گزارش/

وقتی دارو کمیاب شد/ دارویار دردی از مردم دوا نکرد

1401/08/22 - 13:03 - کد خبر: 80389 نسخه چاپی

نصر: مردم از گرانی و کمبود دارو گلایه دارند و طی روزهای اخیر با چالش کمبود دارو به‌ویژه داروهای آنتی بیوتیکی و بیماری‌های خاص مواجه شده اند و طرح دارویار نیز گرهی از مشکلات دوا نکرد.

به گزارش نصر، با اجرای طرح دارویار که از ۲۳ تیرماه امسال اجرایی شد، قرار بود دیگر شاهد کمبود دارو نباشیم اما این موضوع طی هفته‌ها و روزهای اخیر سلامت عمومی کشور را تهدید کرده است و مردم از کمبود و گرانی دارو گلایه دارند.
موضوع کمبود آنتی‌بیوتیک هم که با وجود طغیان آنفلوآنزا همچنان ادامه دارد، موضوعی که حتی با خرید و ورود آنتی‌بیوتیک هم برطرف نشده است.
البته موضوع تنها کمبود آنتی بیوتیک نیست، کمبود داروهای بیماران سرطانی، بیماری‌های خاص چون ام اس هم بر کمبود آنتی بیوتیک افزوده شده است.
ناگفته نماند طبق نظرسنجی صداوسیما، ۸۵ درصد مردم از طرح حذف ارز ترجیحی دارو ناراضی هستند و ۵۸ درصد نیز از قیمت داروها رضایت ندارند؛ بنابراین سری به یکی از داروخانه‌های شلوغ تبریز زدیم.
یکی از مراجعه‌کنندگان در رابطه با کمبود دارو به خبرنگار مهر می‌گوید: برادرم بیماری ریوی دارد و در بیمارستان بستری است، چنین روز است به دنبال داروهای او می‌گردم اما دارو را پیدا نمی‌کنم.
مرد میانسال دیگری به خبرنگار مهر می‌گوید: سرطان دارم، دنبال داروهای شیمی درمانی می‌گردم به تمامی داروخانه‌های شهر سر زدم اما نبود و اکنون به هلال‌احمر آمدم اما هلال‌احمر هم به بیمه من ایراد گرفته است، واقعاً خسته شده‌ام.
او ادامه می‌دهد: ۲.۵ میلیون تومان حقوق من است اما کفاف هزینه داروها را نمی‌دهد.
زن دیگری نیز به دنبال داروهای دخترش است، می‌گوید: چندین روز است که دنبال داروهای دخترم می‌گردم، او ام اس دارد.
او می‌افزاید: داروهای ام اس بسیار گران شده‌اند و علاوبر آن، دیگر پیدا نمی‌شوند، دخترم روی تخت مانده است و نمی‌تواند حرکت کند؛ چاره من چیست؟

بررسی دلایل کمبود دارو در استان
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز در رابطه با دلایل کاهش دارو به خبرنگار مهر می‌گوید: کمبود دارویی علل متفاوتی دارد و اولین مورد آن، کمبود مواد اولیه است که بخشی از این مواد از کشورهای دیگر وارد می‌شود و در سال‌های اخیر شرکت‌ها با تأمین ارز و مبادلات بانکی که بر اثر تحریم‌های ظالمانه ایجاد شده بود، مشکل داشتند؛ نمی‌توانیم به مقدار کافی داروهای مورد نیاز را تأمین کنیم.
مسلم نجفی با بیان اینکه چهار درصد حداقل دو درصد داروها به طور کامل از خارج کشور وارد می‌شود، ادامه می‌دهد: مورد بعدی قیمت گذاری است، هزینه کارگر، مواد اولیه، آب و برق در طی سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است به‌عنوان مثال شیشه آنتی بیوتیک که خالص آن ۲۰ هزار تومان است دولت قیمت تمام شده آن را ۲۰ هزار تومان اعلام می‌کند.
او می‌افزاید: خوشبختانه طی یک ماه گذشته دولت اقداماتی را نیز انجام داده است که نمونه آن تأمین مابه‌التفاوت ارز و تأمین ارز شرکت‌های داروسازی بود که در این زمینه نقش مهمی ایفا کردند و تا حدودی اقدمات مفیدی انجام شد.
او خاطرنشان می‌کند: در چند مرحله هم قیمت آنتی بیوتیک‌ها اصلاح شد و شرکت‌های داروسازی متقاعد شدند تا با این قیمت‌ها تولید کنند که برای مصرف کننده هم صرفه اقتصادی داشته باشد.

پاشنه آشیل طرح دارویار، پرداختی بیمه‌ها است
نجفی در خصوص طرح دارویار نیز یادآور می‌شود: در طرح دارویار مابه‌التفاوت افزایش قیمت دارو را شرکت بیمه تأمین می‌کند در عین حال این طرح با مشکلات قیمت گذاری مواجه شد که در تأمین مواد اولیه مشکل داشتیم و در نهایت عمده هدف آنها این بود که قیمت داروها افزایش یابد اما به بیمار تحمیل نشود و اگر احیاناً نسخه کاغذی هم به اجبار نوشته شود با ثبت شدن در سامانه بیمه، هزینه افزایش به آنها تحمیل نمی‌شود.
او می‌گوید: با هدف‌گذاری طرح دارویار ۴۵۰ قلم دارو تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و از اهداف دیگر آن جلوگیری از قاچاق بود تا قاچاق معکوس دارو کاهش یابد و دارو به طور کافی تأمین شود.

افزایش بی‌سابقه قیمت دارو
او تاکید می‌کند: داروها افزایش قیمت بسیاری داشتند و آزاد خریدن آنها هزینه بالایی دارد؛ بنابراین بیمار باید بیمه شود و از طریق پزشکان دارو تهیه کند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز متذکر می‌شود: پاشنه آشیل این طرح، پرداختی به داروخانه‌ها بود که باید به‌روز باشد تا داروخانه‌دار احساس نکند سرمایه آن در بیمه مانده است که در تأمین و ذخیره داروی قبلی دچار مشکل نشود.
او می‌گوید: ۶,۰۰۰ میلیارد تومان در شروع طرح دارویار به بیمه‌ها از طریق دولت واریز شد به‌ویژه بیمه سلامت که هزینه‌ها را به موقع پرداخت کردند اما بیمه تأمین اجتماعی تأخیر داشته است.
او خاطرنشان می‌کند: امسال تاکنون با مشکلات کمبودات دارویی در کل کشور مواجه بودیم و هیچکس منکر آن نیست، داروهای کمبود به صورت سهمیه‌ای از خارج کشور تأمین با مجموعه‌ای از عوامل که سهمیه را تعیین می‌کنند، پخش می‌شوند و در کمیته توزیع دارو سهمیه‌بندی می‌کنیم.

مصرف غیر منطقی دارو در کشور
نجفی در ادامه بیان می‌کند: مصرف و تجویز دارو غیر منطقی است، حدود ۳۰ درصد از تجویز سرم هم غیر منطقی است و تقاضای القایی مصرف هم از سوی برخی بیماران وجود دارد که باید فرهنگ سازی شود.
او همچنین ادامه می‌دهد: یکی از اهداف طرح دارویار این است که موارد حمایت دارو و اصلاح قیمت گذاری انجام و کمبودها برطرف می‌شود به‌ویژه در آنتی بیوتیک‌ها که کارخانه‌های توزیع کننده به همان قیمت متقاعد شده‌اند و اکنون سه شیفته کار می‌کنند.
او اظهار می‌کند: واردات و صادرات دارو متمرکز است و در واردات سرم و آنتی بیوتیک اقدامات مهمی انجام شده است و امیدواریم به امید الهی مشکلات برطرف شوند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز می‌گوید: در آذربایجان شرقی نیز خطوط تولید آنتی بیوتیک افزایش یافته و خطوط سرم هم به راه می‌افتد و به‌عنوان فردی که مسئولیت کوچکی در دانشگاه دارم امیدواریم مسائل برطرف شود و نگرانی از بابت کمبود دارو نباشد.
عضو هیأت مدیره نظام پزشکی تبریز نیز در این خصوص به خبرنگار مهر می‌گوید: پیش از موارد اخیر هم چالش داشتیم و اینها چالش جدید ما بودند، پیش از این در واردات مشکلی نداشتیم، اما اکنون داریم که با اعلام کمبود آنتی بیوتیک وزیر به استقبال داروها رفت در حالی که شرکت‌های داروسازی مختلف تبریز، خود داروها را تولید می‌کنند که سرمایه گذاران صنعت دارو هم انتظار دارند، سود خود را دریافت کنند.
محمدرضا سیاهی می‌افزاید: پیش از این سفارش می‌دادیم و ماده اولیه دارو از طریق فاینانس تأمین می‌شد اما اکنون به دلیل تحریم‌ها سیکل عملیاتی ما طولانی شده است و زمان بسیاری طول می‌کشد تا به دست ما برسند و سود ما باید به حدی باشد که ما را هم تأمین کند.
او خاطرنشان می‌کند: در رابطه با بحث صادرات در دانش دارو و زیرساخت صنعتی قوی هستیم اما ظرفیت استفاده از آن کمتر از ۵۰ درصد است، در صادرات هم مشکلات داریم اما کشورهای دنیا در رابطه با تأمین نیاز خود به منافع فکر می‌کند؛ مسائل سیاسی تأثیرگذار هستند اما خود تحت تأثیر مسائل اقتصادی هستند.
او ادامه می‌دهد: متأسفانه ایراد ساختاری در سازمان غذا و دارو داریم، در هر کجای دنیا نظارت بر عهده این سازمان است اما در کشور ما نظارت و تأمین کننده دارو بر عهده آن است.
سیاهی می‌گوید: طرح دارویار، طرح بسیار خوب و درستی است اما احساس می‌شود سازمان‌های دولتی هماهنگی نیستند، شیشه شربت ۱۰۰ میلی‌لیتری ۱۹ هزار تومان است با کمبود آن از هند در بسته‌بندی کوچک‌تری وارد شد و قیمت آن بالاتر رفت.

ضرورت فرهنگ سازی مصرف دارو
او تاکید می‌کند: مالیات بر ارزش افزوده در مورد خود دارو تعیین نمی‌شود اما مواد اولیه که از خارج کشور وارد می‌شوند، مالیات برای آنها تعیین می‌شود، شرکت‌های داروسازی از بانک‌ها درخواست می‌کنند که برای تأمین مواد اولیه وامی به آنها تعلق گیرد اما نمی‌دهند.
او ادامه می‌دهد: سرانه مصرف دارو در ایران ۷۰ دلار است اما در آمریکا ۱۲۰۰ دلار است البته این مقدار ناشی از پایین بودن قیمت دارو است، ایراد ساختاری در سیستم درمانی داریم، فرهنگ درخواست دارو بدون تجویز پزشک نیز وجود دارد و هرکسی سرما می‌خورد، می‌گویند آمپول بتامتازون تجویز شود یا در مورد تجویز سرم حتماً ضرورتی ندارد که از طریق رگ باشد، خوراکی هم می‌شود.

به موقع بودن پرداختی بیمه‌ها از سوی دولت
مدیر درمان بیمه تأمین اجتماعی تبریز هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر یادآور می‌شود: با آغاز طرح دارویار پرداختی ما تقریباً به‌روز شد که ۶۰ درصد شهریور ماه را تسویه کرده‌ایم و باقی را نیز فردا تسویه می‌کنیم، پرداختی ما دو برابر شده است پیش از این ۳۰ میلیارد تومان بود و از مرداد ماه سال جاری ۷۰ میلیارد تومان شده و درصد سهم بیمه افزایش یافته است که نزدیک به ۹۷ درصد قیمت برخی داروها را بیمه تأمین می‌کند اما پرداختی ما به داروخانه‌ها منظم است.
حسن سیدی می‌گوید: از سوی دولت هم به بیمه منظم پرداخت می‌شود و ما براساس آن به صورت متمرکز پرداخت می‌کنیم.
انتهای پیام/
وقتی دارو کمیاب شد/ دارویار دردی از مردم دوا نکرد خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار