وزیر نیرو مطرح کرد:

کاهش ۵۰ درصدی مصرف انرژی کولرهای آبی با تعیین استانداردهای جدید

1401/08/23 - 12:33 - کد خبر: 80462 نسخه چاپی

نصر: وزیر نیرو از آغاز اقدامات مشترک وزارت نیرو و سازمان ملی استاندارد خبر داد و گفت: اخیرا محققان در سازمان ملی استاندارد اقداماتی در راستای بررسی کولرهای آبی انجام داده‌اند که با قرار دادن فناوری‌های نوین، مصرف آب و برق تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش نصر، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در همایش "روز ملی کیفیت"، با اشاره به افزایش سرانه مصرف آب در کشور گفت: روزگاری سرانه مصرف آب در کشور برابر با 6 هزار و 500 متر مکعب در سال بود، اما این رقم امروز به یک هزار و 200 متر مکعب افزایش یافته است.
وی از آغاز اقدامات مشترک وزارت نیرو و سازمان ملی استاندارد ایران خبر داد و افزود: نتیجه این اقدامات با کاهش مصرف انرژی و آب همراه خواهد بود.
وزیر نیرو با اشاره به مصرف غیرمنطقی برق در کولرهای آبی تولیدی و وارداتی، ادامه داد: اخیرا محققان در سازمان ملی استاندارد، اقداماتی در راستای بررسی کولرهای آبی انجام داده‌اند که با قرار دادن فناوری‌های نوین، مصرف آب و برق در این تجهیزات تا 50 درصد کاهش پیدا می‌کند.
محرابیان با اشاره به ضرب المثل "کار نیکو کردن از پر کردن است"، افزود: با توجه به این ضرب المثل، می‌توان گفت که مردم این سرزمین از روزگاران قدیم توجه ویژه‌ای به مقوله کیفیت داشته‌اند؛ کیفیت در فرهنگ ایرانی پایه و اساس هر نوع خدمتی است.
وی در همین رابطه تصریح کرد: با بررسی تاریخ کشور و اثراتی که بر جای گذاشته است، می‌توان نتیجه گرفت کیفیت همواره در کنار تولیدات ایرانی قرار داشته و با آن همراه بوده است. با نگاه به ابنیه و ساختمان‌ها، تولیدات و میراثی که از ایرانیان از گذشته تا به امروز برجای مانده بر این مسئله تاکید می‌شود که کیفیت تولیدات ایرانی در سراسر جهان زبانزد و شهره بوده است.
وی، توجه به کیفیت را از نکات مهم افزایش سطح رضایتمندی مشتریان برای هر نوع خدمت و تولید دانست و افزود: امروز کیفیت، اصل و اساس هر نوع خدمت و فعالیتی است که با آن سر و کار داریم. در همین زمینه دستیابی به رضایت مشتری می‌طلبد که کیفیت را به عنوان یک عنصر مهم مورد توجه قرار دهیم.
وزیر نیرو با بیان اینکه وضع قوانین استاندارد در کشور برای تضمین کیفیت است، اظهار داشت: همه این قوانین در راستای جلب رضایت مشتری، فروش بهتر و کاهش هزینه‌های تولید است؛ این موضوع در ارتقای سطح کیفیت زندگی بسیار موثر بوده و مسئولان کشور همواره در تلاش هستند تا سطح کیفی زندگی بشر را ارتقا دهند.
وی یادآور شد: توجه به کیفیت و استاندارد با وجود افزایش جمعیت و کاهش منابع طبیعی و انسانی، می‌تواند عدالت اجتماعی را در جامعه حکمفرما کند.
محرابیان در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت منابع آبی و انرژی در کشور افزود: آب و انرژی منابعی است که در هر دو عنصر رعایت کیفیت و کاهش مصرف با توجه به فرهنگ مصرفی که در جامعه بشری است می‌تواند برای ما فرصت‌های زیادی را خلق کند.
وزیر نیرو با بیان اینکه کشور ما منطقه‌ای نیمه خشک به شمار می‌رود، افزود: اگر شرایط بارشی را طی دهه‌های اخیر بررسی کنیم، درمی‌یابیم که میزان سرانه آب در دهه‌های اخیر کاهش یافته و این امر ناشی از کاهش نزولات جوی، رشد جمعیت و افزایش تقاضای بشر برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و توسعه اقتصاد اعم از کشاورزی و صنعت است.
وی با اشاره به افزایش نیاز به آب در تولیدات عصر حاضر، اظهار داشت: امروز هر کالایی که تولید می‌شود به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نیازمند مصرف آب است؛ اگر درصدد افزایش کیفیت و نیز ارتقای سطح رضایت‌مندی هستیم، راهی جز کاهش مصرف آب و افزایش تولید و ارتقای سطح کیفی محصولات نداریم، این امر در مجموع به معنای ارتقای استاندارد است.
محرابیان با تاکید بر اینکه، استاندارد روز به روز باید با شرایط جوامع و کشورها تطبیق یابد، گفت: منابع آب در ایران و بسیاری از کشورهای جهان در حال کاهش است، اضافه کرد: همین امر درباره انرژی نیز صدق می‌کند این در حالی است که مصرف انرژی در ایران در مقایسه با سایر کشورها بسیار بیشتر است؛ ایران دارای منابع هیدروکربنی، نفت و گاز است اما محدودیت‌ها در مصارف انرژی بیش از نیازها رشد می‌کنند.
وزیر نیرو، وضع قوانین استاندارد و نظارت بر اجرای آن را به‌ویژه در کالاهای تولیدی ضروری دانست و گفت: در این زمینه سئوالاتی مطرح است از قبیل اینکه آیا با این میزان انرژی، استفاده بهینه صورت می‌گیرد؟ آیا این منابع طبیعی فقط برای گرم شدن و تولید نور و مصارف اینچنینی است؟ چه میزان از این انرژی را صرف تولید می‌کنیم؟
این عضو کابینه دولت در ادامه صحبت‌های خود از چالش انرژی در جهان سخن به میان آورد و افزود: امروز بخشی از کره خاکی در موضوع انرژی دچار تنش شده است، بخشی از اروپا با کمبود منبع انرژی همراه شده و اقتصاد این جوامع و خانواده‌های ساکن در این جوامع به شدت مورد تهدید قرار دارد.
محرابیان با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی موثر درباره مصرف انرژی در کشور، اظهار داشت: سازمان ملی استاندارد اقداماتی را در این‌باره آغاز کرده و استانداردهایی را وضع کرده است که بر اساس آن موتورهایی روی کولرهای آب تولیدی نصب می‌شود که هم مصرف آب و هم برق را به میزان 50 درصد کاهش می‌دهد.
وی یادآور شد: شدت مصرف انرژی در محصولات تولیدی بسیار زیاد است، اما با اقدامات ارزان ‌قیمت می‌توان مصرف انرژی را کاهش داد؛ این امر به عنوان مسئولیت سنگین بر عهده همه است. باید با اندیشه‌های والا، کیفیت زندگی را ارتقا داد. این مهم با ایجاد امنیت برای مردم امروز و نسل آینده همراه خواهد بود؛ گذشتگان در حفظ منابع طبیعی و انرژی در مقابل ما مسئول بودند و امروز ما در مقابل نسل‌های آتی مسئول هستیم.
انتهای پیام/
کاهش ۵۰ درصدی مصرف انرژی کولرهای آبی با تعیین استانداردهای جدید خبرگزاری تسنیم

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار