یادداشت نصر/

همچنان از گفتگو و توسعه می‌گوییم

1401/08/23 - 19:19 - کد خبر: 80516 نسخه چاپی

نصر: پانزدهمین بهار رسانه «نصر» فرا رسید و ما در طول این سال‌ها بزرگ‌تر شدیم و ریشه‌های درخت‌مان در بین مردم و حاکمیت بیش‌تر ریشه دواند.

همه ما در «نصر» از سر دغدغه و درد قلم به دست گرفتیم تا بلکه التیامی و یا حداقل تریبونی برای بیان خواست‌های هم‌وطنان‌مان باشیم. دغدغه‌های ما در تحریریه «نصر» برگرفته از دغدغه‌های جامعه‌مان است؛ از محیط‌زیست و خشک شدن دریاچه ارومیه گرفته تا درد نان و معیشت مردم؛ اما همه در یک دغدغه مشترکیم و آن دغدغه ایرانی مستقل و توسعه یافته است.

ما از بدو فعالیت «نصر» از درد مردم گفته‌ایم و تا جایی که می‌توانستیم برای گفتن و علاج آن‌ها تلاش کرده‌ایم، هر چند فشارها و هزینه‌هایش را هم به جان خریدیم.

در روزهایی که گفتن و نوشتن از دریاچه ارومیه جرمی نابخشودنی تلقی می‌شد، متناوباً از درد خشک شدن دریاچه ارومیه نوشتیم و آن‌قدر گفتیم، گفتیم و گفتیم تا گفتمان احیای دریاچه ارومیه به گفتمان غالب و مشترک مردم، سمن­ ها و دولت تبدیل شد تا دولت حسن روحانی را که با وعده احیای دریاچه ارومیه از مردم بزرگ و عزیز آذربایجان رای اعتماد گرفته بود، مجاب کند اولین مصوبه دولتش را به احیای دریاچه ارومیه اختصاص دهد.

درد ما یکی دو تا نبود و نگرانی‌هایمان به وسعت نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم ایران بود، اما تلاش کردیم یکی یکی دردهای مردم را تا آنجا که خطوط زرد، نارنجی و قرمز اجازه می‌دهند، بازگو کنیم تا بلکه مرهمی برایشان پیدا شود.

در حوزه اقتصاد، تراژدی خصوصی‌سازی و واگذاری بنگاه‌های عظیم دولتی به بخش خصوصی نااهل را سدی مقابل توسعه صنعتی و اقتصادی کشورمان دانستیم و با همه استعدادمان کوشش کردیم تا این روند غلط و ناصواب متوقف شود و خوشبختانه در این زمینه تا حدود زیادی به پشتوانه اعتماد عمومی به رسانه «نصر» موفق بودیم و به رغم همه فشارها و با پای کار آمدن قوه قضاییه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرکت‌های بزرگی مانند گروه ماشین سازی تبریز، کشت و صنعت دشت مغان و... به بیت‌المال برگشت داده شدند و دست نااهلان از بزرگترین سرمایه‌های ملی و صنعتی کشورمان کوتاه شد.

محیط‌ زیست همچون شما مردم عزیز همواره دغدغه اصلی ما بوده و هست؛ آلوده‌سازی آب‌های زیرسطحی، خاک و هوا و بی‌عملی سازمان‌های مربوطه برای مقابله با متخلفان در این حوزه آزارمان می‌داد. در این زمینه بحران آلایندگی زیست­ محیطی «کاوه سودا»، «معدن طلای اندریان»، «معدن مس سونگون»، «پتروشیمی تبریز»، «پالایشگاه تبریز» و... نام­ های آشنایی برایتان هستند که قصور مسئولان سازمان حفاظت محیط­زیست در برخورد با تخلفات آنان را به یک جریان رسانه ­ای تبدیل کردیم و خوشبختانه با اقدام سازمان­ های نظارتی و قضایی پرونده­ تخلفات زیست­ محیطی شرکت­ های صنعتی و معدنی و برخی مدیران حفاظت محیط زیست استان به دادگاه ­های صالحه ارجاع شد و امیدواریم مسئولان دستگاه قضایی به­ زودی نتایج بررسی ­ها و اقدامات خود در این حوزه­ را برای مردم تشریح کنند. ما حفظ محیط‌زیست و انفال الهی را اولویت­ اول می‌دانیم و حمایت از گفتمان توسعه پایدار را سرلوحه کارمان در «نصر» قرار داده‌ایم.

همکاران ما در حوزه­ های مختلف تحریریه نصر به فراخور دغدغه ­های موجود تلاش کردند تا همواره آئینه ­ای از خواست مردم باشند. موضوعات مهمی مانند آسیب ­های اجتماعی و توجه ویژه به تقویت بنیان خانواده، تخریب جنگل­ های ارسباران، زبان، فرهنگ و هنر آذربایجان، عقب­ ماندگی­ ها در شاخص های اقتصادی، فساد، بن بست ارتباطی راه آهن آذربایجان و... مسائلی بودند که «نصر» در هر فرصتی که پیش آمده تلاش کرده است آن­ها را به چالش بکشد.

ما رسانه ­ایم و اساس کار ما گفتگو است و همه این تلاش ­ها در بستر گفت­گو شکل گرفته است. «نصر» به عنوان رسانه ­ای که هیچ­گاه جناحی نبوده، همواره رویکردی توسعه ­محور داشته و از همه ظرفیت­ ها برای بیان مسائل و حل مشکلات کشورمان استفاده کرده است.

ما معتقدیم که گفتگو بستر توسعه را شکل می ­دهد و همواره برای بسط دادن گفتمان در حوزه ­های مختلف کوشش کرده ­ایم. دور اول سلسله نشست های «مسیر توسعه» در راستای اجرای راهبرد رسانه ­ای و رسالت اجتماعی «نصر» با محوریت بسط گفتمان و هم ­افزایی ملی برای نیل به توسعه با حضور نخبگان سیاسی، اقتصادی و جامعه شناسان برجسته کشور با همین هدف به سرانجام رسید و انشاالله ادامه خواهد یافت.

اما امروز و در روزهایی که گفت­گو به فراموشی سپرده شده، نقش رسانه ­ها در بیان مطالبات مردم و نزدیک کردن دیدگاه­ های جامعه و حاکمیت به یکدیگر بیشتر دیده می­ شود. خبرنگاران و رسانه ­ها به عنوان یکی از موثرترین کنشگران مرزی این روزها باید بیشتر از هر زمان دیگری اجازه فعالیت داشته باشند. بدانیم بحران­ هایی امروز گرفتارش هستیم، ناشی از فقدان گفت­گو و محدودیت رسانه ­ها است.

ما و دیگر رسانه­ ها اساساً برای گفتگو و ایجاد بستر آن آمده ایم و بزرگ­ترین رسالت ما گفتن، شنیدن و انتشار آن است. ما همواره به رسالت خود در بیان مطالبات مردم و بسط دادن بستر گفتگو پای­بند هستیم و «نصر» را همواره به عنوان «صدای آذربایجان» گرامی و بزرگ خواهیم داشت.

محمد سهرابی
انتهای پیام/
همچنان از گفتگو و توسعه می‌گوییم محمد سهرابی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار