یادداشت/

آشنایی با ورزشگاه‌های میزبان دیدارهای ایران در جام جهانی

1401/08/23 - 16:57 - کد خبر: 80499 نسخه چاپی

نصر: تیم ملی فوتبال ایران در رقابت های جام جهانی 2022 قطر در استادیوم های خلیفه، احمد بن علی الریان و ورزشگاه الثومه به مصاف انگلیس، ولز و آمریکا خواهد رفت.

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، اولین مسابقات جهانی فوتبال به شمار می‌رود که در منطقه خاورمیانه برگزار می‌شود. این دوره از جام جهانی با بازی افتتاحیه در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آبان ۱۴۰۱) ساعت ۱۳ به وقت محلی دوحه آغاز می‌شود و در تاریخ ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر ۱۴۰۱) در ساعت ۱۸ به پایان می‌رسد. از همین رو، کشور میزبان هشت استادیوم را برای برگزاری ۶۴ بازی جام جهانی فوتبال آماده کرده است. زمانی که قطر به‌عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ انتخاب شد، این کشور ساخت این استادیوم‌ها را در نقاط مختلف خود آغاز کرد.
کمتر از یک هفته مانده به رقابت های جام جهانی 2022 قطر اکثر تیم های حاضر در این جام وارد قطر شدند و از نزدیک با ورزشگاه هایی که بایستی در آن به مصاف حریفان خود بروند، آشنا شده اند و تیم ملی فوتبال ایران نیز روز دوشنبه برای سومین دوره حضور پیاپی در بزرگترین تورنمنت فوتبال جهان راهی قطر شدند تا در این چند روز تمرینات خود را در کشور میزبان ادامه دهند.


 
شاگردان کارلوس کی روش در حالی از ساعت 16:30 روز دوشنبه 30 آبان ماه به مصاف تیم انگلیس خواهند رفت که می توان گفت حساس ترین رقیب ایران در مرحله گروهی محسوب می شود.
دیدار دو تیم ایران و انگلیس در ورزشگاه 40 هزار نفری خلیفه برگزار می شود؛ ورزشگاهی که به افتخار خلیفه بن احمد آل ثانی، امیر سابق قطر نامگذاری شده، بخشی از مجموعه شهر ورزشی دوحه است. استادیوم خلیفه اولین ورزشگاه آماده شده برای جام جهانی 2022 است که سال 1967 ساخته شده. بنابراین می‌توان گفت که این استادیوم تنها ورزشگاه قطر است که به تازگی و از صفر ساخته نشد. ورزشگاه خلیفه تا دور سوم پلی آف میزبان بازیکنان جام جهانی است. این استادیوم معروف و بین المللی سیستم خنک کننده مجهزی دارد که باعث می‌شود تماشاگران و بازیکنان در شرایط دمایی مناسبی قرار بگیرند. ورزشگاه خلیفه تا پیش از آغاز مسابقات جام جهانی 2022 قطر میزبانی مسابقات دیگری همچون جام باشگاه‌های جهان و همچنین مسابقات قهرمانی دوومیدانی جهان را بر عهده داشته است. استادیوم خلیفه در سال ۲۰۱۱ نیز میزبان فینال بین ژاپن و استرالیا در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱ بود. این استادیوم محل بازی تیم ملی قطر محسوب می‌شود.
تیم ملی ایران در دومین دیدار خود از ساعت 13:30 روز جمعه 4 آذر ماه در ورزشگاه احمد بن علی الریان به مصاف تیم ولز خواهد رفت. ورزشگاه احمد بن علی الریان که در حاشیه شرقی منطقه شهری دوحه واقع شده است، در تاریخ 18 دسامبر 2020 با دیدار فینال امیر کاپ رسما افتتاح شد و ویژگی برجسته آن نمایی است که نمادهای مختلف فرهنگ قطر را در خود جای داده و از تپه های شنی صحرای مجاور الهام گرفته شده است.
در این استادیوم از مواد سازگار با محیط زیست استفاده شده تا کمترین آسیب را به محیط اطرافش وارد کند. برای ساخت سقف استادیوم، فلزهای مختلف با سبکی خاص استفاده شده تا نور خورشید به داخل این مکان راه پیدا کند. همچنین روی آن، پنل‌های فتوولتائیک به‌کار رفته و با جذب نور خورشید، برق مورد نیاز ورزشگاه تامین خواهد شد. 


 
در ساخت استادیوم الریان مواد بازیافتی به‌کار رفته. قرار گرفتن همه این ویژگی‌ها در این استادیوم باعث شده که این مکان موفق به دریافت گواهینامه از سازمان ارزیابی پایداری جهانی (GSAS) شود.
یوز های ایرانی در آخرین و حساس ترین دیدار خود در یکی از زیبا ترین ورزشگاه های قطر به مصاف آمریکا خواهند رفت. ورزشگاه الثمامه یکی از ورزشگاه‌های تازه ساخته شده برای جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر است و  ساخت این ورزشگاه در سال ۲۰۱۷ آغاز شد و بیش از چهار سال طول کشید و به طور رسمی در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ با چهل و نهمین فینال امیر کاپ افتتاح شد. 
استادیوم الثمامه با پلانی به‌صورت دایره کامل با قطر ۲۴۰ متر، شکلی بسیار زیبا و هنری دارد. نما و سقف ورزشگاه با الهام از عرقچین عربی طراحی شده‌اند؛ یک‌نوع کلاه سنتی که برای قرن‌ها توسط مردان و پسران کشورهای عربی خاورمیانه استفاده شده است. در فرهنگ عربی، عرقچین بخشی محبوب از سنت خانوادگی و نمادی از عزت و استقلال و مسیر هر پسری به‌سوی بزرگسالی است.
این استادیوم که ۴۰ هزار نفر ظرفیت دارد، به طور خاص برای مسابقات و تور جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ساخته شده است و میزبان تعدادی از مسابقات تا مرحله یک چهارم نهایی خواهد بود. بعد از پایان مسابقات ظرفیت استادیوم به ۲۰ هزار صندلی کاهش پیدا می‌کند و صندلی‌های اضافی به کشورهای در حال توسعه داده می‌شود که بازتابی واقعی از سخاوت مردم قطر است. 
انتهای پیام/
آشنایی با ورزشگاه‌های میزبان دیدارهای ایران در جام جهانی حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار