وزیر علوم:

۳ درصد بودجه وزارت علوم به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص دارد

1401/08/23 - 17:24 - کد خبر: 80504 نسخه چاپی

نصر: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از زمان تصدی مسئولیت، تلاش کردیم در عرصه‌های علمی، فرهنگی، عمرانی و پژوهشی با شتاب بیشتری نسبت به گذشته قدم برداریم و برای تمرکز برنامه‌ها و اقدامات، پنچ اولویت برای ستاد و دانشگاه‌ها تعریف و اعلام شد.

به گزارش نصر، محمدعلی زلفی‌گل در نشستی با با نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی گفت: علی‌رغم فروکش کردن و کم شدن موارد ابتلا به کرونا، تبعات آن هنوز در دانشگاه‌ها و وزارت علوم است.
وی افزود: چه از بُعد فرهنگی و اجتماعی و چه از ابعاد مالی و خدماتی در دانشگاه ها درگیر مسائل پسا کرونا هستم.
وزیر علوم گفت:  با توجه به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، به این موسسات ابلاغ شد  که سه درصد بودجه جاری به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص یابد.
دکتر زلفی‌گل پنچ اولویت را شامل مرجعیت و دیپلماسی علمی فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش و برون‌داد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد، فناور و نوآور پروری و تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش اعلام کرد و گفت: برای هر اولویت برنامه های خاصی تعریف شده است.
وزیر علوم اظهار داشت: در دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم در سال گذشته اتفاقات علمی و فناوری بزرگی افتاد که حوادث و اغتشاشات اخیر مانع دیدن آنها شد.
وی اعلام کرد: در مرجعیت علمی در یکسال گذشته ۲۰ مجله علمی و پژوهشی در حال انتشار در جمهوری اسلامی ایران تحت نمایه‌های بین المللی قرار گرفت و تشویق و آموزش سردبیران و مسئولان مجلات علمی در دستور کار وزارت قرار گرفت.
زلفی‌گل گفت: در سال ۱۳۸۳، چهار استاد ایرانی در فهرست یک درصد دانشمندان برتر جهانی قرار داشتند ولی امسال  ۸۴۰ نفر از دانشگاه‌های ایران در لیست یک درصد دانشمند برتر قرار دارند که این در راستای سیاست مرجعیت علمی وزارت علوم است. همچنین حدود یک هزار و 800 دانشمند کشور در لیست ۲% دانشمندان برتر بین المللی قرار دارند.
وزیر علوم در این جلسه ضمن قدردانی از حضور و تلاش‌های تشکل‌های دانشجویی در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها گفت: کنشگران اصلی فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌ها مجموعه تشکل‌های دانشگاهی و دانشجویی است.
وی گفت: در اغتشاشات اخیر برای مدیریت بهتر دانشگاها جلسات زیادی با روسای دانشگاه‌ها داشتیم و تمام تلاش‌ها و مسئولین دانشگاه‌ها این است که دانشجویان و اساتید که سرمایه‌های علمی و ارزشمند کشور هستند، آسیب نبینند و شأن دانشگاه حفظ شود و باید تلاش کنیم تا با پیگیری مطالبه مقام معظم رهبری، برگزاری جدی‌تر کرسی‌های آزاداندیشی را در دانشگاه‌ها در دستور کار قرار دهیم تا در محیطی علمی و با باز کردن باب گفتگو سوالات و شبهات را مطرح کرد و به بحث و تبادل نظر پرداخت.
به گزارش اداره روابط عمومی وزارت علوم، دبیران و نمایندگان انجمن اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت)، بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان، جنبش عدالت‌خواه دانشجویی و انجمن اسلامی دانشجویان مستقل به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.
انتهای پیام/
۳ درصد بودجه وزارت علوم به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص دارد خبرگزاری عصرایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار