنده محیط و تصور این که هر شب، مجبور باشی این بو را تحمل کنی سخت است!
کامیون هاپراز قفس های زرد رنگی است که داخل شان مرغ های سفید رنگ قرار دارند، مرغ ها هم آرام و بی صدا داخل قفس نشسته اند.
 

ساعت 23 و 40 دقیقه است؛ روپوش بر تن و ماسک بر صورت، وارد کشتارگاه جهان مرغ می شویم، قبل از همه مراحل کشتار بازرسی و عبور از مرحله تایید سلامت مرغ صورت می گیرد، سخت‌گیری های بهداشتی در این مرحله زیاد است و طوری است که خیالت را از بهداشتی بودن روند کار جمع می کند. 
در کشتارگاه مرغ باید تمام نکات بهداشتی رعایت شود، ما هم برای این که وارد خط کشتار شویم مجبور هستیم از روپوش، سربند و چکمه های ویژه استفاده کنیم. 
دراولین مرحله خط کشتارگاه، مرغ ها را یکی یکی از داخل قفس ها بیرون می آورند و روی دستگاه نقاله آویزان می کنند، بعد از این مرحله، کار شست و شوی مرغ ها صورت می‌گیرد، بوی ناشی از شست و شوی مرغ ها نیز خود یکی از سختی های جدی کار افراد در این کشتارگاه است و کارگران این قسمت مجبورند از ماسک های ویژه استفاده کنند.
برایم سوال است که چرا ذبح مرغ ها در کشتارگاه ها در این ساعت از شبانه روز انجام می شود، "اکبر قاسم زاده" عضو هیأت مدیره کشتارگاه "جهان مرغ" همان اول جواب سوالم را می دهد و می گوید: چون مرغ ها در روز سر و صدا و جنب و جوش زیادی دارند، اگر کشتار در روز انجام شود میزان تلفات آن ها بالا می رود. 
 

حجت الاسلام والمسلمین "حسین یوسفی" ناظر شرعی کشتارگاه به خبرنگاران اعلام کرد: ظابطان قضایی هرگونه اتفاق و جرم را وظیفه دارند طی صورتجلسه به مراجع ذی صلاح اعلام کرده و به نمایندگی ولی فقیه اعلام و بعد از آن مراحل قضایی انجام می شود.
وی ادامه داد: ذابحان باید مسلمان باشند، ذبحی که انجام می دهند باید رو به قبله باشد، وقتی که حیوان را ذبح می‌کنند باید از 4 قسمت گلوی مرغ قطع شود، هر ذابح باید بر هر مرغ ذکر بسم الله یا الله اکبر و یا الحمدلله را بر زبان بیاورد. 
در ادامه مرغ ها وارد مرحله مهم و حساسی می شوند، دو نفر چاقو به دست بدون این که به اطراف نگاه کنند سرهای مرغ ها را می برند، این قدر در کارشان جدی و دقیق هستند که حضور ما حواس شان را پرت نمی کند و با سرعت و دقت زیادی فرایند ذبح را انجام می دهند.
فرایند ذبح شرعی که انجام می شود به مرحله بعدی یعنی پر کنی وارد می شویم، این کار با دستگاه های پیشرفته انجام می شود، یکی، دو نفر هم بعد از این که پرها توسط دستگاه کنده شدند مواظب هستند پری باقی نماند و مدام نظارت می کنند، سمت بالای دستگاه پر کنی نیز پاهای مرغ برای بسته بندی به سالن دیگری منتقل می شود. 
بعد از این که مرغ ها تمیز شدند، خنک می شوند و در مرحله بعدی نیز دوباره مرغ ها درون وان برای شست و شوی مجدد آماده می شوند.
 

از سالن خارج می شویم و حالا زمان آن رسیده که مرغ ها برای بسته بندی آماده شود، در سالن بسته بندی بیش از 30 نفر کار می کنند، قبل از این که کار بسته بندی انجام شود.
"داوود عباسی" فرماندار ویژه شهرستان مرند در حاشیه این بازدید گفت: شهر مرند بعنوان یکی از قطب های تولید مرغ و تخم مرغ است، شهرستان مرند در دامداری و مرغداری حرف بسیاری برای گفتن دارد. 
وی با بیان اینکه کشتارگاه جهان مرغ نقش اساسی و مهم در تولید مرغ استان دارد، گفت: در این شهرستان 6 واحد مرغداری مادر گوشتی و 2 واحد مرغداری تخم مرغی داریم و 3 واحد کشتارگاه صنعتی طیور در این شهرستان فعال است. 
 

عباسی در ادامه به شهرک دامپروری یامچی اشاره کرد و خبر داد: شهرک دامپروری یامچی به شرکت کیمیا پرور واگذار شده و قرار است بزودی شاهد فعالیت آن شویم. 
فرماندار مرند خبر داد: با توجه به اینکه در این شهرستان موضوع اشتغال مشکل داشتیم، برای رفع این مشکلات جلساتی برای سرمایه گذاران داخلی و خارج از استان داشته ایم و با آغوش باز از سرمایه‌گذاران استقبال می‌کنیم.
وی اضافه کرد: بعضی از سرمایه‌گذاران به هیچ عنوان دنبال تسهیلات نیستند و به دنبال رفع بروکراسی های اداری هستند که در این رابطه نیز کمیته ای را تشکیل داده ایم. 
در ادامه"علی صیادی" مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند در جمع خبرنگاران گفت: علاوه بر شهرستان های داخل استان به استان های همجوار نیز ارسال داریم. 
وی افزود: 15 تا 20 درصد تخم مرغ استان در مرند تولید می‌شود و روزانه در کشتارگاه جهان مرغ حدود 35 تن کشتار صورت می گیرد. 
 

وی با اشاره به سیاست های تشویقی گفت: مسیر تسهیلاتی باز شده است و در صدد رفع مشکل تسهیلات بانکی برای کشتارگاه ها هستیم. 
" اشجعی" سرمایه‌گذار جهان مرغ با اشاره به اینکه 250 نفر در این مجموعه فعالیت می کنند، اعلام کرد: مشکل اساسی ما سرمایه و نقدینگی است، خواستار اعطای تسهیلات و کمک دولتی هستیم تا بتوانیم به فعالیت خود ادامه دهیم.
سپس "خسروشاهی" مدیر عامل شرکت جهان مرغ گفت: این کشتارگاه در 4 هکتار با رتبه A+ عنوان یافته و تنها کشتارگاه A+ در استان کشتارگاه جهان مرغ است، این کشتارگاه برخلاف دیگر کشتارگاه ها تنها یک چیلر دارد. 
خسروشاهی گفت: تنها کشتارگاهی هستیم که در استان بدون پیمانکاری و صفر تا صد کار در خود مجموعه صورت می گیرد. 
وی ادامه داد: جهان مرغ در سطح استان با یک قیمت عرضه می شود، مرغ A+ یا سبز دارای شرایط ویژه ای است که در این کشتارگاه انجام می شود. 
خسروشاهی تاکید کرد: متاسفانه اکنون با ظرفیت یک سوم نسبت به دو سال گذشته فعالیت می کنیم و معلوم نیست سال آینده وضعیت چطور خواهد بود. 
وی خاطرنشان کرد: مردم دیگر نمی‌توانند مرغ بخرند، هزینه بالای مرغ نسبت به سال گذشته امکان خرید برای مردم را کاهش داده است. 
وی افزود: اگر وضعیت مرغ به این روال پیش برود قطعا سال آینده دو کشتارگاه باید تعطیل شوند که شاید یکی از آن ها ما باشیم. 
خسروشاهی به کسانی که می‌خواهند وارد این عرصه شوند، توصیه کرد: هم اکنون 11 کشتارگاه در استان فعالیت می‌کنند، به کسانی که می‌خواهند وارد این حوزه شوند توصیه میکنم هیچ اقدامی نکرده و وارد این عرصه نشوند چرا که در اين وضعيت ضررده است. 
"علی اصغر قراچورلو" صاحب 6 مرغداری در این شهرستان گفت: تمام واحد های ما با ظرفیت کامل کار می‌کنند. 
وی ادامه داد: نسبت به ظرفیت مرغداری ها مجموعا 120 هزار قطعه در طی دو ماه تولید مجموع 6 مرغداری است. 
وی توضیح داد: جوجه یک روزه را خریداری و به مدت 45 روز نگه داری می کنیم.
وی خاطرنشان کرد: میزان تولید ما نسبت به سال گذشته بیشتر شده است و وضعیت مطلوبی داریم.
"اکبر قاسم زاده" عضو هیئت مدیره و قائم مقام شرکت جهان مرغ گفت: مرغ در اولین مرحله ای که وارد می‌شود باید از مرحله سلامت گله عبور کند و سپس به مرحله قلاب زنی وارد شود.
وی ادامه داد: مسئول ذبح مرغ ها را ذبح کرده و به مرحله پر کنی می رسد.
قاسم زاده گفت: 4 ذابح داریم که ناظر شرعی بر آن ها نظارت می کند، برای هر مرغ بسم الله گفته شده و سپس ذبح انجام می شود، روزانه 14 هزار مرغ ذبح می‌شود و بطور مساوی برای هر ذابح بیش از 3 هزار بسم الله گفته می شود. 
وی اظهار داشت: این کشتارگاه ظرفیت کشتار شش هزار در ساعت را دارد.
گزارش نصر می افزاید؛ این بازدید ساعت 2 شب به پایان رسید.
انتهای پیام/
کشتارگاه ها نیازمند توجه دولت محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   دایی مشد   6 ماه پیش  

بسیار عالی. کسانیکه دنبال پیمان کار خوب هستند در خدمت اشان هستیم از ص
پژوهشیار