عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه/

تزریق واکسن و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی بهترین راهکار برای پیشگیری از آنفلوانزا

1398/09/09 - 16:45 - کد خبر: 8055 نسخه چاپی

نصر: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، پزشک و فوق تخصص بیماری‌ های عفونی به عواملی که سبب افزایش ابتلا به بیماری آنفلوانزا در کشور شده‌ اند، اشاره کرد و گفت: سرمای زودرس، حضور مردم در اجتماعات، عدم تزریق واکسن و رعایت نکردن بهداشت فردی و اجتماعی از مهمترین دلایل افزایش این بیماری در روزهای اخیر است.

به گزارش نصر، دکتر "علی انشایی" با اشاره به اینکه مهم ترین عامل شیوع آنفلوانزا، عدم رعایت بهداشت فردی و جمعی است، اظهار کرد: این عوامل سبب شده تا انتقال ویروس بیماری بیشتر از سال های گذشته باشد؛  زیرا ویروس آنفلوانزا به عنوان یک بیماری واگیردار، به سرعت افراد را مبتلا می کند و هرچه تعداد مبتلایان بیشتر باشد، مرگ و میر ناشی از این بیماری نیز افزایش خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه جهش یا موتاسیون ویروس باید توسط آزمایشگاه مرجع اعلام شود، ادامه داد: نمونه ها درحال بررسی هستند و نتایج آن از سوی مسئولان پس از بررسی، اعلام خواهد شد.

وی با عنوان این مطلب که سرماخوردگی نیازی به درمان دارویی ندارد و با استراحت بیمار و خورد مایعات، فرد خوب می شود، افزود: علائم آنفلوانزا با دردهای شدید استخوانی، تب و لرز، ضعف عمومی و بی حالی و...، همراه است و نوع شدید آن می تواند منجر به ذات الریه شود که در این صورت فرد می بایست بستری و تحت درمان قرار گیرد.

فوق تخصص بیماری‌ های عفونی ادامه داد: متاسفانه بعضی از افرادی که دچار ذات الریه می شوند، ممکن است به درمان جواب ندهند و منجر به مرگ فرد بیمار شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه به شیوع آنفلوانزا در کشور اشاره کرد و گفت: تزریق واکسن و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی بهترین راهکار برای پیشگیری از این بیماری است و مردم با این دو راهکار می توانند از عوارض آن در امان باشند.

انشایی، شستشوی دست ها را از مهمترین کارها برای ممانعت از ابتلا و همچنین پیشگیری از بیماری اعلام کرد و گفت: با این راهکار ساده می‌ توان از ابتلا و همچنین انتقال بیماری جلوگیری کرد، لذا توصیه می ‌شود مردم شتسشوی دست ها با آب و صابون را جدی بگیرند.

وی به افرادی که نشانه بیماری را دارند، توصیه کرد: مردم مبتلا به این نوع بیماری باید از حضور در اجتماعات مانند عروسی و عزا تا حد امکان خودداری کنند و اگر مجبور به رفتن هستند، از دست دادن، درآغوش گرفتن و بوسیدن دیگران خودداری کنند؛ همچنین والدین نباید فرزندان بیمار خود را به مدرسه بفرستند یا کارمندان و کارگران که علائم بیماری را دارند، حتما سرکار نروند تا از این طریق بیماری به دیگران سرایت پیدا نکند.

فوق تخصص بیماری های عفونی بر دفع بهداشتی آب بینی، آب دهان و خلط با استفاده از دستمال کاغذی یکبار مصرف تاکید کرد و گفت: مردم با رعایت بهداشت از عوارض این بیماری در امان خواهند ماند.

انشایی با اشاره به اینکه اگر یکی از اعضای خانواده هم دچار این بیماری شد تا حد امکان در اتاق جداگانه نگهداری شود، تاکید کرد: خانواده ها پنجره اتاق های منازل را هر از گاهی باز کنند تا تبادل هوا انجام شود و ویروس در خانه تجمع پیدا نکند.

این پزشک عمومی با بیان این مطلب که ویروس آنفلوانزا هر روز در حال تغییر است، اذعان: تزریق واکسن فقط می تواند شدت بیماری را کاهش دهد، در حالی که در بعضی موارد یک نفر به طور همزمان درگیر دو سه نوع ویروس آنفلوانزا می شود.

 

چه کسانی باید واکسن آنفلوانزا بزنند؟

فوق تخصص بیماری‌ های عفونی با طرح این سوال که چه کسانی باید واکسن آنفلوانزا تزریق کنند، گفت: افراد بالای ۶۰ سال، کودکان شش ماهه تا شش سال، بیماران قلبی، ریوی، کلیوی و مادران باردار لازم و واجب است تا واکسن آنفولانزا را در فصل دوم هر سال تزریق کنند.

انشایی تصریح کرد: همچنین، کسانی که همودیالیز، رادیوتراپی و شیمی درمانی می شوند، بیماران ایدزی یا افرادی که داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی مصرف می کنند و بیماران دیابتی هم باید این واکسن را بزنند.

وی با اشاره به اینکه این واکسن در دسترس، ارزان و موثر است، گفت: هرچند زمان مناسب تزریق واکسن ابتدای فصل پاییز است اما گروه های پرخطر به این زمان توجه نکنند و واکسن بزنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ابراز کرد: وزارت بهداشت اعلام کرد که در آبان ماه ۱۶ مورد مرگ و میر ناشی از این بیماری در کشور داشتیم. با توجه به اینکه ابتلا به بیماری در حال افزایش است، احتمال مرگ و میر ناشی از این بیماری هم افزایش یابد.

 

علائم آنفلونزا
انشایی، شروع ناگهانی و یکباره تب های بالا، کوفتگی عضلات، دردهای استخوانی و عضلانی و سرفه را مهمترین علائم این بیماری اعلام کرد و گفت: افراد در سرما خوردگی فقط با نشانه هایی مانند آبریزش بینی، خلط، گرفتگی بینی و گاهی سرفه مواجه می شوند.

وی در پایان به مردم توصیه کرد که از خوددرمانی در این زمینه به شدت پرهیز کنند و درصورت مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنند و افزود: آنفلوانزا و سرما خوردگی هر دو بیماری ویروسی هستند و احتیاج به تحویز آنتی بیوتیک ندارند. اگر افراد مبتلا به آنفلوانزا دچار عوارضی شوند، ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک پیدا کند که این کار باید با تشخیص پزشک انجام شود.

 

گفت و گو از سحر مغفرت
انتهای پیام/

تزریق واکسن و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی بهترین راهکار برای پیشگیری از آنفلوانزا نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار