پاسخ به یک ادعا درباره تاخیر دولت در تصویب آیین‌نامه‌های بودجه ۱۴۰۱؛

مجلس جداول بودجه را با ۵ ماه تاخیر به دولت ارسال کرد

1401/08/22 - 11:14 - کد خبر: 80364 نسخه چاپی

نصر: یک نماینده مجلس در حالی دولت را مقصر تاخیر در تصویب آیین‌نامه اجرایی بودجه معرفی می‌کند که مجلس در اقدامی بی‌سابقه، جداول بودجه سال جاری را که می‌بایست بلافاصله پس از تصویب قانون بودجه به دولت ارسال شود با ۵ ماه تاخیر به دولت ارسال کرده است.

به گزارش نصر، پس از طرح انتقادات از دولت مبنی بر عدم تخصیص بودجه اشتغال (تبصره ۱۸) در صحن علنی هفته گذشته مجلس، به‌تازگی یکی از نمایندگان مجلس «تاخیر در تصویب آیین‌نامه‌های اجرایی بودجه» را ناشی از قصور دولت عنوان کرده است.
این نماینده مجلس نوشته است: مطابق بند «و» تبصره (۲۰) قانون بودجه ۱۴۰۱ آیین‌نامه‌های اجرایی مورد نیاز قانون بودجه در مواردی که مدت خاصی پیش‌بینی نشده، باید حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ قانون بودجه تهیه و به تصویب هیات وزیران برسد همچنین طبق جز (۹) بند الف تبصره (۱۸) همین قانون، دستورالعمل اجرایی این بند باید تا خردادماه سال ۱۴۰۱ تهیه و به تصویب می‌رسید که این امر با ۶۴ روز تاخیر انجام شد.

بازخواست دولت به دلیل خطای مجلس!
انتقادات از تاخیر در تصویب آیین‌نامه‌های اجرایی بودجه سال جاری در حالی است که مرور اتفاقات رخ داده در این باره نشان می‌دهد، علت این موضوع، تاخیر ۵ماهه مجلس در ارسال جداول قانون بودجه سال جاری است.
ماجرا از این قرار است که پیچیده شدن ارقام جداول بودجه به علت مصوبات مجلس، باعث ناترازی منابع و مصارف بودجه شد. همین مسئله موجب شد مجلس ۵ ماه برای تراز کردن جداول منابع و مصارف بودجه وقت بخرد. در نهایت مجلس جداول مذکور را در مرداد ماه امسال به دولت ارسال کرد و دولت نیز آیین‌نامه‌های اجرایی مذکور را به تصویب رساند.
تاخیر بی‌سابقه مجلس در ارسال جداول قانون بودجه به دولت، باعث شد کشور نیمی از سال را بدون اطلاع از جزئیات ارقام قانون بودجه سپری کند. با این حال دولت هرگز بنا نداشت قصور بی‌سابقه مجلس در این رابطه را رسانه‌ای کند.
انتهای پیام/
مجلس جداول بودجه را با ۵ ماه تاخیر به دولت ارسال کرد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار