دهقانی فیروزآبادی:

بانک‌ها با جذب و حمایت از دانش بنیان ها آینده خود را تضمین کنند

1401/08/22 - 16:27 - کد خبر: 80414 نسخه چاپی

نصر: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور از بانک‌ها خواست با جذب و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان مشتریان مهم و سودآور، آینده خود را تضمین کنند.

به گزارش نصر، نشست هماهنگی اجرای بندب تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ کشور با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، جمعی از روسای بانک‌ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
دهقانی فیروزآبادی در این نشست اظهار داشت: آینده کشور به شرکت‌های دانش‌بنیان وابسته است و فردا این مجموعه ها تصمیم می‌گیرند سرمایه‌های ارزشمند خود را در کدام بانک و کجا سرمایه‌گذاری کنند.
وی با تاکید بر اینکه ۱۵ سال پیش از اقتصاد دانش بنیان و مفاهیم مرتبط با آن در کشور خبری و اثری نبود، افزود: امروز این مفاهیم به گفتمان حاکمیت بدل شده و حمایت‌های جدی از آن صورت می‌گیرد؛ بنابراین یک هوشمندی نیاز است تا از این دارایی فکری و آینده کشور استفاده کنیم.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور تصریح کرد: تنها اقتصادی است که تحقق سودهای چند برابری و چند درصدی در آن تضمین شده است. اقتصادی که فقط مختص استارتاپ‌های کوچک نیست بلکه شرکت‌های بزرگ فعال دارای ارزش افزوده بالا در زمینه کشاورزی، بهداشت و درمان، انرژی و غیره را هم دربر می‌گیرد که آینده اقتصادی کشور در دستان آنها است.

آینده کشور به شرکت‌های دانش‌بنیان وابسته است
دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: آینده کشور به شرکت‌های دانش‌بنیان وابسته است و فردا این مجموعه ها هستند که تصمیم می‌گیرند سرمایه‌های ارزشمند خود را در کدام بانک و کجا سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین حمایت امروز بانک‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان آینده کشور را رقم می‌زند و در واقع بانک‌ها با این کار مشتریان خود را برای آینده تامین می‌کنند. ‌
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تا ماه‌های پایانی امسال شاهد تحقق بخش بزرگی از تبصره ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان و پرداخت تسهیلات بانکی به شرکت‌های دانش‌بنیان باشیم و امید را به کشور تزریق کنیم.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور افزود: کشور طی این سال ها در توسعه مفهوم شرکت های دانش بنیان و خلاق خوب عمل کرده است و امروز یک جامعه بزرگ داریم از شرکت‌های توانمندی که آمادگی دارند از سطحی به سطح بالاتر بروند و اثرگذاری جدی در اقتصاد داشته باشند. این شرکت ها در حوزه فناوری فعالیت می‌کنند به بلوغ رسیده‌اند و نیازمند حمایت جدی هستند تا به سطح بازار برسند و تاثیرگذار شوند.
به گفته دهقانی فیروزآبادی یکی از ابزارهای ارتقای این شرکت‌ها از جنبه ابزارهای مالی و گسترش بازار، ارائه تسهیلات مالی به آنها است. قانون جهش تولید دانش‌بنیان هم منابع خیلی خوبی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و خلاق در نظر گرفته است. صندوق نوآوری و شکوفایی هم به عنوان یک نهاد پیشرو و مترقی مدل‌های خوب و کارآمدی برای این حمایت ها دارد.
وی ادامه داد: مجموعه این اتفاقات با کمک دو مفهوم صندوق نوآوری و شکوفایی نسل ۳ و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان نسل ۴ تسریع و تسهیل خواهد شد. نقطه تفاوت این دوره با دوره گذشته، کمک به شرکت های دانش بنیان و خلاق در دریافت سهم جدی از اقتصاد و تولید ناخالص ملی است.
دهقانی فیروزآبادی افزود: این تسهیلات در قالب های مختلفی چون تبصره ۱۶ و ۱۸، تسهیلات صندوق ها و صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه می شود.
وی ادامه داد: امروز شرکت دانش بنیانی که حرف جدی برای گفتن و بازار برای توسعه محصول داشته باشد به راحتی و قطعا مسیر برای گرفتن تسهیلات را پیدا خواهد کرد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور همچنین گفت: یکی از بندهای قانونی ما در این مسیر اجرای تبصره ۱۶ است و در این جلسه بین دستگاهی جذب بهتر و بیشتر منابع این تبصره مورد بررسی قرار گرفت.

تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور چیست؟
براساس گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، در راستای اشتغال دانش‌بنیان و صنایع خلاق در سراسر کشور و تمامی استان‌ها با اولویت مناطق محروم، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از طریق بانک‌های عامل مبلغ پنجاه هزار میلیارد ریال از محل منابع سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی را با معرفی صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق اختصاص دهد.
شرایط و سقف تسهیلات پرداختی در این بند توسط صندوق و وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین می‌شود.
انتهای پیام/
بانک‌ها با جذب و حمایت از دانش بنیان ها آینده خود را تضمین کنند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار