پایان ثبت‌نام نوبت اول کنکور ۱۴۰۲/ مسئولان و دولتمردان پاسخگوی دانشجویان

1401/08/21 - 15:36 - کد خبر: 80313 نسخه چاپی

نصر: آموزش عالی سومین هفته از آبان را نیز با اخبار متنوعی؛ از جمله پایان ثبت‌نام نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۲ و نشست‌های مفصل پرسش و پاسخ دولتمردان و مسئولان در دانشگاه‌ها برای پاسخ به سوالات دانشجویان گذراند.

به گزارش نصر، روند برگزاری نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ که از شامگاه هشتم آبان آغاز شده بود، در نهایت و بعد از یکبار تمدید شامگاه چهارشنبه (۱۸ آبان) به پایان رسید و در مجموع طی ۱۰ روز مهلت ثبت‌نام حدود ۹۶۰ هزار نفر در آن ثبت‌نام کردند.
داوطلبان باید روزهای ۲۹ و ۳۰ دی در اولین دوره متفاوت‌ترین آزمون سراسری شرکت کنند که نسبت به آزمون سال‌های قبل با تفاوت‌های عمده‌ای یعنی حذف دروس عمومی از آن، تاثیر ۴۰ درصدی معدل پایه دوازدهم و ضرورت داشتن سابقه تحصیلی، همچنین معتبر بودن جواب آزمون برای ۲ سال برگزار می‌شود. 

افتتاح باشگاه طلایه‌داران علم در دانشگاه تهران/ تدوین آیین‌نامه گردشگری علم و فناوری
باشگاه طلایه‌داران علم دانشگاه تهران عصر دوشنبه (۱۶ آبان) با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس این دانشگاه در موسسه الکتروشیمی دانشگاه تهران افتتاح شد.
محمد علی زلفی گل در این مراسم با اشاره به تولید دو درصد علم دنیا در ایران و همچنین افزایش «دانشمندان بین‌المللی یک درصد» کشور از چهار نفر در سال ۱۳۸۳ به ۸۴۱ نفر کنونی تاکید کرد: همه اینها نشان دهنده فعالیت‌های جهادگونه خانواده بزرگ فهیم و فرهیخته دانشگاه‌های کشور است.
وی در حاشیه آیین افتتاح باشگاه طلایه داران علم دانشگاه تهران درخصوص کاربردی کردن علوم افزود: با تلاش جهادگونه دانشمندان و اساتید کشور و دانشجویان ارشد و دکترا و بروندادهای علمی که در ابعاد بین المللی منتشر کردند، ایران رتبه پانزدهم علمی را در دنیا کسب کرده است.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز روز از تدوین آیین‌نامه گردشگری علم و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا خبر داد و گفت: آیین‌نامه گردشگری علم و فناوری در معاونت فرهنگی این وزارتخانه با هدف شناساندن ظرفیت‌ها و پیشرفت‌های علمی به همه مردم ایران تدوین شده است و بعد از تصویب در هیات دولت، ابلاغ خواهد شد.
محمدمهدی ذوالفقارزاده افزود: این آیین نامه پس از تنظیم در معاونت فرهنگی و اجتماعی، در وزارت علوم، مورد تصویب قرار گرفت که برای تصویب نهایی به کمیسیون علمی و فناوری دولت ارسال شده است. آیین نامه گردشگری علم و فناوری بعد از تصویب در کمیسیون علمی و فناوری هیات دولت به صحن هیات دولت ارجاع می‌شود و در صورت تصویب توسط رئیس جمهوری ابلاغ خواهد شد. 
به گفته وی اقدام دیگر با هدف آشنایی بیشتر جامعه نخبگانی با فعالیت‌ها و دستاورهای دیگر اعضای همین جامعه علمی با تصویب اساسنامه ستاد ملی راهیان پیشرفت و تشکیل این ستاد در وزارت عتف شکل گرفته است که سازمان بسیج دانشجویی مسئول اجرای آن است و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز با صدور حکمی محمدحسین کفعمی، رییس سازمان بسیج دانشجویی کشور را به عنوان «دبیر ستاد ملی راهیان پیشرفت (قرارگاه شهید فخری‌زاده)» منصوب کرد.
وزیر علوم همچنین در دومین جلسه شورای راهبری توسعه مدیریت این وزارت با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور، رییس سازمان ملی بهره وری، معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، رییس سازمان سنجش آموزش کشور و جمعی از مدیران‌کل ستاد وزارت و صاحبنظران حوزه مدیریت اظهار داشت: وظیفه اصلی وزارت علوم ارتقای سطح دانایی جامعه است و میزان افزایش مهارت‌محوری و سطح دانش و نوآوری دانشجویان باید شاخص اصلی ارزیابی میزان بهره وری این وزارتخانه باشد. 
سازمان‌های ارزیابی کننده بهره‌وری در کشور باید در تعریف این شاخص برای وزارت علوم، میان این وزارت و دستگاه‌های اجرایی دیگر تفاوت قائل شوند.

رتبه‌بندی ۱۱۰ دانشگاه ایران 
رییس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) از رتبه بندی و ارزیابی ۱۱۰ دانشگاه کشور توسط گروه رتبه بندی این موسسه خبر داد که از این تعداد ۷۴ دانشگاه جامع و ۲۵ دانشگاه صنعتی هستند.
دکتر سید احمد فاضل زاده افزود: نتایج این ارزیابی در جلسه ۹۵۸ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در روز یکشنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۱ تأیید و مصوب شد که رتبه مطلق هر دانشگاه اعلام شود. در این رتبه بندی، معیارهای کلی در ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در ۶ حوزه آموزش (با وزن ۳۰ درصد)، پژوهش (با وزن ۲۵ درصد)، فنآوری و نوآوری (با وزن ۲۰ درصد)، بین‌المللی سازی (با وزن ۱۰ درصد)، اثرگذاری اقتصادی (با وزن ۱۰ درصد) و خدمات اجتماعی، زیر ساخت و تسهیلات (با وزن ۵ درصد) است. 
هر کدام از این معیارهای اصلی، به تعدادی شاخص اصلی و زیر شاخص تقسیم می­ شوند که عملکرد دانشگاه در هر یک از آنها به صورت جداگانه ارزیابی می­ شود.

تلاش برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد خوابگاه متاهلی
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان نیز گفت: در طول چهار سال آینده در مجموعه دانشگاه‌های کشور حدود ۲۰۰ هزار خوابگاه متاهلی ساخته خواهد شد.
دکتر هاشم داداش‌پور افزود: در سال ۱۴۰۰، حدود هزار و ۲۶۹ خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌های سراسر کشور وجود داشت، در حالی که میزان تقاضا حدود ۸۷ هزار نفر است. از سال گذشته در وزارت علوم با توجه به رویکرد دولت سیزدهم این موضوع مورد توجه قرار گرفته است، به همین منظور تعداد خوابگاه‌های متاهلی در حال حاضر به هزار و ۵۰۰ خوابگاه رسیده است. 
وی تصریح کرد: در سال جاری بیش از ۵۰ دانشگاه موضوع خوابگاه‌های متاهلی را مد نظر قرار دادند که بر اساس آن، در دانشگاه ها حدود ۹۰۰ واحد تغییر کاربری داده و ۲۵۰۰ واحد نیز به ایجاد خوابگاه‌های متاهلی اقدام کرده‌اند.

وزیر میراث‌فرهنگی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دانشگاه شریف
از اخبار ستادی و آموزشی حوزه آموزش عالی که بگذریم، نشست‌های پرشور در دانشگاه‌های مختلف به‌ویژه دانشگاه‌های تهران در صدر اخبار نه‌فقط حوزه دانشگاه که کشور قرار گرفت. دانشگاه صنعتی شریف محل برگزاری نشست‌های مختلفی طی هفته‌ جاری بود که سخنرانی عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این دانشگاه روز ۱۵ آبان به مناسبت عضویت در میان دانشجویان مسلمان پیرو خط امام دو روز بعد از ۱۳ آبان یکی از مهم‌ترین و داغ‌ترین نشست‌ها بود که اخبار آن هنوز شنیده و خوانده می‌شود.
وی در این نشست تحت عنوان «دانشگاه، مبدا تحولات» به ابتکار دانشجویان انجمن مستقل شریف در سالن جابربن حیان، دانشکده شیمی دانشگاه شریف گفت: باید با شجاعت هر جا احساس می شود روش و رویه غلط است با اطمینان به اینکه نطام‌ مقتدر است، اشتباه را اصلاح کنیم. نظام اسلامی امروز نهال نوپایی نیست که با یک شبکه تلویزیونی یا یک عملیات نظامی در یک قومیت ساقط شود. شاخ و برگ‌های ما دنیا را گرفته است.
بنابراین هر جا احساس می شود، روش و رویه نادرست است باید تذکر داد.ما در اصول مشکل نداریم؛ حتی در نظرسنجی ها هم این موضوع مشخص است. هر چند گاهی شاهد برخی رفتارهای هنجارشکن هستیم، این رفتارها زیاد و ریشه دار نیست. رویه ها و روش ها را باید اصلاح کنیم که حاکمیت هم آن را قبول دارد و در فضای رسمی هم گفته شده و عده ای باید آن را اجرا کند.
روز بعد نیز دانشگاه صنعتی شریف میزبان نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود. نمایندگان در گفت‌وگو با دانشجویان بر عملکرد آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها تاکید و اعلام کردند هیچ‌کس حتی نیروی انتظامی حق مختل‌کردن این فضا را ندارد. آنها همچنین تلاش برخی برای بستن فضای گفت‌وگو در دانشگاه‌ها را خیانت به کشور دانستند.
دانشجویان عضو بسیج دانشگاه صنعتی شریف نشستی را تحت عنوان «صدای ما باشید» با حضور سید محسن دهنوی، سید نظام‌الدین موسوی و احمد امیرآبادی فراهانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار کردند. 
موسوی با تاکید بر لزوم برقراری گفت‌وگو در جامعه اظهار داشت: دانشگاه‌ باید به جامعه مسیر و خط مشی را نشان دهد و مشخص کند جامعه به چه سمتی حرکت کند. هر تحولی که در کشور ایجاد شود باز هم ما هم‌وطن هستیم و باید در کنار یکدیگر به سمت پیشرفت کشور حرکت کنیم. 
 احمد امیرآبادی فراهانی نیز گفت: اصل حجاب یک مساله اسلامی، ارزشی و دینی است و باید رعایت شود اما در خصوص نوع آن می‌توان گفت‌وگو کرد. کاپیتولاسیون با قانون حجاب و عفاف اصلا قابل مقایسه نیست. آن قانون را شاه تصویب کرد و این قانون را مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون اساسی تصویب کرده است. 
 پیشرفت‌های ایران به برکت انقلاب اسلامی حاصل شده است. در بخشی از جامعه مشکلاتی وجود دارد اما به نظر من بزرگنمایی می‌شود.
سید محسن دهنوی نیز در این نشست اظهار داشت: جمهوری اسلامی نشان داده اگر جایی خطا کند، آن را می‌پذیرد. مثل هواپیمای اوکراینی که بالاترین فرمانده مربوطه آمد و عذرخواهی کرد. در قضیه خانم امینی عده ای قبل اینکه حرف جمهوری اسلامی را بشنوند، درباره این قضیه قضاوت کردند.
برخورد نیروی انتظامی با معترضان بی‌ضابطه نیست. با وجود خشونت بالای برخی از معترضین، نیروی انتظامی اجازه استفاده از صلاح جنگی را ندارد. فضای جامعه غبارآلود شده است و گروهی مشتاق‌اند سطح خشونت را بالا ببرند.

رئیس دستگاه قضا در دانشگاه بیرجند، سخنگوی دولت دانشگاه فردوسی
البته دانشگاه‌های دیگر نیز نشست‌های مختلفی داشتند و حتی دانشگاه‌های خارج از تهران میزبان دولتمردان بودند. حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای پنجشنبه (۱۹ آبان) در اولین حضور خود در فضای دانشگاهی در دانشگاه بیرجند حاضر شد و با دانشجویان گفت‌وگو کرد. 
علی بهادری جهرمی سخنگو و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز که این روزها سر زدن هر روزه را به دانشگاه‌ها به برنامه کاری خود افزوده است، پنجشنبه (۱۹ آبان) دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد را پذیرفت و در نشستی با عنوان «به وقت پاسخ» به سوالات دانشجویان پاسخ داد. شمار دانشجویان حاضر در جلسه به قدری زیاد بود که برگزار کنندگان جلسه به دلیل تکمیل فضای سالن مجبور به پخش زنده و همزمان سخنرانی در سالن ویدئو کنفرانس این دانشگاه نیز شدند.
وی گفت: من به عنوان سخنگوی دولت به خاطر کمبود دارو بویژه آنتی‌بیوتیک در داروخانه‌ها عذر خواهی می‌کنم؛ در حوزه آنتی‌بیوتیک کوتاهی و مسئول مربوطه در سطح معاون وزیر عزل و جابجا شد.
وی البته دوشنبه‌شب (۱۶ آبان) هم سرزده به خوابگاه دانشگاه صداوسیما رفت و گفت: اغتشاشگر و معترض را باید از هم تفکیک کنیم. ما پاسخ دشمن خارجی را حتما می‌دهیم و شک نکنید اگر یکی بخوریم دو تا می‌زنیم، فقط شاید بعضی‌ها را نتوانیم بگوییم.
سوال می‌شود چرا با آشوبگران داخلی مماشات صورت می‌گیرد؟ باید بگویم من اصولا معترضین را دشمن نمی‌دانم و اصل بر این است که این جوانان که به خیابان می‌آیند فرزندان خطاکار ما هستند.
شماری از نخبگان علمی نیز در نشست‌هایی با دانشجویان شرکت کردند؛ مرضیه هاشمی (خبرنگار ایرانی پرس‌تی‌وی) و فواد ایزدی (استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر مسائل آمریکا) در دانشگاه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی سه شنبه (۱۷ آبان) حاضر شدند. ایزدی البته روز ۱۵ آبان نیز به نشست بازخوانی اسناد لانه جاسوسی آمریکا و بررسی وقایع تسخیر آن در دانشگاه علم و صنعت سخنرانی کرده بود.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در دانشگاه تربیت مدرس
معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز سه شنبه (۱۷ آبان) برای سخنرانی در نشست «جمهوری اسلامی؛ آزادی و حق اعتراض» به دانشگاه تربیت مدرس رفت و گفت: ادعا نداریم همه مشکلات حل شده اما حرکت دولت رو به جلو است. دلیل این اغتشاشات متوقف کردن حرکت دولت و خسارت‌زدن به کشور است.
سید محمد حسینی در جمع دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه دانشگاه جای بیان نظر، منطق و استدلال است، اظهار داشت: سر دادن شعار آزادی، آزادی برای جلوگیری از بیان و سخنان دیگران عین دیکتاتوری است. برای بیان شعار آزادی نیازی به هیاهو و فریاد نیست. وقتی شما در قبال یک مسئول سخنان‌تان را با داد بیان می‌کنید یعنی در نظام اسلامی آزادی بیان و بین مسئولان سعه صدر وجود دارد.
وی روز بعد ابتکار دیگری به خرج داد و از برخی دانشجویانی که روز قبل در تریبون آزاد به عنوان دانشجوی منتقد ابراز نظر یا با عصبانیت و فریاد ابراز ناراحتی و اعتراض کردند و لحظاتی در برگزاری مراسم اختلال به وجود آوردند، دعوت کرد در نشستی در دفتر وی، به دور از هیاهو انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح کنند.
دانشگاه‌ها در مجموع در هفته اخیر در کنار برنامه‌های آموزشی و فرهنگی، میزبان نشست‌ها و مناظره‌هایی نیز بودند. همچنین تلاش‌ها برای آزاد کردن معدود دانشجویان دستگیرشده از سوی مسئولان دانشگاه‌های مربوطه ادامه یافت که منجر به نتیجه شد و اکنون اندکی از دانشجویان در بازداشت هستند. 
فارغ و فراتر از اقدامات صورت‌گرفته، همه این نشست‌ها و حضور دولتمردان، نخبگان علمی و فعالان سیاسی در دانشگاه‌ها نشان می‌دهد همه خواستار ایجاد ارتباط بیشتر بین دولت‌ و ملت با شنیدن صدای دانشجویان به عنوان قشر متفکر و جوان جامعه هستند. 
انتهای پیام/
پایان ثبت‌نام نوبت اول کنکور ۱۴۰۲/ مسئولان و دولتمردان پاسخگوی دانشجویان خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار