عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی:

۳۵ درصد از مفاد قانون جوانی جمعیت در کشور اجرایی شد

1401/08/21 - 13:19 - کد خبر: 80298 نسخه چاپی

نصر: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: طی یکسال گذشته ۳۵ درصد از مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اجرایی شده و با توجه به حساسیت این طرح ضروری است تا بتوانیم این میزان به را ۱۰۰ درصد برسانیم.

به گزارش نصر، فاطمه محمد بیگی روز شنبه در همایش جمعیت جوان و هویت ایرانی که به همت هلال احمر قزوین برگزار شد، افزود: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ۷۴ ماده از آبان ماه سال ۱۴۰۰ در پی تأکیدات مقام معظم رهبری و ضرورت توجه به مساله "بحران جمعیت" در دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به تاکید مداوم مقام معظم رهبری بر ترویج فرهنگ فرزندآوری و تکثیر نسل جوان، اظهار داشت: بدون داشتن جمعیت متناسب در کشور امکان توسعه پایدار وجود ندارد چرا که جمعیت، نیروی مولد را به عنوان محور توسعه به بدنه جامعه تزریق می‌کند.
محمد بیگی افزود: قانون جوانی جمعیت و حمایت‌ از خانواده‌ها پس از گذشت هفت سال از ابلاغ سیاست‌های جمعیتی به تصویب رسید و این قانون نخستین قانون دقیق و جامع حمایت از فرزندآوری در ایران محسوب می‌شود.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: قانون جوانی جمعیت، آینده کشور و نیروی انسانی، میزان رشد اقتصادی، تکنولوژی و علمی کشور را در آینده تعیین می کند و پیشرفت‌های اجتماعی، مدنی و سلامت محور براساس نیروی انسانی شکل می‌گیرد.  
وی تصریح کرد: نگاهی به تاریخی تمدن بشری نشان می‌دهد که جمعیت مولفه‌ای اساسی در بسیاری از حوزه‌ها به شمار می‌رود به همین دلیل موضوع جمعیت و فرزندآوری به صورت بسیار جدی مورد توجه و  پیگیری نمایندگان مجلس قرار دارد.
محمد بیگی با اشاره به نرخ موالید در جامعه و اینکه طی سالهای آینده در آستانه پیری زودرس قرار داریم، ادامه داد: زنگ خطر سالمندی در جامعه به صدا درآمده و کاهش شدید باروری باعث شده تا در سه دهه آینده انتظار نرخ سالمندی سه برابری را در کشور داشته باشیم.
این مسوول تاکید کرد: قانون ۷۴ ماده‌ای حمایت از خانواده، پرداخت تسهیلات و کمک به مادران و زوج‌های جوان را در راستای فرزندآوری برعهده دارد و چند بند از طرح "جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" به امنیت شغلی مادران شاغل اختصاص دارد.
وی افزود: همچنین بندهایی نیز به موضوعاتی از قبیل ایجاد مراکز نگهداری و مراقبت از کودک و مراکز "دوستدار مادر و کودک"، دورکاری، کاهش شیفت‌های شب، امکان حساب نشدن مرخصی زایمان جزء سنوات مادران دانشجو، اضافه کردن ضریب افزایش حق اولاد و حقوق مادران شاغل اختصاص دارد.
این نماینده مجلس با اشاره به ۲۱ چالش پیش روی خانواده‌ها در تک فرزندی، اضافه کرد: خوشبختانه گرایش مردم به چند فرزندی به ویژه سه تا چهار فرزند مثبت است اما باید چالش‌ها و موانع این مسیر را برطرف کنیم.
محمد بیگی با اشاره به اینکه باید ۱۰ درصد خوابگاه های دانشگاه به افراد متأهل اختصاص یابد، تصریح کرد: متاسفانه در ۲۰ ساله گذشته کمتر از یک درصد خوابگاه های دانشجویی در اختیار افراد متأهل بوده که این امر در کاهش ازدواج بسیار تأثیر داشته است.
وی با تاکید بر نگاه مثبت به آینده، افزود: سالانه ۲ درصد به اشتغال کشور اضافه شده و رشد شاخص‌های اقتصادی با توافق نامه‌ها و مبادلات بین المللی بیشتر شده و چشم انداز آینده روشن است.
این نماینده مجلس تاکید کرد: فاجعه جمعیتی در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، علمی و امنیتی رخ می‌دهد و جامعه آینده که نیروی کار ندارد، تولید و به تبع آن اقتصاد آن دچار مشکل می‌شود.
وی یاد آور شد: تا زمان باقی است باید از این پنجره جمعیتی موجود در کشور استفاده کنیم و تهدیدها را به فرصت تبدیل نماییم.
انتهای پیام/
۳۵ درصد از مفاد قانون جوانی جمعیت در کشور اجرایی شد نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار